.

.

ترفند مخفی تلگرام (قسمت دوم)

در قسمت اول این مطلب ۱۰ ترفند اول را مشاهده کردید و حالا در قسمت دوم و آخر، ۱۰ ترفند باقی‌مانده را مشاهده می‌کنید.

۱۱- پیامهای دریافتی را بدون آنکه فرستنده متوجه خواندن آن توسط شما شود مشاهده کنید

در تلگرام نمایش دو تیک در زیر هر پیغام به معنای خوانده شدن آن توسط طرف مقابل است . در صورتی که شما به هر دلیلی تمایل ندارید شخص مقابل از خوانده شدن پیغام توسط شما مطلع شود چه باید کرد؟ برای این منظور در نسخه موبایل تلگرام ابتدا مسیر Setting > Notification and Sounds را طی کنید و بر روی Popup  Notification تپ کنید.

نایت اسکین

 در پنجره باز شده بسته به نیاز خود یکی از گزینه های Only Screen On یا Always show popup را فعال کنید.

حالا بعد ارسال پیام بر روی صفحه گوشی پنجره پاپ آپی نمایش داده میشود که میتوانید براحتی محتوای پیغام را مشاهده کنید و تا زمانی که پاسخی برای آن ارسال نکردید تیک دوم خوانده شدن پیغام در تلگرام بریا طرف مقابل شما نمایش داده نمیشود!

علاوه بر آن راه دیگری نیز وجود دارد.
کافی است پس از دریافت پیام از طرف دوستان تان، ابتدا اینترنت را قطع کنید سپس پیام ها را با خیال راحت مشاهده کنید. تا زمانی که مجددا اینترنت را فعال نکنید دوستان شما متوجه خوانده شدن پیام های شما نمی شوند.

راه حل سومی هم برای این منظور وجود دارد . میتوانید از اپلیکیشن های جایگزینی همچون Mobogram استفاده کنید که این امکان را به شما می دهند تا همواره پیام ها را مشاهده کنید اما برای مخاطب شما تیک دوم نخورد و او به طور کلی متوجه خوانده شدن پیامش توسط شما نشود.

 

۱۲- رنگ اختصاصی چراغ LED تلفن همراه برای پیام های تلگرامی

بر روی تلفن های جدید، چراغ LED بسیار کوچکی وجود دارد که معمولا وقتی Notification یا تماس از دست رفته و یا پیامک خوانده نشده ای داشته باشید روشن میشود و چشمک می زند(معمولا به رنگ سبز) علاوه بر آن در صورت ضعیف بودن میزان شارژ باطری دستگاه ، این LED با رنگ قرمز به شما هشدار می دهد .
اما در تلگرام اندروید این امکان وجود دارد که برای پیام های تلگرامی رنگ چراغ LED را اختصاصی کنید. البته این قابلیت صرفا در اندروید فعال است و بر اساس آن تلگرام این اجازه را به شما می دهد تا رنگ چراغ LED اعلان، را بر اساس سلیقه خود و  رنگ مورد علاقه تان سفارشی کنید. مثلا می توانید برای اعلانات تلگرام رنگ LED را به آبی تغییر دهید. همچنین میتوانید برای هر از دوستان و بستگاه خود ، رنگ LED را نیز سفارشی کنید مثلا برای همسر خود رنگ قرمز را انتخاب کنید!

(توضیح اینکه ممکن است در برخی از تلفن های همراه قدیمی‌تر امکام تغییر رنگ LED علیرغم تنظیمی که شما انجام می دهید میسر نباشد و تلفن شما فاقد این امکان باشد)

در این صورت از راه دور هم میتوانید متوجه شوید چشمک زدن LED دستگاه به خاطر دریافت یک پیام تلگرامی است ؟ یا یک تماس از دست رفته یا پیامک جدید مشاهده نشده؟!

برای تغییر رنگ LED تلگرام به صورت کلی مراحل زیر را دنبال کنید.

وارد Settings تلگرام شده و سپس گزینه Notifications and Sounds را انتخاب کنید. سپس گزینه LED Color را انتخاب کرده و رنگ دلخواه را برگزینید.

همچنین اگر قصد دارید برای یک یا چند نفر از دوستان خود در تلگرام رنگ LED اختصاصی مشخص کنید می بایست وارد صفحه گفتگو با دوست مورد نظر شده و سپس تصویر پروفایل او را لمس کنید تا وارد صفحه مشخصات کاربر شوید. حالا گزینه Notifications and Sounds را لمس نموده و صدای دلخواه به همراه ویبره اختصاصی و همچنین رنگ LED مورد نظر را تعیین کنید.

 

۱۳- تجربه استفاده از تلگرام با زبان فارسی:

متاسفانه تا لحظه‌ی نگارش این مقاله ، علیرغم اینکه بیشتر کاربران این اپلیکیشن را ایرانیان تشکیل می دهند اما تاکنون تلگرام اقدامی رسمی برای اضافه کردن زبان فارسی به تلگرام ننموده است .

اما با استفاده از ترفند نسبتا ساده‌ای که در ادامه معرفی می گردد می‌توانید طی چند مرحله‌ی کوتاه به تلگرام خود زبان فارسی را اضافه نموده و این اپلیکیشن را در یک محیط کاملا فارسی تجربه کنید. برای فارسی کردن زبان Telegram خود مراحل زیر را انجام دهید

 ابتدا فایل XML  زیر را از طریق لینک زیر دریافت کنید و آن را در مسیر دلخواه در تلفن همراه خود ذخیره کنید .

*****این فایل به همراه مقاله ایمیل می گردد*********

سپس وارد مسنجر Telegramخود شده و از پایین صفحه علامت سنجاقک را انتخاب کنید سپس گزینه File را انتخاب کنید

 سپس گزینه Internal Storage را انتخاب و مسیری که فایل دانلود شده در آن هست را باز کنید و فایل مورد نظر را برای یکی از دوستانتان (و یا برای خودتان از طریق ترفندی که در ابتدای مقاله ذکر شد) ارسال کنید.

حالا علامت سه نقطه در بالای فایل ارسال شده را لمس کنید و گزینه Apply localization file را انتخاب کنید و از بین زبان های موجود پارسی را انتخاب کنید …

مشاهده خواهید کرد که به راحتی زبان Telegram شما فارسی شده.

توضیح اینکه شما به راحتی میتوانید فایل زبان را ویرایش کنید و کلمات به کار رفته را با معادل های مورد نظر خودتان تغییر دهید برای این منظور کافی است فایل دانلود شده را با Notepad باز نموده و مواردی که میخواهید را ویرایش نموده و در پایان فایل را ذخیره کنید و سپس مراحل اضافه کردن زبان را طبق توضیحات بالا انجام دهید .

 

۱۴- حذف فایلهای قدیمی اشغال شده بر روی تلفن همراه

احتمالا شما هم پس از چند ماه کار کردن با تلگرام، متوجه شده‌اید که فضای بسیار کمی از حافظه دستگاه هوشمندتان باقی مانده است. این موضوع به این دلیل است که تمامی تصاویر و ویدئوهای مشاهده شده در تلگرام، به صورت Cash در حافظه دستگاه شما جاخوش کرده اند.

کافی است به Settings تلگرام مراجعه کرده و در بخش Messages گزینه Cache Settings را برگزینید.

حالا با کلیک بر روی عبارت Clear Cache بخش اعظمی از فایل های قدیمی و بلااستفاده ذخیره شده در کش را پاک کنید ( در جلوی این عبارت حجم اشغال شده حافظه کش تلگرام را مشاهده خواهید کرد ). دقت داشته باشید با حذف کردن Cache چیزی از تلگرام و پیامها و فایلهای شما حذف نمیگردد، بلکه تنها عکسها و ویدئوهایی که قبلا آنها را دریافت کرده بودید از حافظه گوشی پاک می شوند و برای مشاهده مجدد آنها تنها کافی است بر روی آن کلیک کنید تا روند دریافت فایل مجددا آغاز شود.

در بخش ابتدایی همین صفحه هم گزینه ای تحت عنوان Keep Media وجود دارد که میتوانید بازه زمانی را تعریف کنید تا هر هفته و یا هر ماه حافظه کش به صورت اتوماتیک خالی شود تا حجم قابل توجهی از فضای حافظه تلفن همراه تان اشغال نشود.

 

 ۱۵- با غلط‌های املایی و ارسال پیام های اشتباهی به گروه ها و افراد خداحافظی کنید!

تقریبا همه ما این تجربه تلخ را داشته ایم که پیامی را به اشتباه در گروه خاصی و یا یک فرد دیگر ارسال کنیم و یا حداقل بسیار پیش آمده که پس از ارسال پیام ، متوجه غلطهای املایی در متن پیام شده ایم. یکی از قابلیتهای مفید تلگرام که در نسخه جدید این اپلیکیشن اضافه شده است امکان ویرایش پیام های ارسال شده می باشد.
از این پس، شما می‌توانید پیام‌های خود را تا 2 روز پس از ارسال ، ویرایش کنید. کافی است تا انگشت خود را بر روی پیام نگه داشته و گزینه‌ی Edit را انتخاب کنید.
اگر از نسخه‌ی دسکتاپ استفاده می‌کنید، کافی است بر روی پیام ارسال شده کلیک راست کرده و گزینه Edit  را انتخاب نموده و پیام خود را ویرایش کنید . شایان ذکر است در این صورت یک لیبل Edited در زیر پیام‌های ویرایش شده نمایان خواهد شد تا طرف مقابل شما بفهمد که پیام خود را جایگزین کرده‌اید.

 

۱۶- اضافه کردن متن به یک تصویر GIF

اگر دقت کرده باشید در حالت معمول نمی توان برای تصاویر متحرک GIF همانند تصاویر معمول زیرنویس (Caption) تایپ کرد.  اما یک ترفند بسیار ساده برای اضافه کردن توضیح و زیرنویس به تصاویر GIF  وجود دارد. کافی است بعد از ارسال تصویر GIF  گزینه Edit را انتخاب کنید و متن دلخواه خود را تایپ کنید.

 

۱۷- اجرای چند اکانت تلگرام به صورت همزمان

در حالت معلوم می‌توانید تنها از یک اکانت تلگرامی به صورت همزمان استفاده کنید .

اما اگر بیش از یک اکانت تلگرام داشته باشید چه ؟

برای استفاده همزمان از دو یا چند اکانت تلگرامی ترفند ساده ای وجود دارد که البته با توجه به اینکه از تلگرام در تلفن همراه یا کامپیوتر خانگی و لپ تاپ استفاده می کنید روش های مختلفی وجود دارد .

  • استفاده از دو یا چند اکانت تلگرام به صورت همزمان در کامپیوتر و لپ‌تاپ (ویندوز)

برای استفاده از دو یا چند اکانت تلگرامی در محیط ویندوز، راه حل بسیار ساده ای وجود دارد.

در صفحه دریافت نرم افزار تلگرام در سایت رسمی آن علاوه بر نسخه ویندوزی معمول که میبایست بر روی رایانه نصب شود ، نسخه Portable و بدون نیاز به نصب تلگرام هم برای دانلود قرار داده شده است.

علاوه بر اینکه نسخه Portable نیازی به نصب ندارد و میتوانید آن بر روی کول دیسک خود نگاه دارید و همیشه و هرجایی که به یک رایانه ویندوزی دسترسی دارید از آن استفاده کنید . این امکان نیز وجود دارد که بتوانید تعداد نامحدودی اکانت تلگرامی را به صورت همزمان اجرا کنید.

کافی است پس از دریافت نسخه Portable آن را در چند پوشه (Folder) جداگانه کپی کنید. حالا با اجرای هر کدام از آنها یک تلگرام جدید برایتان باز خواهد شد. اطلاعات همگی آنها هم در همان پوشه ساخته شده ذخیره میگردد .

  • استفاده از چند اکانت تلگرام به صورت همزمان در اندروید.

در دستگاه های اندرویدی برای استفاده همزمان از چند اکانت تلگرامی میبایست از اپلیکیشن های کمکی جایگزین همچون Telegram Plus یا Callgram یا Lagatram یا Telegram Talk یا Telegram Farsi که همگی نسخه های غیررسمی از تلگرام هستند استفاده کنید . در واقع به تعداد اکانت مورد نظر برای اجرای همزمان می بایست از اپلیکیشن های فوق الذکر در کنار تلگرام استفاده کنید.

 

۱۸- مخفی سازیِ آخرین بازدیدها برای مخاطبانتان

توانایی پنهان سازی آخرین فعالیت ها در تلگرام بسیار شبیه به واتس اپ تعریف شده اما در تلگرام علاوه بر آن ویژگی های دیگری نیز وجود دارد. مثلا شما می توانید این ویژگی را صرفاً برای یک مخاطب خاص در نظر نگیرید به عبارت دیگر آن کاریر خاص استثنا شده و امکان مشاهده ساعت آنلاین بودن شما را می یابد (یا برعکس نمی یابد در واقع این بستگی به انتخاب شما دارد). با غیر فعال کردن این بخش کاربران بصورت تقریبی از وضعیت آخرین فعالیت شما مطلع می شوند و نمی توانند زمان دقیق آنلاین بودنتان را بفهمند مثلا با عباراتی همچون ” اخیرا مشاهده شده” و یا “هفته گذشته دیده شده” و … وضعیت آنلاین شدن شما را خواهند داشت.

برای فعال سازی این بخش مسیر زیر را دنیال کنید:

Settings >> Privacy and Security >> Last Seen

در این بخش قادر خواهید بود تا زمان مشاهدات اخیر خود را برای همه تعیین کنید (Everybody) و سپس از بخش add exceptions کاربرانی که می خواهید امکان مشاهدات اخیر شما را نداشته باشند را انتخاب کنید. اگر “هیچ کس” یا Nobody را انتخاب کنید هیچکس اجازه نمی یابد تا آخرین ساعات بازدید شما را ببیند. به طور مشابه اگر add exceptions یوزری را اضافه کنید آن فرد توانایی آخرین بازدیدهای شما را خواهد یافت. گزینه Contacts نیز فقط مخاطبان را هدف قرار می دهد و بقیه افراد عادی قادر به دیدن ساعات آنلاین بودن شما در تلگرام نخواهند بود.

 

۱۹- از کجا بفهمیم از جانب یک نفر خاص بلاک شده ایم یا او اکانتش را حذف کرده ؟

این امکان وجود دارد که بنا به دلایل مختلفی کسی مایل نباشد تا با شما گفتگو کند در این صورت ممکنه  شخص مورد نظر  شما رو بلاک کنه ، حالا از کجا بفهمیم بلاک شدیم و یا کسی اکانتش رو حذف کرده است ؟

اگر از جانب کسی بلاک شده باشید ۳ اتفاق خواهد افتاد:

۱- کسی که شمارو بلاک میکنه عکس پروفایلش برای شما حذف شده و غیرقایل مشاهده خواهد شد.

۲- آخرین بازدید اون شخص از تلگرام به last seen is a long time ago تغییر پیدا خواهد کرد.

۳- در این حالت هر پیامی که فرد ارسال کنید اون پیام ها خوانده نمیشوند.(اگر پیام خوانده شود میبایست ۲ تیک کنار هم قرار بگیرد)

اما اگر شخصی اکانتش را حذف کرده باشد 4 اتفاق خواهد افتاد:

۱- عکس پروفایل شخص مورد نظر حذف و غیر قابل مشاهده خواهد شد.

۲- نام فرد هر چه که باشه به Unknown تغییر پیدا خواهد کرد.

۳- آخرین بازدید شخص از تلگرام به last seen is a long time ago تغییر پیدا خواهد کرد.

۴- در این حالت هرپیامی که به شخص مورد نظر ارسال کنید یک ساعت در کنار پیام ها نمایش داده خواهد شد.

 

۲۰- ساخت دکمه‌های شیشه ای!

احتمالا شما هم به تازگی در کانال های تلگرام با نوع جدیدی از تبلیغ رو به رو شده اید که دکمه هایی شیشه ای  در انتهای یک متن یا عکس قرار داده شده است . و احتمالا برایتان سوال شده که چگونه میتوان چنین دکمه ای را ساخت و از آنها در گروه ها و کانال های تلگرامی و یا حتی چت های روزانه به دوستان تان استفاده کنید .

برای این منظور می توانید از ربات @lemobot کمک بگیرید . کافی است وارد صفحه گفتگو با این ربات شده و دکمه ساخت لینک های شیشه ای را انتخاب کنید . مراحل بعدی بسیار ساده است ! کافی است تصویر و یا متن و یا ویدئو و یا هر فایل دیگری که مایلید پس از آن یک لینک شیشه ای داشته باشید را برای ربات ارسال کنید . سپس عنوان لینک شیشه ای را ارسال کرده و در پایان آدرس لینک شیشه ای که کاربر پس از لمس دکمه میبایست وارد آن شود را انتخاب کنید .

در پایان ربات Lemon یک کد اختصاصی به شما نمایش می دهد (مثلا @Lemobot uLuhoWoVoNuOPemomeViDuzuGarufoW ) که کافی است آن را کپی کرده و در صفحه گروه و یا کانال خود Paste نمایید . دقت داشته باشید پس از Pasteکردن متن نباید آن را در کانال یا گروه و یا صفحه دوستتان ارسال کنید . بلکه کافی است چند ثانیه منتظر بمانید تا در بالای همین کد عنوان لینک شیشه ای شما پدیدار شود. سپس عنوان مورد نظر را لمس کنید تا لینک شیشه ای ساخته شده ارسال گردد .

جالب اینجاست حتی پس از ارسال دکمه شیشه ای  در هر لحظه می توانید عنوان و یا لینک دکمه ارسال شده را نیز تغییر دهید تا از همان لحظه عنوان و یا لینک دکمه شیشه ای شما تغییر یابد ، این تغییر برای لینکی که قبلا هم در گروه و یا کانال ارسال کرده بودید نیز اعمال خواهد شد !

ارسال کانال بدون نقل قول:

اگر یکبار از ربات Lemon استفاده کرده باشید و دکمه شیشه ای را برای دیگران ارسال کرده باشید در بالای پیام via @lemobot رو مشاهده میکنید و احتمالا شما مایل نباشید که این متن وجود داشته باشه , برای اینکار می بایست مراحل زیر را دنبال کنید :

۱- ابتدا یک ربات در تلگرام با استفاده از @botFather بسازید.

۲- پس از ساخت ربات توکن اختصاص داده شده را کپی کرده  و به @lemobot بروید.

۳- بر روی دکمه ارسال کانال بدون نقل قول کلیک کنید.

۴- حالا بر روی ثبت Token ربات کلیک کرده و توکن ربات خود را ارسال کنید تا در لیموبات ثبت شود.

۵- اگر توکن ارسالی مشکل نداشته باشد با پیام “ربات شما با آی‌دی …. شناسایی شد.” روبرو میشوید حالا بر روی تایید این ربات کلیک کنید.

۶- قبل از ارسال به کانال , به کانال موردنظر خود برید و ربات را ادمین کنید.

* برای ادمین کردن ربات میبایست سازنده کانال باشید و دسترسی مدیر به نهایی کفایت نمی کند، سپس با کلیک بر روی Administrator در پروفایل کانال , و بعد new administrator و در آخر سرچ آیدی ربات و کلیک بر روی ربات میتوانید ربات خود را ادمین کانال کنید.

۷- حالا به Lemobot برگردید و بر روی “ارسال به کانال” کلیک کنید.

۸- همانطور که میبینید ربات راهنمای کوتاهی در رابطه با ارسال به کانال قرار داده است , حالا آیدی کانال خود را برای ربات ارسال کنید.

۹- حالا بر روی دکمه موردنظر خود کلیک کنید.

* قبل از ارسال باید دکمه ساخته باشید!

۱۰- اگر مراحل قبل را به درستی انجام داده باشید , دکمه موردنظر بدون نقل قول در کانال شما ارسال میشود.

همچنین اگر هنوز مشکلی در کارکرد با ربات دارید میتوانید بر روی دکمه”راهنما” کلیک کنید و از آموزش های خود ربات هم استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.