.

.

چرا نمی‌توانیم فایل‌های بیشتر از ۴GB را به فلش USB یا مموری کارت SD کپی کنیم؟

بدون شک برای هر کاربر ویندوزی مشکل مربوط به محدودیت کپی و انتقال اطلاعات با حجم بیشتر از ۴GB به یک فلش ۸ یا ۱۶ گیگابایتی بوجود آمده است. رسانه کلیک در این مقاله به علت این موضوع پرداخته‌ و راه‌حل‌هایی را برای رفع مشکل ارائه داده است.

نایت اسکین


 

به گزارش کلیک، با وجود اینکه ظرفیت فلش USB یا مموری کارت SD شما ۱۶GB-8GB یا بیشتر است و فضای خالی بیشتری برای کپی و انتقال اطلاعات به داخل آن‌ها دارید و می‌توانید فایل‌های کوچکتر و کمتر از ۴GB را کپی کنید اما زمانی که قصد دارید یک فایل یا فایل‌هایی بیشتر از ۴GB را به داخل فلش USB و یا مموری کارت SD با هر حافظه‌ای انتقال دهید، سیستم عامل ویندوز به شما این پیغام خطا را می‌دهد؛ There is not enough free space on the drive (فضای کافی و آزاد در فلش USB یا مموری کارت SD وجود ندارد) آیا این پیغام خطا برای شما آشنا نیست؟ قطعا تا به حال اسم فرمت های FAT و NTFS راشنیده اید اما شاید نمی دانستید که این فرمت ها چه معنی می دهند و کاربرد و یا تفاوت آن ها در چیست و شاید هم به هر دلیلی نیاز به تغییر فرمت هارد دیسک یا فلش خود شدید اما روش انجام آن را نمی دانستید و یا نگران از دست رفتن اطلاعات درون آن بودید. ما قصد داریم در زیر به معرفی فرمت های FAT و NTFS بپردازیم و آموزش تغییر این فرمت ها را به یکدیگر برای شما توضیح دهیم.

اگر شما با چنین مشکلی مواجه کردید، واقعیت این است که ذخیره‌کننده و حافظه جانبی شما (فلش USB،مموری کارت SD) با فایل سیستم FAT32 فرمت و پیکربندی شده است. این نوع فایل سیستم دارای محدودیت خاصی برای ذخیره‌سازی و نگهداری اطلاعات و داده‌های شما است. اگرچه اندازه کل فایل‌هایی که شما می‌توانید به یک درایو FAT32 کپی کنید به بزرگی ۲ ترابایت باشد اما اندازه کل فایل‌های شخصی که قصد دارید به یک درایو با فایل سیستم FAT32 انتقال دهید نباید از ۴GB بیشتر باشد.

4TH PIC

این محدودیت ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد: چرا کسی که این فایل سیستم را طراحی کرده اجازه کپی و انتقال اطلاعات بزرگتر را به سیستم نداده است؟ مشکل این است، چه زمانی فایل سیستم FAT32 طراحی شده است؟ این زمان بر می‌گردد به روزهای انتشار ویندوز ۹۵٫ فرمت FAT که مخفف کلمه ی File Allocation Table است در سال ۱۹۸۰ معرفی شد و ۱۶ سال بعد در سال ۱۹۹۶ فرمت FAT32 جایگزین آن شد. این فرمت در سیستم عامل های ۹۵ ، ۹۸ و ME استفاده شده است.هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که امروز چنین فایل‌های حجیم و بزرگی را استفاده خواهیم کرد. البته طراحان فایل‌های سیستم امیدوار بودند که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی فایل‌های سیستم‌ای طراحی و راه‌انداری خواهد شد که ذخیره‌سازی و نگهداری اطلاعات حجیم را بر عهده خواهند داشت و جایگزین فایل سیستم FAT32 با این محدودیت خاص خواهند بود. فرمت FAT از لحاظ طراحی قدیمی به نظر می آید و طراحان آن به نظر می رسد اطلاعات دقیقی از طراحی یک فایل سیستمی مناسب نداشته اند و به همین دلیل دارای اشکالاتی می باشد. اولین ایراد سادگی لایه فایل آن است که اجازه تکه تکه نمودن (Fragmentation) آسان آن که منجر به کندی عملیات در سیستم‌عامل استفاده کننده می‌گردد ضمن اینکه FAT برای پشتیبانی ایرادات سیستم طراحی نشده است. نگارش های اصلی آن اجازه استفاده از نامهای فایل بیش از ۱۱ کاراکتر را نمی‌دهند (۸ کاراکتر برای نام فایل، ۳ کاراکتر برای پسوند آن) همچنین تغییراتی که بروی این سیستم از سوی مایکروسافت انجام گرفته است اما تنها در سیستمی به نام VFAT پیاده سازی گردیده که آن این امکان را می‌دهد که بتوان ۲۵۵ کاراکتر و بیشتر را به‌عنوان نام فایل قرار داد..

در هر صورت چگونه مشکل مربوط به کپی و انتقال اطلاعات بیشتر از ۴GB را حل کنیم؟ راه حل این مشکل خیلی ساده است؛ کافیست فایل سیستم FAT32 را به فایل سیستم‌های مدرن و امروزی مانند NTFS و یا exFAT تبدیل کنید. فایل سیستم‌های جدید محدودیت ذخیره‌سازی و نگهداری ۴GB اطلاعات را در خود ندارند. نحوه تغییر فایل سیستم از FAT32 به NTFS و یا exFAT در زیر آموزش داده شده است با ما همراه باشید.

کدام فایل سیستم بهتر است، NTFS یا exFAT؟ 

هردوی آن‌ها بسیار خوب است. اما کدام یک از آن‌ها را انتخاب کنیم؟ این مورد بیشتر به نحوه استفاده شما از حافظه جانبی یا مموری کارت SD بستگی دارد.

فایل سیستم NTFS تمامی نسخه‌های ویندوز را پشتیبانی می‌کند از نسخه‌های قدیمی گرفته (Windows XP, Windows 2000, and Windows NT) تا نسخه‌های جدید و امروزی ویندوز. همچنین این نوع فایل سیستم دارای ویژگی‌های جدیدی است که فایل سیستم FAT32 آن‌ها را ندارد، مانند: امنیت فایل،رمز‌گذاری،فشرده‌سازی و غیره… با این حال اگر شما قصد دارید از حافظه جانبی برای دستگاه‌هایی با سیستم عامل غیر از ویندوز استفاده کنید (مانند تبلت‌های اندرویدی و یا کامپیوتر‌های مک) ممکن است بسیازی از این دستگاه‌ها درایو حافظه جانبی شما را شناسایی نکنند و نیاز باشد که نرم‌افزار‌ها و توییک‌های اضافی بر روی درایو و سیستم عامل نصب کنید تا حافظه جانبی شما را بشناسد. این فرایند هم نیاز به کمی دانش نرم‌افزاری دارد که از کدام نرم‌افزار و توییک‌ها برای شناساندن حافظه جانبی به سیستم عامل مربوطه استفاده کنید.

فایل سیستم exFAT در مقایسه با فایل سیستم NTFS پیشرفته نیست اما بسیاری از پلتفرم‌های غیر ویندوزی را پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید و دستگاه‌هایی با سیستم عامل مک.

چگونه فایل سیستم FAT32 را به NTFS و یا exFAT تغییر بدهیم؟

در ابتدا آموزش نحوه تغییر به NTFS را به شما کاربران عزیز می‌گوییم. راه و روش‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. اگر حافظه جانبی و یا مموری کارت شما خالی و یا حاوی اطلاعات بی ارزشی است، آسان‌ترین راه استفاده از دستور ویندوز فرمت برای فرمت کردن درایو و تغییر دادن فایل سیستم از FAT32 به NTFS است. برای این کار کافیست:

  1. حافظه جانبی یا مموری کارت SD خود را به کامپیوتر وصل کرده سپس منتظر بمانید ویندوز آن را شناسایی کرده تا اجازه فرایند‌ها و عملیات بر روی درایو حافظه جانبی را به شما بدهد.
  2. فولدر Computer یا همان My Computer باز کرده و محل قرارگیری درایو حافظه جانبی را در میان سایر درایو‌های کامپیوتر شناسایی کنید به عنوان مثال در این آموزش درایو F به عنوان درایو فلش USB شناسایی شده است.
  3. قبل از اینکه عملیات مربوط به فرمت و تغییر فایل سیستم را شروع کنید، درایو حافظه جانبی خود را باز کرده و مطمئن شوید که حافظه جانبی خالی است و یا حاوی اطلاعات بی ارزشی است که نیازی به آن‌ها ندارید. اما اگر حافظه جانبی‌تان پر از اطلاعات ارزشمند باشد حتما این اطلاعات را به یکی از درایو‌های ویندوز کپی کرده چرا که بعد از فرمت و تغییر فایل سیستم این اطلاعات به کلی حذف می‌شوند و به هیچ طریقی بازنمی‌گردند.
  4. اگر مطمئن شدید که حافظه جانبی یا مموری کارت SD خالی و عاری از هر گونه اطلاعات با ارزش است به فولدر My Computer رفته و سپس بر روی آیکون درایو حافظه جانبی مربوطه کلیک راست کنید.
  5. 1th pic
  6. در منوی باز شده گزینه Format را انتخاب کنید و سپس گزینه‌های مربوطه در این باکس را به حالت زیر قرار بدهید: (عکس زیر) مطمئن شوید که از منوی کشویی File System گزینه NTFS را انتخاب کرده‌اید. با انتخاب این گزینه، فایل سیستم حافظه جانبی شما (FAT32) بعد از عملیات فرمت به فایل سیستم NTFS تغییر پیدا می‌کند. همچنین شما می‌توانید تیک گزینه Quick Format را بزنید تا عملیات مربوط به فرمت با سرعت بیشتری انجام شود.
  7. middle pic
  8. دکمه Start را بزنید. ویندوز مجددا به شما پیغام هشداری می‌دهد که با فرمت کردن درایو تمامی اطلاعات داخل حافظه جانبی پاک می‌شوند. برای فرمت کردن OK را بزنید در غیر اینصورت CANCEL را بزنید تا از عملیات مربوط به فرمت کردن درایو خارج شوید. همچنین اگر گزینه Quick Format را انتخاب کرده باشید فرایند فرمت درایو با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد و کمتر از یک الی دو دقیقه طول می‌کشد تا فرمت کامل انجام شود.
  9. 2th pic

پس از اتمام عملیات فرمت مشاهده می‌کنید که همان حافظه جانبی با فایل سیستم جدید (NTFS) در اختیار شما قرار گرفته است. حالا می‌توانید فایل‌‌های بیشتر از ۴GB را به داخل حافظه جانبی‌تان کپی و انتقال دهید.

علاوه بر روش فرمت کردن درایو، سیستم عامل ویندوز یک روش دیگری را به کاربران ارائه می‌دهد که در این روش فایل سیستم FAT32 به فایل سیستم NTFS تبدیل می‌شود و هیچ گونه اطلاعات و داده ای از روی حافظه جانبی شما پاک نمی‌شود. برای اجرای این روش به Windows Help and Support سیستم عامل خود بروید و طبق دستورالعمل ویندوز عمل کنید تا عملیات تبدیل فایل سیستم انجام شود.

اگر بخواهیم از فایل سیستم exFAT به جای NTFS استفاده کنیم چکار باید کرد؟

عملیات مربوط به تغییر فایل سیستم به exFAT درست همانند عملیات تغییر فایل سیستم به NTFS است با این تفاوت که از منوی کشویی File System، گزینه exFAT را انتخاب خواهید کرد.

نرم‌افزار‌های دیگری در زمینه تغییر فایل سیستم بدون از دست دادن اطلاعات وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال نرم‌افزار رمز‌گذاری USBCrypt می‌تواند فایل‌های سیستمی NTFS و exFAT را ایجاد کند. با استفاده از این برنامه می‌توانید حافظه‌های جانبی و مموری کارت‌هایی که با فایل سیستم FAT32 فرمت و پیکربندی شده اند را تغییر فایل سیستمی بدهید. بدین صورت که برنامه USBCrypt با ایجاد فایل سیستم NTFS یا exFAT در حافظه جانبی مورد نظر، فایل سیستم آن را از FAT32 به NTFS یا exFAT تغییر می‌دهد. پس از ایحاد فایل سیستم NTFS یا exFAT می‌توانید فایل‌ها و اطلاعات بیشتر از ۴GB را به حافظه جانبی خود کپی کنید. برای دانلود نرم افزار USBCrypt و استفاده آزمایشی ۳۰ روزه از نرم‌افزار با تمام ویژگی‌هایش بر روی این لینک کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.