.

.

چرا اندروید برای امنیت آنلاین قابل اعتماد نیست؟

 حرف نرم افزارهای مخرب که پیش بیاید، هیچ کجا خطرناک‌تر از محیط اندورید نیست.‌‌ همان اتفاقی که پیش‌تر برای ویندوز رخ داده بود، امروز گریبان‌گیر اندروید شده است. اگر می خواهید پنج دلیل این موضوع را بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

نایت اسکین

 

android

جذاب برای هکرها

اندروید برای هکرها به‌‌ اندازه ویندوز جاذبه دارد. از آن جایی که بزرگ‌ ترین پایگاه کاربران اینترنت را در کامپیوترهای خانگی ویندوز تشکیل می دهد، در نتیجه این سیستم عامل تبدیل به بزرگ‌ترین هدف خرابکاران نرم افزار و هکرها شده است.

این روزها اما اندروید محبوب ‌ترین  و بیشترین کاربرها را به سوی خود فراخوانده است،به همین دلیل است که هکرها بیشتر بر روی اندروید نمرکز کرده اند  و بی‌ دلیل نیست که ۹۷ درصد از تهدیدات تلفن های همراه برای مقابله و هک پلت فرم های اندروید طراحی شده است و نه آی او اس، بلک بری یا ویندوزفون.

پلتفرم باز (open platform) ؛ همچون ویندوز

ویندوز همواره یک هدف وسوسه برانگیز است، زیرا هر کس به راحتی می تواند برنامه‌ای بنویسد و طراحی کند  و آن را در اختیار کاربران قرار دهد تا آن ها نیز به سادگی برنامه مورد نظر را بر روی سیستم خود نصب کنند. از طرفی فروشگاه گوگل پلی ساده‌ترین راه برای دریافت اپلیکیشن های اندرویدی و نصب آن ها بر روی گوشی است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگرچه  نصب نرم افزارها و اپلیکیشن ها برای این دو سیستم عامل ساده‌تر از سایز پلتفرم ها است و تنوع نرم افزارهای موجود در این دو پلتفرم بسیار زیاد است. اما این مسئله خود می تواند زمینه ‌ساز ایجاد مشکلاتی برای کاربران شود. به طوری که بسیاری از هکرها از همین موضوع سوء استفاده می کنند و اپلیکیشن های مخربی را در فضای اینترنت و حتی فروشگاه های معتبری مانند پلی استور منتشر می کنند. کاربران نیز بدون آن که متوجه این موضوع شوند آن ها را دانلود نموده و بر روی دستگاه خود نصب می کنند و بدین وسیله به سادگی در معرض خطر قرار می گیرند.

امنیت غیرمتمرکز و پراکنده اندروید

تا پیش از آن که «ویندوز ۸» پا به عرصه وجود بگذارد هیچ امنیت کاملی در درون ویندوز ساخته و پرداخته نشده بود. در واقع خود کاربران اقدام به نصب آنتی ویروس ها می کردند و مراقب بودند تا ویندوزشان دچار مشکل و آلوده به تروجان ها و ویروس ها نشود. حتی پس از آن که مایکروسافت سیستم آپدیت خودکار خود را معرفی کرد، بازهم مسئولیت به عهده کاربر و دارنده ویندوز و کامپیو‌تر بود که از امنیت محیط مجازی خود مطمئن باشد.

اما وضع اندورید از این هم بد‌تر است. گرچه اندروید دارای برنامه های سودمند و مفیدی برای محافظت از امنیت اینترنتی و محیط مجازی است. اما باید آن ها را به طور مستقل نصب و بر روی گوشی اجرا کرد. چیزی که بسیاری از کاربران این سیستم عامل، به اهمیت و لزوم آن پی نبرده‌اند.

در حالی که گوگل به سختی مشغول است تا بتواند بر این مشکلات غلبه کند و کانون امنیت را در یک جا خلاصه نماید، اما هنوز در اندروید و گوشی های هوشمند آن باید به صورت جداگانه، پراکنده و به صورت دستی برنامه های امنیتی را نصب و راه اندازی کرد. همین رویکرد پراکنده در امنیت اندروید است که موجب شده تا این سیستم عامل به هدفی بزرگ برای هکر ها تبدیل شود.

پس به یاد داشته باشید همیشه باید از یک فایروال و یک آنتی‌ویروس مناسب استفاده کنید.

نرم افزارهای مخربی که پیچیده‌تر می شوند

نرم افزارهای مخرب اندروید تمرکز ویژه و خاصی بر روی نقاط ضعف این سیستم عامل داشته‌اند. مثلا تقلب در خط اس‌ام اس این گوشی ها.

این روز ها اما بیشترین تمرکز نرم افزارهای مخرب دزدیدن اطلاعات است. تروجان ها و نرم افزارهای شنود و جاسوسی در هر جا دیده می شوند. تلاش گسترده‌ای برای پس زدن و کوتاه کردن دست هکرها و تروجان های مخرب در جریان است اما همین تلاش ها خود تبدیل به درس هایی شده‌اند برای ساخت و تولید تروجان های پیچیده‌تر که مقابله با آن ها سخت‌تر هم گردیده است.

ابزار تبلیغاتی مخرب

ویندوز مرکز و محل تبلیغات مزاحم بود اما این روزها اندروید در این زمینه از ویندوز پیشی گرفته است و محیط آن از تبلیغات پر شده است. تبلیغاتی که‌ گاه در چین و تایوان و مالزی ساخته می شوند و با نرم افزارهای مخرب همراه هستند. حتی نرم افزارها و اپلیکیشن های موجود در «گوگل پلی» – فروشگاه اصلی عرضه کننده اپلیکیشن های اندروید – دیگر محل سالمی نیست و مملو از اپلیکیشن های مخرب شده است. تعجب آور نیست که هر فروشنده و عرضه کننده‌ای در فروشگاه «گوگل پلی» نگران امنیت و خطرات بدافزارها است.

آیا اندروید خواهد توانست تا خود را از دید هکرها و نرم افزارهای مخرب دور کند؟‌‌ همان اتفاقی که اکنون برای ویندوز افتاده است و نرم افزارهای مخرب آن را محاصره کرده‌اند. موبایل های هوشمند به سرعت در حال افزایش تولیدات خود هستند؛ مردم علاقه دارند تا تبلت بخرند و بازار رایانه ها و لپ تاپ ها آهسته آهسته کم رونق‌تر می شود. همه این ها به ما یک پیام می دهند این که ما باید هم چنان از هشدارهای اولیه بهره بگیریم. از جمله داشتن رمز عبورهای قدرتمند، توجه به  این که از کجا اپلیکیشن های خود را دریافت می کنیم و این که مراقب باشیم تا نرم افزارهای مفیدی را نصب کنیم که بتواند از امنیت و اطلاعاتمان محافظت کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.