.

.

افزایش سرعت و کاهش استفاده از رم در بروزرسانی جدید فایرفاکس

چنانچه جدیدترین بروزرسانی فایرفاکس را نصب کنید، هنگام باز بودن چندین تب حافظه‌ی رم کمتری اشغال خواهد شد. علاوه بر این آپدیت جدید با افزایش سرعت و کارایی نیز همراه است.

 شرکت موزیلا به جهت رقابت با سایر شرکت‌های نوپایی که به تازگی مرورگرهای وب سبک و با سرعت بالایی را توسعه داده‌اند، یک بروزرسانی بسیار مهم را برای مرورگر فایرفاکس منتشر کرد. در فایرفاکس ۵۴ ماکسیمم تعداد فرآیندهای همزمان از یک به چهار افزایش یافته است، با این حال کاربران می‌توانند با تایپ عبارت about:config در قسمت آدرس بار، به صفحه تنظیمات بروند و این میزان را تغییر دهند.

نایت اسکین

نسخه جدید فایرفاکس در مقایسه با سایر مرورگرها مانند سافاری و گوگل کروم، در یک ابزار آنلاین تست سرعت مرورگر توانست نتیجه بهتری کسب کرد. این نتیجه حتی هنگام باز کردن بیست تب به صورت همزمان باقی بود، البته در این نسخه نیز مانند قبل علامت قدیمی بارگذاری صفحه در تمامی تب‌ها مشاهده می‌شد.

معاون ارشد بخش محصول شرکت توسعه‌ دهنده معتقد است که جدیدترین آپدیت فایرفاکس را باید بزرگترین تغییر اعمال شده برای این مرورگر از بدو تولد آن دانست. وی این موضوع را در وبلاگ شخصی خود مطرح کرد و در ادامه جزئیات بیشتری را از تغییرات در اختیار کاربران قرار داد.

قبل از این در مرورگر فایرفاکس، حتی برای پردازش چند تب با محتوا‌های سنگین یک فرآیند اجرا می‌گردید، اما در مرورگر گوگل کروم شاهد تخصیص یافتن یک یا حتی چند فرآیند به هر تب هستیم. به عنوان مثال، هنگام باز بودن همزمان بیست تب در مرورگر کروم ممکن است بالای سیصد فرآیند و بالغ بر هزار رشته درگیر شوند. هم اکنون نیز در جدیدترین آپدیت فایرفاکس تعداد پردازش‌ها از یک به چهار افزایش پیدا کرده است که باز هم در مقایسه با تعداد پردازش‌های همزمان گوگل کروم زمان باز نگهداشتن همزمان چندین تب نامحسوس است. ولی سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا توسعه‌دهنده ماکسیمم فرآیندها را برابر چهار قرار داده است؟

هدف دیگر شرکت موزیلا از توسعه این آپدیت جدید، کاهش میزان حافظه رم اشغال شده توسط مرورگر بود، به همین علت باید بین این فاکتور و تعداد پردازش‌های همزمان تعادل برقرار می‌کرد. گوگل کروم حجم رم زیادی را استفاده می‌کند که شاید به علت افزایش سرکش تعداد پردازش‌های همزمان آن است. به گفته توسعه ‌دهندگان موزیلا، اجرای همزمان چهار فرآیند برای کامپیوترهایی با ۸ گیگابایت حافظه رم مناسب است.

برای انطباق فایرفاکس با روش جدید اجرای چند فرآیند همزمان، توسعه‌دهندگان مجبور به از هم باز کردن افزونه‌هایی بودند که برای اجرا شدن، به یک معماری تک فرآیند تکیه می‌کنند. به نظر می‌رسد عرضه این آپدیت جدید در ادامه اظهارات معاون ارشد شرکت در مدت زمانی قبل اتفاق افتاده است؛ به گفته وی، کمپانی موزیلا تمایل ندارد دنیای وب صرفا در مشت چند کمپانی بسیار بزرگ قرار بگیرد.

در فوریه سال جاری میلادی، شرکت موزیلا بعد از قبول عدم موفقیت سیستم عامل فایرفاکس، پنجاه نفر از کارمند خود را اخراج کرد. کارمندان فایرفاکس عقیده دارند این مرورگر در مقایسه با روزهای درخشان خود در زمان‌های گذشته، خیلی از رقبای خود کم آورده است. البته اگر واقعا موزیلا فایرفاکس بتواند با مصرف رم کمتر سرعت بیشتری در مقایسه با گوگل کروم ارائه دهد، اصلا بعید نیست کاربران زیادی به سوی این مرورگر جذب شوند یا دست کم آن را تبدیل به دومین مرورگر ثابت خود کنند. موزیلا بعد از عرضه‌ی جدیدترین بروزرسانی فایرفاکس از کاربران خواست اگر استفاده از این مرورگر را کنار گذاشته‌اند، بار دیگر وضعیت را با فایرفاکس ۵۴ امتحان کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.