.

.

DDR3L چیست ؟ فرق حافظه رم DDR3L با DDR3

حرف L در DDR3L مخفف چیست ؟

معمولا تو این جور موارد ، حرف L مخفف Low Power یا Low Voltage هستش . این حرف L در سی پی یو های اینتل هم استفاده میشه که اونجا مخفف Low Power یا کم مصرف هستش . خیلیا فکر می کنن حرف L در DDR3L مخفف واژه Laptop هستش چون در لپ تاپ ها استفاده میشه اما خب اشتباهه چون حرف L اینجا از عبارت Low voltage گرفته شده . منظور از Low voltage یعنی اینکه می تونه با ولتاژ کمتری کار کنه .

نایت اسکین

 حافظه رم DDR3L چیست ؟

قبلا در مورد حافظه RAM کامپیوتر مفصل توضیح دادم و در مورد حافظه رم DDR و تفاوت DDR و DDR2 و DDR3 که پیشنهاد می کنم حتما بخونید . DDR3 تا قبل از اومدن DDR4 سریع ترین حافظه رم بود که با ولتاژ ۱٫۵ ولت کار می کرد . طراحان الکترونیک و سخت افزار واسه اینکه بتونن توان مصرفی این نوع حافظه رم رو کاهش بدن اومدن یه حافظه رم DDR3 طراحی کردن که ولتاژش کمتر از ۱٫۵ ولت بود و اسمش رو گذاشتن DDR3L . حافظه DDR3L با ولتاژ ۱٫۳۵ ولت کار می کنه و از نظر ظاهری هم دقیقا شبیه به DDR3 هستش . واسه شناسایی رم DDR3L به ماژول رم نگاه کنید . یا نوشته DDR3L و یا نوشته PC3L . شکل زیر رو نگاه کنید :




حافظه رم DDR3L یا PC3L


آیا میشه از DDR3L به جای DDR3 استفاده کرد ؟

این یکی از مهمترین سوالاتیه که تو این چند وقت اخیر ، کاربران علم فردا ازم پرسیدن و منم الان پاسخش رو میدم . ببینید شما می تونید از DDR3L به جای DDR3 استفاده کنید چون حافظه رم DDR3L هم با ولتاژ ۱٫۵ و هم با ولتاژ ۱٫۳۵ ولت کار می کنه . پس می تونه به جای DDR3 که ۱٫۵ ولته ، استفاده بشه . اما اگه سیستم شما بر مبنای ولتاژ ۱٫۳۵ طراحی شده باشه یعنی اسلات رم مادربورد فقط با ۱٫۳۵ ولت کار کنه ، دیگه شما نمی تونید از حافظه رم DDR3 استفاده کنید چون DDR3 به ۱٫۵ ولت نیاز داره اما اون سیستم فقط ۱٫۳۵ ولت رو به اسلات رم می رسونه .

پس تعویض DDR3 و DDR3L با همدیگه ، بستگی به شرایط داره . باید حواستون به ولتاژ ها باشه و ببینید که روی چه سیستمی دارید این جابجایی رو انجام میدین .

یه نکته کنکوری هم بگم که مفیده ، از حافظه DDR3 بیشتر توی کامپیوتر رومیزی یا سرور ها استفاده میشه اما حافظه رم DDR3L در لپ تاپ ها ، تبلت های تبدیل پذیر ( هم تبلت هم لپ تاپ ) و همینطور All in one ها استفاده میشه .

تفاوت DDR3 و DDR3L چیست ؟

■ همونطور که بالاتر هم گفتم ، فرق اصلی بین DDR3 و DDR3L توی مقدار ولتاژ شونه که DDR3 با ۱٫۵ ولت کار میکنه اما DDR3L هم با ۱٫۳۵ و هم با ۱٫۵ ولت .

■ وقتی ولتاژ کاری یه قطعه کم باشه ، مسلما توان کمتر هم مصرف می کنه پس DDR3L توان کمتری نسبت به DDR3 مصرف میکنه . این مسئله باعث میشه که باتری ، عمرش بیشتر بشه .

■ ولتاژ کمتر یعنی دمای پایین تر . پس DDR3L نسبت به DDR3 گرمای کمتری تولید میکنه .

■ یه فرق دیگه هم هست که کمتر کسی بهش توجه می کنه . وقتی ولتاژ کاری رم پایین باشه ، مدت زمان کمتری طول می کشه که ولتاژ به اون سطح برسه . ولتاژ رو اینجا مثل یه استخر در نظر بگیرید . وقتی آب میریزید توی استخر ، آب زودتر به یک متری استخر می رسه و بعدش به مثلا ۱٫۵ متری می رسه . توی رم هم همینطوره ، ولتاژ زودتر به سطح ۱٫۳۵ می رسه تا ۱٫۵ ولت . پس رم DDR3L یه مقدار سریع تر از DDR3 آماده استفاده میشه . این که میگم سریع تر منظورم در حد چند نانوثانیه است اما گفتم که کلا این مسئله رو بدونید . خیلی این مسئله رو جدی نگیرید چون تو عمل هیچ چیزی رو شما احساس نمی کنید .

■ اگه می خواید بفهمید رمی که تو دست تونه از کدوم مدله کافیه روی برچسب مشخصاتش رو نگاه کنید . رم DDR3 رو به صورت PC3 و رم DDR3L رو به صورت PC3L نمایش میدن . البته این مسئله بستگی به شرکت سازنده داره و شاید روی رم خیلی ساده نوشته باشن DDR3 و یا DDR3L .


حافظه رم PC3 و PC3L

یه نکته دیگه هم بگم بدونید بد نیست ، یه رم دیگه هم هست به نام DDR3U که حرف U مخفف Ultra Low Power هستش به معنی خیلی کم مصرف . رم DDR3U با ولتاژ ۱٫۲۵ ولت کار می کنه و حتی از DDR3L هم کم مصرف تره .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.