.

.

سخن و نظر روزنامه ها در حوادث امروز جامعه

یک سایت حامی دولت از جهانگیری خواست مطالبات و اعتراضات اقتصادی مردم را به منتقدان نسبت ندهد و کم‌کاری دولت را بپذیرد.

نایت اسکین

 کیهان

درآمد کم نیست؛ تنگنای بودجه نتیجه رشد غیرمسئولانه هزینه‌های دولت است
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به ادعای کسری بودجه دولت، می‌گوید اشکال از دخل نیست بلکه از هزینه‌هاست.
دکتر حسین درودیان در سایت الف نوشت: بدون تعارف، فشار کسری در بودجه دولت در حال تبدیل شدن به یک مشکل عظیم با آثار فوری است. مسئله کسری دولت به سبب بروز نارضایتی و فشار بر عموم مردم، فوراً تبعات اجتماعی می‌یابد. افزایش دادن میزان عوارض و مالیات‌ها، گرچه به ظاهر با توجیهات اقتصادی و منطقی همراه می‌شود، ولی تقریباً همه می‌دانند که وضع آنها بیشتر از سر درماندگی بودجه‌ای است تا سیاست‌گذاری اقتصادی.
در نگاه نخست، متهم اصلی در بروز این تنگنا افت و کاهش درآمد نفت است که موجب کاهش در دریافتی‌های دولت شده. درآمد نفتی یکی از اقلام بودجه است که باید آن را در کنار سایر درآمدها سنجید. برای سنجش صحت این تصور، باید وضعیت درآمدی دولت را با سال‌های قبل مقایسه کرد تا ببینیم آیا حاد شدن مشکل بودجه دولت به وضعیت اسفناک درآمدهای دولت بازمی‌گردد؟
واضح است که براساس یکی از اصول اولیه تحلیل اقتصادی، نمی‌توان ارقام اسمی یا پولی را مقایسه کرد. پس یا باید از ارقام تورم‌زدایی شده بهره گرفت یا نسبت‌ها. برای این منظور درآمد تورم‌زدایی شده دولت و همچنین درآمد دولت به تولید ملی را ملاک بررسی می‌گیریم. در این محاسبه میزان انتشار اوراق بدهی توسط دولت، که بیش از آنکه درآمد باشد شکلی از کسری بودجه است، و همچنین درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های دولتی، که رقم آن چندان شفاف نیست، را کنار گذاشته و پایه اصلی محاسبه را بر مجموع درآمد مالیاتی و نفتی دولت قرار می‌دهیم.
اگر سال 1390 را منها کنیم، درآمد واقعی یا تورم در رفته دولت تقریباً به طور پیوسته رو به افزایش بوده است. باید توجه داشت که سال 90 از حیث درآمدی یک سال ایده‌آل با بالاترین حجم درآمد ارزی در تاریخ کشور و پیش از وقوع تحریم‌ها بوده و لذا باید آن را سالی متفاوت از سال‌های بعد قلمداد کرد. همچنین احتمالاً رقم عملکرد بودجه 97 اندکی کمتر از میزان مصوب خواهد بود. ولی در مجموع وضعیت درآمدی دولت طی امسال و سال آینده در مقایسه با سال‌های قبل (غیر از سال استثنایی 1390) حاکی از افت و تنزل در درآمدهای دولت نبوده، بلکه عکس آن صادق‌تر به نظر می‌رسد.
اما چرا در عین افت قیمت نفت، درآمدهای دولت شاهد کاهش شدید نبوده؟ اولاً گرچه درآمد نفتی رو به تنزل بوده، اما از آنجا که نرخ تبدیل آن به ریال بالاتر از سال‌های قبل است، در مجموع درآمدهای ریالی دولت ترمیم شده. درآمد بالای نفت در سال 1390 با نرخ نزدیک به هزار تومان به ریال تبدیل می‌شد، اما نرخ تبدیل از سال 1394 تاکنون بیش از 3000 تومان بوده و قرار است در سال آینده 3500 تومان باشد (یا شاید بالاتر!).
ثانیاً علی‌رغم افت درآمدهای ارزی فروش نفت، درآمدهای مالیاتی دولت طی سال‌های اخیر رشدی بسیار بالا داشته (معمولاً با ارقامی بیش از نرخ رشد کل بودجه). پس دولت درآمدهای خود را با اخذ مالیات بیشتر ترمیم کرده است. ثالثاً افت نرخ تورم در سال‌های اخیر هم به افزایش درآمد واقعی (تورم‌زدایی شده) دولت کمک کرده است.
اگر درآمدهای دولت را در مقیاس اقتصاد کشور در نظر بگیریم، درمی‌یابیم وضعیت دولت از حیث درآمدی از سال 91 دائماً رو به بهبود بوده است. حتی این نسبت در سال 1395 مشابه سال 1390 (بهترین سال در تاریخ کشور از حیث درآمدهای نفتی) بوده و اگر سناریوی درآمدزایی سال 95 در سال 96 هم محقق شود، حتی وضعیت درآمدی دولت در سال 96 از سال 90 هم بهتر خواهد بود.
نتیجه اینها چیست؟ روشن است؛ فشار مضاعف وارده بر بودجه در درجه اول و بیش از هر چیز از محل «مصارف» یا «هزینه‌ها» است، نه درآمدها. درآمدهای دولت در مقایسه با سال‌های پیشین، اگر نگوییم بهبود یافته، بدتر نشده است. مشکل اصلی بی‌انضباطی و بی‌تدبیری در جانب هزینه‌ها، به‌ویژه هزینه‌های جاری است، زیرا می‌دانیم وضعیت جذب بودجه‌های عمرانی نامساعد است.
همه این محاسبات بدون لحاظ حجم عظیمی از اوراق بدهی است که دولت، به زیان دولت‌های آینده، در حال انتشار است. در حقیقت اگر انتشار اوراق بدهی را نیز به عنوان یک منبع دیگر تأمین مالی دولت در نظر می‌گرفتیم، بیشتر مشخص می‌شد که دولت از حیث درآمدی با وضعیت بدی روبه‌رو نیست.
فشار و تنگنای بودجه‌ای محصول رشد غیرمسئولانه هزینه‌های جاری توسط دولت است. بیجا نیست که در ادبیات اقتصاد بخش عمومی، مهم‌ترین ویژگی بوروکرات‌ها را «بودجه‌دوستی» آنها می‌دانند. وقتی به جای مدیریت بر بوروکرات‌ها و بهره‌گیری ابزاری تاکتیکی از آنها، فرمان را یکسره به آنها می‌سپاریم، سرنوشتی بهتر از این در انتظار نیست.

آفتاب یزد: رفتار اقتصادی دولت حمله به طبقه متوسط است
یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت دولت در حوزه اقتصادی در حال حمله به طبقه متوسط است.
روزنامه آفتاب یزد در تحلیلی اقتصادی خاطرنشان کرد: کارمندان، فارغ‌التحصیلان بیکار شاغل در شغل مسافرکشی، بازنشستگان، نخبگان، متخصصین شهری، اصناف دارای هوشمندی و تجارب کاری که یک سطح معین از فهم اجتماعی را کسب کرده‌اند. ... و مانند اینها معمولا به عنوان بخشی از طبقه متوسط ایران تلقی می‌شوند.
دولت در مالیات‌ستانی از آنچه که مسعود نیلی آن را «صدک مرفه» جامعه می‌خواند موفقیتی نداشته است، توان برقراری عدالت اقتصادی در این دولت دیده نمی‌شود و در نتیجه این طبقه متوسط هستند که باید مالیات بیشتری بدهند، بنزین را با نرخ بیشتری بخرند، از کمک‌های یارانه‌ای دولتی بهره کمتری ببرند و با مشکلات اقتصادی بیشتری دست‌وپنجه نرم کنند.
مسعود نیلی می‌گوید: «صدک اول (ثروتمندترین قشر) جامعه در مقایسه با صدک آخر درآمدی نسبت یک به 86 دارد که عدد غیرقابل قبول و ناعادلانه‌ای است ... در جامعه، فقر بازتولید نمی‌شود اما سازوکارهایی که وضع فقرا را بهتر کند، فعال نیست.»
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه براساس برآوردهای مختلف سالانه بین 13 تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور اتفاق می‌افتد، گفت: مالیات پزشکان 700 میلیارد تومان در سال است اما اکنون این قشر 150 میلیارد تومان مالیات می‌پردازند.  
دولت از سال تصویب یارانه‌ها در آذر89 در هر سال حدود 42 هزار میلیارد تومان بابت یارانه‌های نقدی پرداخت کرده است، اما این رقم را برای سال آینده تا 23 هزار میلیارد تومان کاهش داده است. اگر قرار باشد فقط 23 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی پرداخت شود باید تا حدود نیمی از یارانه‌بگیران فعلی حذف شوند تا رقم 23 هزار میلیاردی پاسخگوی پرداخت‌های نقدی باشد. این نیمی از یارانه‌بگیران با توجه به بودجه باقیمانده می‌تواند به معنای حذف 30 میلیون نفر باشد. مسعود نیلی خود مرفهین واقعی را با لفظ صدک خطاب می‌کند و به نظر می‌رسد، این 30 میلیون نفر تماماً ازمیان طبقه متوسط خواهند بود.

آقای جهانگیری! بعد از 5 سال نباید فرافکنی کنید
یک سایت حامی دولت از جهانگیری خواست مطالبات و اعتراضات اقتصادی مردم را به منتقدان نسبت ندهد و کم‌کاری دولت را بپذیرد.
خردادنیوز با نامسئولانه خواندن اظهارات جهانگیری نوشت: آیا آن‌گونه که معاون اول رئیس‌جمهور گفته، اعتراض مردم معطوف به منتقدان است؟
در اظهارات آقای جهانگیری شاهد آن هستیم که ایشان وضعیت اقتصادی و تمامی شاخص‌های  آن را مثبت و مطلوب ارزیابی می کند و این اعتراضات را به بهانه برخی گرانی‌های اخیر فاقد وجاهت و عقبه اجتماعی و برآمده از تحرکات سیاسی منتقدان و بالطبع غرض‌ورزانه می‌خواند اما بواقع می‌توان گفت این دست اظهارات به مثابه سر در برف فرو کردن و عدم توجه به واقعیات و بدور از هر گونه مسئولیت‌پذیری است، ما همه می‌دانیم که بخاطر سیاست‌ها و عملکردهای نادرست در دولت قبلی میراثی بس ناخوشایند به دولت رسیده اما نکته آنجاست که در پنج سال گذشته این دولت عهده‌دار مسئولیت بوده و بخشی از وضعیت نابهنجار موجود متوجه آن است و اینکه شرایط را وفق برخی آمار و ارقام خوب و مطلوب ارزیابی کنیم جز فرافکنی و فرار از مسئولیت چیز دیگری نیست!
 رشد اقتصادی که برآمده از فروش نفت باشد مایه افتخار نیست و نمی‌تواند حقیقت رکود فزاینده بر اقتصاد را به گونه‌ای دیگر تصویرسازی کند.
 بزرگنمایی برجام و توقع آفرینی غیر متوازن با آن، استفاده از نیروهای فرتوت و بکارگیری مدیرانی که گاها بر فساد اقتصادی آن دامن زدند، دیگر به منتقدان دولت باز نمی گردد. هر چه هست این دست از اعتراضات می‌تواند فرصت و تلنگری باشد که دولت مردان را به خود آورده و چه خوبست به جای فرافکنی با مسئولیت‌پذیری دولتمردان به فکر رفع و رجوع نقاط ضعف خود باشند تا آنکه تنها همه چیز را به منتقدان دولت و دست‌های پشت پرده گره بزنند.
 
چاره عبور از مشکلات، اقتصاد مقاومتی است نه فرافکنی
«شرط عبور از مشکلات اقتصادی فعلی، توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است نه فرافکنی از نوع سخنان آقای جهانگیری».
محمدکاظم انبارلویی ضمن یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت: معاون اول رئیس جمهور صورتحساب اعتراضات در مشهد و برخی از شهرها را به نام رقبای سیاسی فاکتور کرده است. حال آنکه سایت آمریکایی « آمدنیوز» ، «کلمه» و «بی‌بی‌سی» رسما از اعتراضات حمایت کرده و وزارت خارجه آمریکا در یک اقدام مداخله‌جویانه بدون پرده‌پوشی از معترضین حمایت نموده است. همچنین ترامپ بدون پرده‌پوشی حمایت خود را از این نوع اعتراضات پنهان نکرده است.
حمیدرضا جلایی‌پور عضو حزب منحله مشارکت و از فعالان فتنه 88 هم مدعی است اعتراضات مشهد از سوی جریان حزب‌اللهی علیه دولت سازماندهی می‌شود! خب این طور حرف زدن نوعی فرار به جلوست. فتنه خط قرمز انقلاب است. اگر  آقایان در این چند سال با برخی فتنه‌گران هم‌پیمان نمی‌شدند این اتفاقات نمی‌افتاد.
سال 71 هم وقتی تورم 51 درصدی اتفاق افتاد شاهد ناآرامی‌هایی از این دست بودیم. مسئولین کنونی اقتصاد همان روزها در مصادر امور  اقتصادی بودند. سیاست‌های تعدیل منجر به رویکردهایی شد؛ هم اشتغال به خطر افتاد و هم تورم به صورت بهمن‌وار افزایش یافت که بهانه‌ای دست برخی برای بروز اغتشاش‌ها داد. مطالبات معیشتی مردم بویژه اقشار محروم بحق است. وعده‌هایی هم که دولت داده باید به آن عمل شود تا از این گردنه عبور کنیم. شرط عبور از این گردنه توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. دولت باید نسبت بودجه 97  را با اقتصاد مقاومتی توضیح دهد. آگاهان اقتصادی نسبتی بین این دو نمی‌بینند.
آنچه آقای جهانگیری در مورد ریشه این رویدادها مدعی است با واقعیت نمی‌خواند. فهم دقیق مسئله به حل مسئله کمک می‌کند. اما اگر مسئله را غلط بنویسید حل آن نه تنها ممکن نیست بلکه پیچیده‌تر می‌شود. معیار تورم فقط گزارش‌های بانک مرکزی  و مرکز آمار ایران نیست باید به جیب مردم هم نگاه کنید.
دولت باید فکری برای  تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی بکند. ساده‌ترین راه حل جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور است که متاسفانه دولت کارنامه روشنی در این باره ارائه نمی‌دهد.
مردم ما آگاه هستند  و علیرغم گله‌هایی که از دولت دارند راه ابراز این گله‌ها را اعتراض  و تظاهرات خیابانی و شعارهای آمریکا شاد کن نمی‌دانند. حساب کسانی را که بر این امواج سوار می‌شوند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند باید از مردم نجیب و آگاه و با بصیرت جدا بدانیم. مسئولین دولتی هم باید از فرافکنی و فرار به جلو و متهم کردن  رقیب پرهیز کنند . این راه بیراهه رفتن است. دولت باید در برابر اعتراضات بحق مردم و سخنان منتقدین دلسوز صبوری پیشه کند و آن‌را درک نماید.
حضور وسیع مردم در تظاهرات  9 دی سراسر کشور نشان داد مردم به نظام و دولت و مسئولین کشور وفادارند. با هرگونه سوء استفاده و فتنه‌گری برخورد می‌کنند و بین خادم و خائن تمییز می‌دهند  و هوشیارانه تحولات کشور را  رصد نموده و نسبت به هرگونه تحرک دشمن حساس هستند و قطعا مسئولانه عمل می‌کنند.

 

خراسان

خبر بد برای کارمندان دولتی علاقه مند به همایش و سمینار
طبق بخشنامه روزهای اخیر دولت به همه دستگاه های اجرایی، تاکید شده با توجه به این که همایش ها، سمینارها و گردهمایی هایی که در کشور برگزار می شود، عموما به منظور اشاعه یافته های پژوهشی یا اشتراک گذاری تجربیات در زمینه های خاص است و نسبت آن با اهداف نظام آموزشی کارکنان دولتی قابل ارزیابی دقیق نیست، بنابراین گواهی نامه های صادرشده برای کارکنان از سوی برگزار کنندگان همایش ها، سمینارها و گردهمایی های استانی، ملی و حتی بین المللی، برای امتیازات تعیین شده در نظام آموزش کارکنان، قابل احتساب نیست.


هشدار درباره ندادن خلافی خودروهای پلاک قرمز
بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، با اشاره به مشکلات ایجاد شده به علت عدم اخذ به موقع و مرتب وضعیت خلافی خودروهای دولتی، تاکید شده با توجه به این که بر اساس مقررات راهور ناجا، شماره گذاری و ارائه خدمات خودرویی منوط به تسویه کلیه خلافی خودروهای مذکور است، اما متاسفانه همکاری مناسبی از سوی برخی دستگاه ها در این خصوص صورت نگرفته که بر این اساس، مدیران مربوط باید خلافی خودروهای فعال و موقت را با قید فوریت پیگیری و نتیجه را اعلام کنند.

ایران

جهانگیری: به امنیت کشور فکر کنیم نه امنیتی شدن آن
معاون اول رئیس جمهوری در توئیتر خود ضمن دفاع از آزادی بیان، خواستار مقابله با خشونت شد. اسحاق جهانگیری در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «مسئولیت مشترک ما دفاع از آزادی و مقابله با خشونت است. همه ما به امنیت کشور فکر کنیم نه امنیتی شدن آن، به قبول انتقاد و اعتراض فکر کنیم نه به تخریب و آشوب.»

روسیه : دخالت خارجی در امور داخلی ایران غیر قابل قبول است
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای به موضع‌گیری‌های اخیر واشنگتن پس از اغتشاشات در پاره‌ای از شهرهای ایران واکنش نشان داد. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است: «دخالت خارجی در امور داخلی ایران غیرقابل قبول است». وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده که «تظاهرات‌ها» در ایران به خشونت کشیده نشده و باعث خونریزی نشوند.

ادعای ضدایرانی «تل آویو»
وزیر جنگ اسرائیل مدعی شد موشک‌های شلیک شده از غزه به سمت اسرائیل، ساخت ایران هستند. به گزارش عصر ایران به نقل از رسانه‌های اسرائیلی، «اویگیدور لیبرمن» وزیر دفاع اسرائیل ایران را متهم کرد که به گروه‌های فلسطینی موشک داده است. او گفت: این موشک‌ها از طریق تونل‌ها به غزه منتقل شده اند.لیبرمن ادعا کرد حماس، حمایت مادی و ایدئولوژی را از گروه‌های جهادی در سراسر جهان و از ایران دریافت می‌کند. وزیر دفاع اسرائیل ادامه داد: ایران همه جا هست. در صحرای سینای مصر، در عراق و در یمن. همزمان ارتش اسرائیل هم مدعی شده است که گروه‌های فلسطینی در منطقه غزه از سلاح ایرانی استفاده می‌کنند.

گاردین : دشمنان ایران همانند کرکس به کمین نشسته اند
دشمنان فراوان ایران در منطقه و خارج از منطقه، مانند کرکسانی که در بیابان‌ها و در اوج آسمان چرخ می‌خورند، با چشمان باز و گشاده خود که انتظار طعمه‌ای را می‌کشند، با دقت نظاره‌گر اتفاقات و اعتراضات اخیر در تهران و شهرهای مختلف ایران هستند. به گزارش تابناک، «سیمون تیسدال»، ستون‌نویس روزنامه گاردین در مطلبی با صحنه‌سازی فوق نوشته است: هرگونه تضعیف حکومت مرکزی در ایران با توجه به افزایش تنش‌های میان ایران و عربستان، می‌تواند به یک تعارض گسترده منجر شود. در ادامه این مطلب آمده است: چیزی که باعث تعجب است، این خیزش ناگهانی اعتراضات در ایران است که دلیل مشخص داخلی ندارد. ترامپ و مایک پنس معاونش، اظهار امیدواری کرده‌اند که نظام ایران فروبپاشد، بدون توجه به اینکه حسن روحانی طی یک انتخابات دموکراتیک، کمتر از یک سال قبل، به ریاست جمهوری برگزیده شد. نویسنده با اشاره به استقبال حلقه امریکایی، سعودی و اسرائیلی از تجمعات ایران و آرزوی آنها برای تغییر نظام در ایران تأکید کرده که آنها  باید بشدت مراقب آنچه آرزوی آن را می‌کنند باشند!

آرمان

بیانیه وزارت اطلاعات درباره حوادث اخیر

وزارت اطلاعات درباره حوادث اخیر اطلاعیه‌ای منتشر کرد است. متن این اطلاعیه به این شرح است: همان‌گونه که هموطنان عزیز و مردم فهیم کشور آگاه هستند، تجمعات چند روز اخیر که به واسطه طرح برخی مطالبات به صورت آرام انجام پذیرفت، در ادامه به جهت حضور عناصر مشکوک و خشونت طلب به ناآرامی‌هایی تبدیل گردید و موجب وارد آمدن خسارت‌های مادی و جانی به تعدادی از هموطنان و اموال عمومی کشور شد. ضمن تشکر از هموطنانی که هوشمندانه صف خود را از اغتشاشگران و اخلالگران نظم عمومی جدا کرده‌اند، به آگاهی می‌رساند، با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) و کمک‌های مردم عزیز در ایفای نقش اطلاعات 80 میلیونی، برخی از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرکین ناآرامی‌های اخیر، شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شدند و سایر عناصر نیز تحت پیگرد می‌باشند که به‌زودی برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت. وزارت اطلاعات از اقشار مختلف جامعه درخواست دارد ضمن حفظ هوشیاری خود، کماکان معاندین، اغتشاشگران و آسیب زنندگان به اموال عمومی را از طریق تلفن 113 معرفی نمایند.


استفاده ابزاری از حقوق بشر متوقف‌ شود

مدیرکل اروپا و آفریقای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما در مورد موضوعاتی که بعضا در ارتباط با بحث حقوق بشر مورد اتهام قرار می‌گیریم دارای مبانی قوی هستیم و باید از این پشتوانه که مبتنی بر فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی است به خوبی برای دفاع از خود استفاده کنیم. سیدمحمدعلی حسینی با اشاره به پایش صورت گرفته در مورد نقض حقوق بشر در فرانسه تصریح کرد: هدف از این پایش این است که تصویر درستی از واقعیت‌های موجود در جهان از جمله فرانسه در ارتباط با حقوق بشر ارائه دهیم و اجازه ندهیم که بیش از این موضع ارزشمندی چون حقوق بشر مورد استفاده ابزاری قرار بگیرد. وی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم که استفاده ابزاری از حقوق بشر توسط برخی از قدرت‌ها را متوقف و ناکارآمد کنیم، ادامه داد: باید از نظر سیاسی بین طرف‌های مختلفی که می‌خواهند به این موضوع بپردازند، توازنی ایجاد شود و در همین چارچوب باید انجام گفت‌وگو هدفمند را مورد توجه قرار دهیم.

نگرانی‌های مردم درباره بودجه اصلاح می‌شود

یک عضو فراکسیون امید گفت: نگرانی‌های مردم درباره بودجه اصلاح می‌شود و قطعا چیزی که به ضرر مردم باشد در مجلس مصوب نخواهد شد. حمید گرمابی با اشاره به اینکه معترضان باید اعتراض خود را به شیوه‌های دیگر بیان کنند، اظهار کرد: به این شکل کسانی که اغراض خاص سیاسی هم دارند ممکن است در این جمعیت خود را جا داده و بخواهند از روش‌های غیر قانونی برای به نتیجه رساندن اهداف‌شان استفاده کنند، مردم باید مواظب باشند که همیشه در تجمع‌ها این افراد نیز حضور پیدا می‌کنند و جمع را به تشنج و درگیری می‌کشانند. وی عنوان کرد: مردمی که این اعتراضات را صورت دادند از طیف‌های مختلفی هستند، اگر از موسسات مالی هستند تاکنون تلاش‌هایی شده ولی پاسخی را که انتظار داشته‌اند، نشنیده‌اند و همچنان تلاش‌ها برای حل مشکلات موسسات مالی ادامه دارد.

سخنان رئیس‌جمهور سانسور نشد

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس‌جمهوری سانسور صحبت‌های رئیس‌جمهوری در هیات دولت درباره حوادث اخیر از سوی صداوسیما را تکذیب کرد. پرویز اسماعیلی در واکنش به طرح برخی اظهارات مبنی بر اینکه سخنان روز یکشنبه رئیس‌جمهوری درباره حوادث اخیر به طور کامل از صداوسیما پخش نشده است، در صفحه توئیتر خود نوشت: «فیلم سخنان دیروز رئیس‌جمهور در هیات دولت درباره حوادث اخیر، یکشنبه شب به طور کامل از صداوسیما پخش شده و سانسوری در این زمینه صورت نگرفته است. مطلبی که به نقل از خانم مولاوردی منتشر شده، مربوط به صفحه جعلی منتسب به ایشان است و صحت ندارد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.