.

.

اطلاعاتی در خصوص روغن پالم

روغن پالم یکی از روغن های است که از آن برای پخت و پز استفاده می شود. روغن پالم هم مانند روغن های دیگر هم خواص دارد و هم ضرر دارد.

در فضای مجازی اخبار ضد و نقیض در رابطه با سرطان زایی روغن پالم مشاهده می شود، چندی پیش وزیر بهداشت درخصوص سرطان زایی این روغن اعلام کرد: در مورد روغن پالم چندین بار از قول بنده نقل شد که مصرف این روغن مضر و سرطان‌زاست که این مطالب دروغ بود و بنده چنین حرفی را به زبان نیاوردم، اما مصرف زیاد روغن پالم ممکن است مضر باشد. حال در ادامه، نظر رئیس انجمن صنایع غذایی را در رابطه با سرطان زایی روغن پالم جویا شدیم.

نایت اسکین

 

روغن پالم


دکتر محمدحسین عزیزی، رئیس انجمن صنایع غذایی کشور در خصوص سرطان زایی روغن های پالم گفت: روغن پالم، روغنی است که تمامی کشورها از آن استفاده می کنند، برخی از کشورها یکسری حد و حدودی را برای مصرف مطرح کردند برای مثال از مجموعه روغنی که افراد روزانه استفاده می کنند باید تنها ۳۰ درصد آن دارای پالم باشد که این قانون تقریبا در ایران رعایت می شود و معیار ۳۰ درصدی روغن پالم نیز به افراد اطلاع رسانی شده است.

این متخصص گفت: روغن پالم یک روغن خوراکی است که از قسمت گوشتی میوه پالم استخراج می‌شود. روغن پالم انواع مختلفی دارد از قبیل پالم اولئین، پالم سوپر اولئین و … همه خوراکی هستند. روغن پالم مناسب ترین گزینه برای سرخ کردن عمیق است زیرا این روغن به دلیل مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون شرایط سرخ کردن پلیمر نمی شود.

وی در ادامه افزود: سرطان زایی روغن پالم در هیچ جای دنیا به ثبت علمی نرسیده است و افرادی که به یقین بر این باورند نیز به کلی در اشتباه هستند، اما ناگفته نماند مصرف این روغن به دلیل بالا بودن درصد اشباع، برای بیماران قلبی و عروقی ممنوع است. در حال حاضر هیچ روغن پالمی به صورت خالص روانه بازار نمی شود که میزان اسید های چرب اشباع آن بتواند برای مردم مشکل ساز باشد.

روغن پالم

به گفته عزیزی، بیماران قلبی و عروقی در مصرف روغن ها باید بسیار محتاط باشند چرا که نه تنها نباید روغن پالم مصرف کنند بلکه از روغن های حیوانی و گیاهی مانند نارگیل و روغن های اشباع دیگر نیز منع مصرف می شوند.

رئیس انجمن صنایع غذایی کشور بهترین روغن را روغن زیتون دانست و گفت: روغن زیتون خالص بهترین روغن مصرفی محسوب می شود که البته پیدا کردن روغن خالص آن بسیار کار دشواری‌ست.

وی هشدار داد: مصرف روغن های مانده و ترانس بالا یکی از خطرناک ترین و مضرترین اقداماتی است که در پخت و پز می توان انجام داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.