.

.

آشنایی بیشتر با انواع سری سی پی یو ها CPU

انواع سری CPU  های اینتل در لپ تاپ ها


  واقعاً چه اتفاقی افتاده است؟ به  پردازنده نگاه کنید. اگر دقت کنید برای مدل سی پی یو نوشته شده است : intel Core i5 4200U . مسئله همین جاست. این سری ، سری کم مصرف سی پی یو ها است. بیایید کمی به این گروه بپردازیم:

اگر لپ تاپ های ایسوس و سونی و ایسر و .. را نگاهی بیندازید متوجه می شوید که بسیاری از مدل های آنها تا زیر ۳ میلیون تومان از CPU های سری U بهره می برند و از آنجایی که تقریباً ۷۰% خریداران در این محدوده قرار دارند بهتر است با این سری بیشتر آشنا شوند. اینتل به صورت کلی ۳ سری CPU برای لپ تاپ ها دارد: سری U،سری M و سری H که هرکدام زیر مجموعه هایی هم دارند مثل MQ و HQ .

سری U سری کم مصرف سی پی یو های اینتل است و مصرف بسیار کم و مناسبی دارد . ولی در قبال این کمی مصرف قدرت آن از دست می رود. همین اتفاق می افتد که سری U پردازنده Core i5 از CPU سری Core i3 M ضعیف تر است . نکته بسیار جالب در مورد این CPU ها مصرف تنها ۱۵ وات انرژی است که در مقابل CPU های دیگر که متوسط مصرف ۴۰ وات را دارند بسیار کمتر است. البته سری Y هم از سوی اینتل معرفی شده است که مصرفش از این هم کمتر است که به آن نمی پردازیم.

برای مقایسه سری های مختلف CPU های CORE i5 و CORE i7 توجه شما را به دو جدول زیر جلب می کنم:

همانطور که می بینید تفاوت بین CPU ها در حدی است که باید آن را مد نظر قرار داد. برای مثال کارایی دو CPU اینتل یعنی Core i5 4200U و Core i5 4200M را مورد بررسی قرار می دهیم:

4200mu

همانطور که می بینید سری U در مقابل سری M حرفی برای گفتن ندارد و بیشتر شبیه گروه پایین تر می ماند. یعنی یک Core i5 سری U به اندازه سری M پردازنده Core i3 قدرت دارد:

4000mu

این مسائل برای CPU های Core i7 هم  به همین منوال است.


کلام آخر اینکه پردازنده های سری U برای مصرف کم ساخته شده اند و از این نظر فوق العاده اند. اولترا بوک ها که بیشترین مصرف کننده این پردازنده ها هستند باید هم وزن کمی داشته باشند و هم باتری خوبی داشته باشند و هر دوی این عوامل باعث می شود از Cpu های سری U استفاده کرد. چرا که باید در وزن و مصرف باتری صرفه جویی شود. ولی در مواقعی که شما بیشتر به کارایی نیاز دارید تا حمل ونقل و باتری و … اصلاً گول نام i7 یا i5 را نخورید.

خلاصه امر؟

پردازنده های اینتل حروفی در آخر مدل های خود دارند که هر کدام به معنی وظیفه آنهاست :

U: بسیار کم مصرف است و نباید به نام i5 و i7 بسنده کنید. در CPU های i7 پردازنده های سری U دارای ۲ هسته هستند.

CPU: M های معمول اینتل برای لپ تاپ ها

HQ : همانند سری MQ هستند فقط کمی به گرافیک آنها بیشتر پرداخته شده است.

MQ : پردازنده های ۴ هسته ای معمول برای لپ تاپ ها

CPU:Y های بسیار کم مصرف موبایل

اگر قصد لپ تاپی قدرتمند دارید از سری های M و MQ و HQ استفاده کنید. ولی اگر باتری و سبکی می خواهید به سری های U و Y هم نگاهی بیندازید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.