.

.

محتوای دوره بهداشت روانی برای آزمون اول ویرایش شده جدید

 طبق راهکار 4-12 و 7-3 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ما موظف هستیم که نسبت به توانمندسازی دانش آموزان و مباحث مشاوره ای آنان توجه ویژه داشته باشیم . اصال ضرورت ورود دانش آموزان به مدرسه بحث آماده سازی آنان برای ورود به دنیای بزرگسالی است . پس آماده سازی یک ضرورت است .

 -تغییرات گسترده روان شناختی در دوره های رشدی

-چگونه در مدرسه کارامد باشیم

-گستردگی کار آموزش و پرورش

-فوق برنامه و اردوهای دانش آموزی

علت ضرورت توجه به مقوله بهداشت روان در مدارس و ویژگی های روان شناختی دانش آموزان در دوره های تحصیلی مختلف طبق راهکار 4-12 و 7-3 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ما موظف هستیم که نسبت به توانمندسازی دانش آموزان و مباحث مشاوره ای آنان توجه ویژه داشته باشیم . اصال ضرورت ورود دانش آموزان به مدرسه بحث آماده سازی آنان برای ورود به دنیای بزرگسالی است . پس آماده سازی یک ضرورت است .

 

آماده سازی یعنی چگونه دانش آموزان را از نظر روانشناختی و آموزشی آماده کنید تا فرد مفید و سازنده در جامعه باشد.

متولیان مدرسه باید دانش اموزان را رصد وپایش کنند و آنچه را که تحویل گرفته اند چه کسانی هستند و به حداقل آمادگی روان شناختی اموزشی و پرورشی رسیده اند یا خیر.

آمادگی روانشناختی یعنی به عبارتی در حوزه ی روانی،عاطفی ،اجتماعی اطلاعات گسترده ای از آنها داشته باشیم.

 

-تغییرات گسترده روانشناختی در دوره های رشدی

هر دانش آموز که وارد مدرسه می شود طبیعی است که رشدش در حوزه های شناختی ،عاطفی،جسمانی متعدد و گسترده است .اگر مدرسه ای برنامه ریزی لازم را برای ارائه خدمات مناسب نداشته باشد و صرفاً توجه به مباحث آموزشی مندرج در کتاب درسی داشته باشد با شکست روبه رو خواهد شد.

10 تا 20 درصد دانش اموزان طبق امارجهانی نیازمندخدمات ویژه و تخصصی در حوزه ی بهداشت روان دارندیعنی نیازمند خاص و ویژه هستنددر کشور ایران در سند به صورت واضح اشاره شده است که نقش اصلی بر عهده ی معلمان است وباید به صورت ویژه در بحث راهنمایی و مشاوره دانش آموزان ورود پیدا کندومعلمان باید به شایستگی های پایه روانشناختی مسلط باشند.

 

-چگونه در مدرسه کارامد باشیم؟

کارآمدی یعنی توجه خاص به محوریت دانش اموزان است و محوریت دانش اموزان یعنی هر دانش اموزان یک پروژه است یک پروژه برای مداخلات  آموزشی،روانشناختی،مشاوره ای است واین پروژه ها قراراست استعدادهای بالقوه را به بالفعل تبدیل شود یک راهکار اساسی تحت عنوان روانشناسی رشد و مداخلات روانشناختی دارد.

 

- گستردگی یعنی باید به بحث آمادگی حال،آینده ،فرایند تلفیقی توجه کرد.

در آ.پ مسأله اشتغال آینده دانش آموزان و مسأله تصمیم گیری تحصیلی برای ورود به دانشگاه،همزیستی مسالمت آمیز،رفتارهای مطلوب و حقوق شهروندی نیاز به برنامه ی خاص خود دارند.

7

شادی و نشاط پرچم موفقیت در مدرسه است.

فوق برنامه و اردوهای دانش اموزی نیازمند دانش هستیم برای اینکه دانش اموزان سرگرم،تفریح،ونشاط ایجاد کنیم ولی نتیجه ای نمی گیریم وقتی بازدید انجام می شود گزارشی از نتایج کار دریافت نمی شود.

 

بهداشت روان در چند حوزه بیان می شود: 4 حوزه

-1توصیف: توصیف دقیق از مسائل ،مشکلات،توانمندی و خلاقیت دانش اموزان در مدرسه

2-تبیین: تبیین آگاهانه از رفتارو علل های آن

3-پیش بینی: با این اطلاعات و تبیین ها پیش بینی دقیق از اتفاقات مدرسه

4-اصلاح رفتار: اصلاح رفتار های دانش آموزان با کارکنان مدرسه

 

بعضی موارد به علت توصیف نادرست،تبیین نامشخص و پیش بینی های ناصحیح در مدرسه شاهد رفتارهای پر خطر ازجمله خودکشی،سوءاستفاده اخلاقی،دزدی،غیبت،تهمت در دانش اموزان هستیم.

با نداشتن دانش روانشناسی معلمان دچار سوءتفاهم در نحوه ی برخورد با دانش آموزان و اولیا بشوند و اطلاعات انقدر به سمت آموزشی حرکت می کند و دانش آموزان درگیر مسائل خاص آموزشی می شوند که زمانی برای آماده شدن پیدا نمی کند.


ادامه ی محتوا + سوالات دوره در 


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.