.

.

نمونه سوالات تشریحی نظارت بالینی فرهنگیان قسمت اول

1-مفهوم نظارت وراهنمایی آموزشی چیست؟درفرهنگ عمیدنظارت به معنای زیرکی وفراست ونظارت به معنای عمل ناظرومقام اوومراقبت دراجرای امری وراهنمایی به معنای عمل راهنماوراه نشان دادن به کسی،رهبری وهدایت آمده است.درمتون تربیتی،نظارت وراهنمایی به معنای کنترل،هدایت وازرشیابی امورجاری به منظور بررسی عملکردها طبق مفاهیم سنتی انتقال دانش ومهارتها درعمل ازفردکار آزموده به فردکارآموز وازفرد مجرب به فرد بی تجربه تعریف شده است.

نایت اسکین

2-نظارت وراهنمایی آموزشی راازدیدگاه صاحبنظران مختلف تحلیل وآنهاراباهم مقایسه کنید؟رابیسون:نظارت وراهنمایی آموزشی که درآن کسی که دارای علم ومهارت بیشتری است مسئولیت  آموزشی فرددیگری را که واجد این عناصراست برعهده میگیرد.اما بن هاریس:نظارت آموزشی کارکنان مدرسه رافرادوحتی اشیاء بمنظوراداره وکنترل مدرسه یا تفسیربرنامه های آموزشی صورت میگیرد.وبطور مستقیم درنیل به هدفهای اساسی مدرسه تاثیر دارد.برخی ازدانشمندان دهه های اخیرمدیریت آموزشی ونظارت وراهنمایی آموزشی را با هم مرتبط دانسته ونظارت را جنبه ای از مدیریت مدرسه می دانند که اساسا به برآوردن نیازهای آموزشی وسازمان وپرورش کمک میکند.اما برخی دیگرنظارت فعالیتهایی راشامل میشود که هدف آن اصلاح برنامه ی آموزشی وتدوین است.موشی وپریل:درتوضیح نقش نظارت در آموزش وپرورش نظارت  وراهنمایی را آموزش چگونگی تدریس معلمان تعریف میکند.

3-وجوه اشتراک واختلاف این تعاریف کدام است؟اشتراک:در دیدگاه ههای مختلف تعاریف گوناگون از نظارت شده علی رغم تغییرات وتحولات فراوانی که تاکنون درزمینه مفهوم نظارت وراهنمایی روی داده است،هنوزهم محوراصلی تعاریف براصلاح فرایندآموزش ویادگیری استواراست-نظارت برفرد دیگر-درهمه آنان مدرسه به عنوان یک عامل مهم درنظر گرفته می شود.اختلاف:درتعریف رابیسون کسی که دارای علم ومهارت بیشتری است مورد توجه قرار میگیردامادرتعریف بی هاریس افرادمدرسه وکل اشیاء مورتوجه مدیر قرار می گیرد. برخی دانشمندان اخیربر ارتباط مدیریت بانظارت وراهنمایی تاکیددارد امادر برخی دیگر بر براصلاح فرایندآموزش ویادگیری تاکید دارند.

4-سیرتاریخی مفاهیم نظارت وراهنمایی آموزشی را درقرون نوزدهم وبیستم شرح دهید؟سیرتارخی مفاهیم نظارت ورهنمای آموزشی درقرن 19 و20 پیش از سال1900ازطریق بارزسی اداری ورسمی کلاس درس بوسیله افرادغیرحرفه ای ودربعضی مواردبه وسیله شهروندان محلی یامذهبی یاکمیته های ویژه متشکل از افرادعادی انجام میگرفت.بارزسی به معنای تفتیش کارمعلم ونگاه تیزبینانه بازرسان به برنامه های مختلف مدرسه به ویژه معلم.

5-اهم تغییراتی راکه بدلیل ظهورمفاهیم مختلف نظارت وراهنمایی آموزشی درآموزش وپرورش رخ دادبیان کنید؟نظارت وراهنمایی تحت عنوان روابط انسانی آزادمنشانه-نظارت وراهنمایی تحت عنوان اصلاح روش تدریس-نظارت وراهنمایی تحت عنوان  رهبری آموزشی آزادمنشانه-نظارت وراهنمایی تحت عنوان  رهبری آموزشی مبتنی برهمکاری گروهی- نظارت وراهنمایی تحت عنوان راهنمایی وارشاد-نظارت وراهنمایی تحت عنوان اصلاح برنامه درسی-نظارت وراهنمایی تحت عنوان فرایندهای گروهی-نظارت وراهنمایی مبنی بر خلاقیت-نظارت وراهنمایی تحت عنوان توسعه برنامه درسی-نظارت وراهنمایی تحت عنوان راهنمایی به وسیله ی افرادبومی      

6-پیدایی نظارت وراهنمایی علمی تحت مدیریت علمی چه تحولات اساسی ای درآموزش وپرورش آن روزایجادکرد؟ 1-اصلاح رابطه بین معلمان وراهنمایان آموزشی.2-تعیین ویژگی های حرفه ای معلمان.3-ایجادانگیزه ی کاری-4-کشف وابداع شیوه های تدریس.5-محورقراردادن دانش آموز.6-تاکیدبرسنجش وتحقیق

 

7-مفاهیم نظارت وراهنمایی آموزشی سنتی وجدیدراباهم مقایسه کنید؟درنظارت وراهنمایی آموزشی طبق مفاهیم سنتی،انتقال دانش ومهارتهادرعمل ازفردکارآموزموده به فردکارآموزوازفردمجرب به فردبی تجربه تعریف شده است امادرهنوزمحوراصلی تعاریف براصلاح فرایندآموزش ویادگیری استواراست به عبارت دیگرامروزه مسئولان مدارس باتوجه  تغییرات سریع درنظامهای آموزشی بازهم درصدداصلح فرایندآموزش ویادگیری واثربخشی آن هستندولی نه باارزشهای گذشته بلکه باارزشهای نو به طوری که پاسخگویی نیازهای جامعه آموزش وپرورش باشد.

 

8- دردهه های 1970و 1980مفاهیم نظارت وراهنمایی آموزشی ازچه جهت گیری هایی برخوردارشدند؟دردهه 1970با اینکه عواملی مانند اتحادیه های معلمان درروابط بین راهنمایان ومعلمان موانعی ایجاد کرد،راهنمایان آموزشی همچنان به کار خودوحمایت ازمعلمان ادامه دادندودردهه 1980 راهنمایان آموزشی تحت عنوان معاون آموزشی مدیریا مدیر برنامه کارمیکردند ودربسیاری ازمناطق آموزشی بعلت کم اهمیت شدن نقش آموزشی راهنمایان کارآنان ا بیشترمدیریتی پیدا کردومفهوم جدید مدیریت آموزش مورد توجه قرارگرفت.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.