.

.

درس 20 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

درس 20 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

تصویر ابتدای درس به اهمیت متعادل نگه داشتن رژیم غذایی افراد اشاره دارد.
همانطوریکه ما در مصرق رژیم غذایی بایستی بصورت مشروط و محدود عمل کنیم ،بایستی در مصرف و استفاده از رسانه ها نیز از افراط و تفریط  پرهیز نماییم.

 درس می خواهد با استفاده از مفهوم رژیم غذایی به مفهوم رژیم مصرف رسانه برسد بنابراین می توان با طرح سوالاتی در مورد رژیم غذایی ذهن دانش آموز و کلاس را آماده پذیرش مفهوم رژیم مصرف رسانه که کتاب از آن به غذای روح تعبیر می کند کرد.

تصویر ابتدای صفحه ی 155  اشاره به این دارد که رسانه ها اوقات گران بهای ما را می گیرند (فرصت سوزی انجام می دهند)
سوالات صفحه ی 155 مطرح شده در بجث رژیم مصرف :
- برای خوردن و آشامیدن آیا ممنوعیت مطلق وجود دارد؟ جواب بله
مثلا نمی شود هرچیزی را خورد مثل سم مثل مواد شوینده و...

-  آیا می توانیم از خوراکی های سالم هز میزان و هر زمان بخوریم ؟ جواب نه
 به این دلیل که مصرف بیش از حد هر چیزی سالم نیز باعث آسیب زدن به سلامتی ما می شود.
پس با توجه به اینکه ما نمی توانیم هر چیزی را به هر اندازه  بخوریم ، بایستی برنامه ای متعادل در مصرف رسانه ها نیز داشته باشیم. بعبارت دیگر مدیریت هوشمند بر مصرف رسانه ها داشته باشیم . اگر چنانکه به این شکل عمل نکیم ، رسانه های دور و بر ما ، کلی از وقت ما  را  گرفته و
دیگر وقت، توان و حوصله ای برای تکالیف درسی یا گفتوگو با اعضای خانواده نمانده است. برای اینکه رسانه ها وسیله رشد و اعتلای ما شوند  و نه مانع شکوفایی استعدادها یمان باشند، باید با اولویت بندی به سراغ استفاده از رسانه ها برویم و مشروط و محدود از آنها استفاده کنیم

 

تصویر صفحه ی 155  درس 20 کتاب تفکر و سواد رسانه ای:
بشقابی را نشان می دهد که در آن انواع رسانه چیده شده است که اشاره به مصرف رسانه ای دارد

 

تصویر صفحه ی 156  درس 20 کتاب تفکر و سواد رسانه ای:
این تصویر نشان می دهد که رسانه باعث شده است فرد از خانواده اش  دور شده است.

اولین سوال گفتگوی کلاسی را به این شکل مطرح کنیم:

آیا شما بعنوان والدین، استفاده ی بی قید و شرط و نامحدود از راسانه ها را به فرزندتان می دهید؟ ویا استفاده ی مشروط و محدود برای آنها قائل می شوید؟

تصویر صفحه ی 157  درس 20 کتاب تفکر و سواد رسانه ای
این تصویر نشان می دهد که رسانه باعث کاهش توجه ی ما به محیط اطرافمان می شود.
 نکته آیا می دانید همین صفحه نیزموئید این مطلب است .
20% تصادفات جاده ای استفاده از تلفن همراه است.

اخبار و اطلاعات زرد:
اخبار و اطلاعاتی که بهمراه رنگ و لعاب زیاد و با ترفندهای جذاب و فریبنده ی راسانه ای ارائه می شود . این گونه مطالب  برخلاب ظاهر فریبنده و جذابشان از نظر محتوایی ،سطحی و توخالی اند و اطلاعات ارزشمندی را ارائه نمی دهند.

 

عکس و مکث صفحه 160  درس 20 کتاب تفکر و سواد رسانه ای:

رسانه باعث زندانی شدن مخاطبان خود شده است.ترویج فرهنگ فردگرایی و انزوا طلبی بین مخاطبان رسانه ها

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.