.

.

زندگینامه وزرای دولت + روحانی

زندگینامه: حسن روحانی (۱۳۲۷-)
حسن‌ روحانی‌ در سال‌ ۱۳۲۷، در سُرخه‌، از بخش‌های‌ مرکزی‌ شهرستان‌ سمنان‌، چشم‌ به‌ جهان‌ گشود

پس‌ از اتمام‌ دوره‌ی‌ دبستان‌ به‌ خواست‌ پدر و تمایل‌ خود، به‌ تحصیل‌ مقدمات‌ علوم‌ دینی‌ در حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ سمنان‌ روی‌ آورد. در عین‌ حال‌ به‌ سبب‌ تربیت‌ خانوادگی‌ و اثرپذیری‌ از خلق‌ و خوی‌ استادانش‌ به‌ تهجّد، سحرخیزی‌ و انجام‌ مستحبات‌ و نوافل‌، مقید بود. در این‌ دوران‌، او مجذوب‌ اساتید خود، به‌خصوص‌ حجت‌الاسلام‌ نجات‌ و علامه‌ حائری‌ سمنانی‌ بود و از طریق‌ او با امام‌خمینی‌(ره‌) که‌ در آن‌ هنگام‌ از مدرِّسین‌ والا مرتبه‌ی‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ قم‌ بود، آشنا گردید و آرزوی‌ دیدار حاج‌آقاروح‌الله در دلش‌ شکوفا شد.


در تابستان‌ 1340، عازم‌ قم‌ شد و از خوش‌ اقبالی‌، وارد مدرسه‌ای‌ شد که‌ از همان‌ سال‌ با مدیریت‌ دکتر بهشتی‌ و همکاری‌ تنی‌ چند از فضلای‌ حوزه‌، برنامه‌ی‌ درسی‌ نوینی‌ در آن‌ به‌ اجرا درآمده‌ بود و طلاب‌ مدرسه‌ افزون‌ بر دروس‌ حوزوی‌، ادبیات‌ زبان‌ فارسی‌ و انگلیسی‌ و ریاضیات‌ و تاریخ‌ اسلام‌ را نیز به‌عنوان‌ مواد درسی‌ باید می‌گذراندند و با استفاده‌ از شیوه‌های‌ جدید آموزش‌، مراحل‌ مختلف‌ دروس‌ حوزوی‌ را طی‌ می‌کردند.

تحصیلات دانشگاهی و مدارج علمی:

  • دکتری (Ph.D) حقوق اساسی از دانشگاه کلدونیان گلاسکو (عنوان پایان‌نامه: The Flexibility of Shariah; Islamic Law)
  • فوق لیسانس (M.Phil) حقوق عمومی از دانشگاه کلدونیان گلاسکو (عنوان پایان‌نامه: The Islamic Legislative Power)
  • لیسانس حقوق قضائی از دانشگاه تهران
  • وکیل پایه یک دادگستری (کانون وکلای دادگستری مرکز)
  • استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک

تحصیلات حوزوی:

  • خارج فقه و اصول: با اساتیدی چون آیات عظام سید محمد محقق داماد (ره)، شیخ مرتضی حائری (ره) و سید محمدرضا گلپایگانی (ره) سطح عالی: با اساتیدی چون آیات عظام سلطانی (ره)، فاضل لنکرانی (ره) و شیخ محمد شاه‌آبادی (ره)

 حسن‌ روحانی‌ در سال‌های‌ اقامت‌ در قم‌، علاوه‌ بر فقه‌ و اصول‌ و دیگر دانش‌های‌ حوزوی‌، دروس‌ دبیرستانی‌ را نیز با تلاش‌ شخصی‌ خود فرا گرفت‌ و در شهریور 1347، موفق‌ به‌ دریافت‌ دیپلم‌ متوسطه‌ شد و سال‌ بعد به‌ دانشگاه‌ راه‌ یافت‌.

 این‌ طلبه‌ی‌ جوان‌ از شانزده‌ سالگی‌ کار سخنرانی‌ و منبر را آغاز کرد و از قضای‌ روزگار، در اولین‌ سفر تبلیغی‌ خود در تویسرکان‌، توسط‌ شهربانی‌ دستگیر و بازداشت‌ شد. روحانی‌ به‌ رغم‌ اخذ مدرک‌ لیسانس‌ حقوِق از دانشگاه‌ تهران‌، از فعالیت‌ در دادگستری‌ و قضاوت‌ سربرتافت‌ و همچنان‌ به‌ کار تبلیغ‌ و منبر ادامه‌ داد و به‌زودی‌ از سخنوران‌ پرآوازه‌ شد؛ به‌ گونه‌ای‌ که‌ در سال‌های‌ 1354 تا 1357 یکی‌ از مشهورترین‌ سخنرانان‌ کشور در مجامع‌ دینی‌ و سیاسی‌ شناخته‌ می‌شد.

به‌ دلیل‌ وسعت‌ اطلاعات‌ دینی‌ و تسلط‌ وی‌ به‌ اطلاعات‌ علمی‌ و اجتماعی‌ روز، همواره‌ سخنرانی‌های‌ ایشان‌ از لحاظ‌ عنوان‌ و محتوا بسیار نو و جذاب‌ و در عین‌ حال‌ انقلابی‌ و پرشور و برای‌ نسل‌ جوان‌ و تحصیل‌کرده‌ی‌ کشور بسیار مفید و ارزشمند بود.

 پس‌ از رحلت‌ غریبانه‌ی‌ آیت‌الله حاج‌ سیدمصطفی‌ خمینی‌ در اول‌ آبان‌ 1356، حجت‌الاسلام‌ روحانی‌ در مجلس‌ بزرگداشتی‌ که‌ از سوی‌ جمعی‌ از روحانیون‌ و شخصیت‌های‌ مبارز در مسجد ارک‌ تهران‌ برگزار شد، به‌ دعوت‌ آیت‌الله مرتضی‌ مطهری‌ سخنرانی‌ کرد و برای‌ نخستین‌ بار در این‌ سخنرانی‌ پیشنهاد نمود که‌ همگان‌، از عنوان‌ و لقب‌ «امام‌» برای‌ آیت‌الله العظمی‌ خمینی‌ استفاده‌ کنند و خود نیز در همان‌ مجلس‌ از آیت‌الله خمینی‌ با عنوان‌ امام‌خمینی‌ یاد کرد.

این‌ سخنرانی‌ به‌ قدری‌ مورد توجه‌ جوانان‌ و انقلابیون‌ سراسر کشور قرار گرفت‌ که‌ ده‌ هزار نسخه‌ نوار این‌ سخنرانی‌ ظرف‌ چند هفته‌ نه‌ تنها در داخل‌ کشور بلکه‌ در اقصی‌ نقاط‌ جهان‌ مانند اروپا و آمریکا منتشر شد و در اختیار جوانان‌ علاقه‌مند و دانشجویان‌ قرار گرفت‌.

پس‌ از این‌ سخنرانی‌، دکتر روحانی‌ مدتی‌ مخفی‌ و ساواک‌ در همه‌ جا به‌ دنبال‌ دستگیری‌ وی‌ بود. سپس‌ در ماه‌های‌ محرم‌ و صفر، حجت‌الاسلام‌ روحانی‌ با نام‌ مستعار «اسلامی‌» سخنرانی‌ می‌کرد. در دی‌ ماه‌ آن‌ سال‌ که‌ چند شب‌ در شهرستان‌ نهاوند سخنرانی‌ کرد، بعد از سخنرانی‌ شب‌ سوم‌ که‌ مصادف‌ با حوادث‌ 19 دی‌ ماه‌ قم‌ شده‌ بود، شهربانی‌ نهاوند مأمور دستگیری‌ وی‌ شد که‌ با تلاش‌ شهید حیدری‌ و دوستانش‌ با لباس‌ مبدّل‌ از نهاوند خارج‌ گردید.

 حسن روحانی‌ در حالی‌ که‌ در سراسر کشور ممنوع‌المنبر بود، در اجتماع‌ بزرگ‌ مردم‌ یزد در فروردین‌ 1357 سخنرانی‌ کرد و بعد از سخنرانی‌ توانست‌ از یزد خارج‌ شود و به‌ بندرعباس‌ برود. از آن‌ پس‌، منزل‌ ایشان‌ در تهران‌ تحت‌ مراقبت‌ دائم‌ ساواک‌ جهت‌ دستگیری‌ وی‌ قرار گرفت‌. وی‌ به‌ توصیه‌ی‌ دکتر بهشتی‌ و استاد مطهری‌ از کشور خارج‌ شد و مدتی‌ در خارج‌ از کشور به‌ سخنرانی‌ و تبلیغ‌ پرداخت‌ و پس‌ از عزیمت‌ امام‌خمینی‌ به‌ پاریس‌ به‌ محضر امام‌ شتافت‌ و به‌ ایشان‌ پیوست‌.

روحانی‌ که‌ در کنار تبلیغات‌ به‌ ادامه‌ی‌ تحصیل‌ در یکی‌ از دانشگاه‌های‌ انگلستان‌ پرداخته‌ بود، دیگر نتوانست‌ در آن‌ شرایط‌ به‌ فعالیت‌ تحصیلی‌ خود ادامه‌ دهد و با پیوستن‌ به‌ امام‌خمینی‌ در پاریس‌، به‌صورت‌ تمام‌ وقت‌، به‌ خدمت‌ انقلاب‌ درآمد و به‌ سخنرانی‌ در شهرهای‌ مختلف‌ اروپا پرداخت‌. بدین‌ منظور او با سفر به‌ شهرهای‌ مختلف‌ اروپا، برای‌ دانشجویان‌ ایرانی‌، از انقلاب‌ و چگونگی‌ حکومت‌ اسلامی‌ سخن‌ گفت‌. آشنایی‌ وی‌ با محیط‌ علمی‌ و دانشگاهی‌ اروپا و فرهنگ‌ غرب‌، با ابعاد مثبت‌ و منفی‌ آن‌، موضوعی‌ تأثیرگذار در جامعیت‌ و نحوه‌ی‌ اندیشه‌ و نظر او در مسائل‌ جهانی‌ و همچنین‌ در تدبیر و مدیریت‌ وی‌ در سال‌های‌ بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ گردید.

با اوج‌گیری‌ انقلاب‌ و خروج‌ شاه‌ از ایران‌، حجت‌الاسلام‌ روحانی‌ نیز در بهمن‌ 1357، به‌ ایران‌ بازگشت‌ و یکسره‌ به‌ خدمت‌ نظام‌ اسلامی‌ درآمد و مأموریت‌ یافت‌ ارتش‌ فروپاشیده‌ را سر و سامان‌ داده‌ و احیا کند. ضمن‌ آنکه‌ برای‌ تبلیغ‌ به‌ شهرهای‌ مختلف‌ هم‌ سفر می‌کرد و با گروه‌های‌ معارض‌ انقلاب‌ چون‌ چپی‌ها و سازمان‌ مجاهدین‌ (منافقین‌) به‌ بحث‌ و مناظره‌ می‌پرداخت‌.

حجت‌الاسلام‌ دکتر روحانی‌، نماینده‌ی‌ مردم‌ در دوره‌های‌ اول‌ تا پنجم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ بود. از سال‌ 1364 تا 1366، ریاست‌ قرارگاه‌ مرکزی‌ خاتم‌الانبیاء(ص‌) را بر عهده‌ گرفت‌ و از همان‌ سال‌ (1364) تا پایان‌ جنگ‌، مسئولیت‌ فرماندهی‌ ستاد کل‌ پدافند هوایی‌ کشور را نیز عهده‌دار بود. دکتر روحانی‌ از سال‌ 1368 که‌ «شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌» کشور تشکیل‌ شد، به‌ عنوان‌ نماینده‌ی‌ رهبر انقلاب‌ وارد شورا شد و نماینده‌ی‌ ولی‌فقیه‌ در شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ و نیز رئیس‌ مرکز تحقیقات‌ استراتژیک‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ می‌باشد.

وی در 25 خرداد 92 با 18613329 رای رئیس جمهور منتخب مردم شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی 12 مرداد سال 1392 رأی ملت ایران را در انتخاب حجت‌الاسلام آقای دکتر حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنفیذ کردند.
زندگینامه وزرای کابینه دولت یازدهم
زندگینامه حمید چیت چیان
زندگینامه محمود واعظی
زندگینامه عبدالرضا رحمانی فضلی
زندگینامه سید محمود علوی
زندگینامه علی جنتی
زندگینامه محمود حجتی
زندگینامه محمد رضا نعمت زاده
زندگینامه حسین دهقان
زندگینامه علی طیب نیا
زندگینامه سید حسن قاضی زاده هاشمی
زندگینامه علی ربیعی
زندگینامه محمد جواد ظریف
زندگینامه  بیژن نامدار زنگنه
زندگینامه محمدباقر نوبخت حقیقی
زندگینامه اسحاق جهانگیری
زندگینامه اکبر ترکان زندگینامه محمد نهاوندیان
زندگینامه محمد شریعتمداری
زندگینامه عباس احمد آخوندی
زندگینامه مصطفی پورمحمدی

زندگینامه حمید چیت چیان وزارتخانه نیرو حمید چیت‌چیان در سال ۱۳۳۶ در تبریز به دنیا آمد.

وی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک (طراحی جامدات) از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال۱۳۶۴، کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۷۴، کارشناسی ارشد در رشته مدیریت از مرکز آموزش مدیریت دولتی در سال ۱۳۷۶ و مدرک دانشوری مهندسی صنایع را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۸۴اخذ کرده است.

وی در کارنامه خود عضویت در جهاد سازندگی استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۵۸، عضویت در سطوح فرماندهی سپاه و حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی از سال ۱۳۵۹ تا دی ماه ۱۳۶۶ ، نمایندگی مجلس شورای اسلامی دوره سوم ( از حوزه انتخابیه تبریز) در خرداد ۱۳۶۷ تا خرداد ۱۳۷۱، عضویت در هیات رییسه مجلس سال دوم دوره سوم، عضویت و مخبریت کمیسیون نیرو را دارد.

عضویت در هیات مدیره شرکت توانیر در خرداد ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵، عضویت در هیات مدیره سازمان برق ایران، معاونت وزیر نیرو در امور انرژی از آبان ۱۳۷۲ تا شهریور۱۳۸۴، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از آذر ۱۳۸۵ تا تیر۱۳۸۷ ، قائم مقامی وزیر نیرو از شهریور ۱۳۸۴ تا آبان ۱۳۸۹، سمت مشاور عالی وزیر و رییس شورای مشاوران وزارت نیرو از آبان ۸۹، معاونت هماهنگی و نظارت فرایندی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از شهریور ۱۳۹۰ از دیگر سوابق کاری وزیر نیرو پیشنهادی دولت یازدهم است.

چیت چیان در حوزه آب و برق در تاسیس و پایه‌گذاری موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو، مرکز مطالعات انرژی ایران، سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا)، سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا)، مرکز اطلاعات انرژی ایران و آزمایشگاه ملی صرفه جوئی انرژی ایران نقش آفرین بوده است.

وی همچنین در ایجاد مرکز آموزش بهینه‌سازی مصرف انرژی بخش صنعت ( تبریز)، مجری طرح اولین پروژه CHP کشور (در نیروگاه کیش)، مجری طرح اولین پروژه توربو اکسپندر در کشور (در نیروگاه های رامین و نکا)، مجری طرح اولین پروژه زمین گرمائی کشور (سبلان)، مجری طرح طراحی، ساخت و راه اندازی اولین توربین بادی کشور (با ظرفیت ۶۶۰ کیلووات)، مدیر پروژه طراحی و ساخت توربین بادی ۲ مگاواتی در پژوهشگاه نیرو، مجری طرح صرفه جوئی انرژی، مجری طرح انرژی های نو، هدایت پروژه تدوین سند چشم انداز و برنامه راهبردی وزارت نیرو و انتشار ترازنامه های انرژی کشور (ملی و استانی) نقش فعال داشته است.

در سوابق علمی و مشاغل دانشگاهی چیت چیان می‌توان به عضویت وی در هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند ( مربی) - از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۸، هیات علمی پژوهشگاه نیرو از ۱۳۸۸،‌ عضو هیات امنای دانشگاه صنعتی سهند و دانشگاه هنر اسلامی تبریز - از بدو تأسیس، عضو هیات امنای دانشگاه تربیت معلم آذربایجان - از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ اشاره کرد.

چیت چیان همچنین عضویت در هیات امنای دانشگاه جامع علمی - کاربردی از سال ۱۳۸۴تا ۱۳۸۹، عضویت در هیات امنای پژوهشگاه نیرو،‌ رییس هیات مدیره انجمن علمی انرژی بادی ایران، مدیر مسئول فصلنامه «نشریه انرژی ایران» و عضو شورای مرکز رشد فناوریهای دانشگاه صنعت امیرکبیراز ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ را در کارنامه کاری خود دارد.

چیت‌چیان مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه نیرو به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284 رأی/ موافق: 272 رأی؛؛ مخالف: 7 رأی؛ ممتنع: 5 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر نیرو مشغول به فعالیت شد.


برگشت ببالا

زندگینامه: محمود واعظی (۱۳۳۱ -) وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
محمود واعظی در سال ۱۳۳۱ دیده به جهان گشود.

وی دارای مدرک‌های تحصیلی دکترای روابط بین‌الملل و همچنین فوق‎لیسانس مهندسی الکترونیک می‌باشد.

واعظی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه راه و شهرارتباطات به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (رأی اخذ شده 284 رأی/ موافق: 218 رأی؛؛ مخالف: 45 رأی؛ ممتنع: 20 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت شد.


سوابق اجرایی محمود واعظی:

  • مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵
  • مشاور وزیر امور خارجه از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۶
  • مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸
  • معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶
  • معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸
  • معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک از سال ۱۳۷۸ تا کنون.
  • استاد مهمان در مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی.
  • وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت حسن روحانی


برگشت ببالا

زندگینامه: عبدالرضا رحمانی فضلی (۱۳۳۸ -) وزیر کشور


عبدالرضا رحمانی فضلی در سال ۱۳۳۸ در شیروان دیده به جهان گشود.

وی دارای دکترای جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی و کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است.

رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و قائم مقام شورای عالی امنیت ملی و معاون اجتماعی، فرهنگی رسانه‌ای در دوره علی لاریجانی بوده‌ است.

از پست‌های دیگر رحمانی فضلی می‌توان به ریاست دوره‌ای اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای (اکو) ECO و رئیس حوزه خبر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU اشاره کرد.

همچنین وی از سال 1382 تاکنون استاد دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته تحصیلی و تدریسی جغرافیا بوده است.

سوابق علمی:

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد جغرافیای انسانی از دانشگاه فردوسی مشهد و دکترای جغرافیا گرایش انسانی از دانشگاه تربیت مدرس می‌باشد. وی از سال ۱۳۸۲ تا کنون استادیار دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی تهران می‌باشد.

سوابق اجرایی:

۱. معاون آموزش و پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، از سال ۶۸ الی ۷۰

۲. موسس و رئیس دوره شبانه دانشکده ادبیات، دانشگاه فردوسی مشهد، از سال ۶۹ تا ۷۰

۳. نماینده دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، حوزه انتخابیه شیروان، استان خراسان شمالی از سال ۷۱ تا ۷۵

۴. قائم مقام سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران (سال شروع:۱۳۷۵)

۵. معاون برنامه ریزی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

۶. معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

۷. معاون سیاسی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

۸. نماینده سازمان صدا و سیما در شورایعالی انقلاب فرهنگی

۹. نماینده سازمان صداو سیما در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا

۱۰. نماینده صداو سیما در شورای هماهنگی پروژه شهرهای سالم، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

۱۱. رئیس حوزه خبر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU در سال ۱۳۸۲

۱۲. رئیس دوره نهم ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران (سال پایان فعالیت در سازمان صدا و سیما:۱۳۸۵)

۱۳. عضو کمیته شورای اطلاع رسانی دولت به مدت شش سال

۱۴. معاون فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

۱۵. معاون امور بین‌الملل و توسعه اقتصادی استان‌ها و ریاست شورای اطلاع رسانی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، از سال ۸۵ تا ۸۶

۱۶. رئیس اجلاس وزاری کشور و عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، وزارت کشور

۱۷. قائم مقام و معاون فرهنگی رسانه‌ای و اجتماعی شورای عالی امنیت ملی به مدت ۱۸ ماه از سال ۸۶

۱۸. ریاست کل دیوان محاسبات کشور از سال ۸۷ تاکنون

۱۹. عضو شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی از سال ۸۷ تاکنون

۲۰. رئیس سازمان موسسات عالی حسابرسی کشورهای عضو اکو (اکوسای) از مهر ۸۹ تا مهر ۹۲

از پست‌های دیگر وی می‌توان به ریاست دوره‌ای اجلاس سازمان همکاریهای اقتصادی منطقه‌ای (اکو) ECO و رئیس حوزه خبر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه ABU اشاره کرد.

رحمانی فضلی از افراد نزدیک به علی لاریجانی است که معاونت وی در شورای عالی و اغلب پست‌های دولتی وی در همراهی با علی لاریجانی بوده است. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال ۱۳۸۴ ریاست ستاد انتخابات صدا و سیما را برعهده داشت و شائبه سوگیری او به نفع علی لاریجانی، بارها سبب انتقاد از وی شد.

آخوندی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه کشور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284رای/ موافق: 256رای؛؛ مخالف: 19 رأی؛؛ ممتنع: 9 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر کشور مشغول به فعالیت شد.


برگشت ببالا

زندگینامه: سید محمود علوی (۱۳۳۳ - ) وزیر اطلاعات


سید محمود علوی در سال ۱۳۳۳ در شهر لامرد در استان فارس و در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود.

در سن دو سالگی به همراه خانواده به نجف اشرف (محل تحصیل پدر) رفت و تحصیلات ابتدایی و سالهای اول متوسطه را در دبستان و دبیرستان علوی ایرانیان در نجف گذراند. پدر وی آیت‌الله حاج سید رضا علوی می باشد. وی در سال ۱۳۴۹ به لباس روحانیت در آمد. تحصیلات حوزوی خود را ابتدا در نجف و سپس در آبادان و حوزه علمیه قم و تهران پی گرفته است.

وی دوره سطح را نزد اساتید حوزه ی علمیه قم از قبیل: حضرات آیات اعتمادی، محقق داماد، حسینی کاشانی، باکوئی، پدر خود و مرحوم ستوده گذرانده و درس خارج را نزد حضرات آیات چون: سید علی خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، محمد یزدی و هاشمی شاهرودی فرا گرفته است.

محمود علوی همزمان با تحصیلات حوزوی، به تحصیلات دانشگاهی نیز پرداخت. دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضایی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی با کسب رتبه اول گذراند. کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی با کسب رتبه اول و با معدل ۱۸٫۹۶ طی نمود و مقطع دکتری را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رساند.

علوی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عضویت هیئت علمی دانشکده صدا و سیما در آمد و همزمان در مراکز دانشگاهی دیگر نظیر: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد و دانشکده علوم حدیث به تدریس پرداخت.

علوی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (آرای اخذ شده، 283 رأی/ موافق: 227 رأی؛؛ مخالف: 38 رأی؛ ممتنع: 18 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر اطلاعات مشغول به فعالیت شد.

فعالیت‌های قبل از انقلاب

تأسیس انجمن اسلامی جوانان آبادان (۱۳۵۰)
تأسیس چندین کتابخانه در مناطق مختلف استان فارس (۱۳۵۷-۱۳۵۴)
فعالیت های فرهنگی تربیتی و تبلیغی در رابطه با نسل جوان در نقاط مختلف استان فارس
برپایی و هدایت تظاهرات علیه رژیم پهلوی در قم و مناطق جنوب فارس (لار،گراش، لامرد، ...)
رهبری یک گروه چریکی شبه نظامی در قم در سال ۱۳۵۷
فعالیت‌های پس از انقلاب
نماینده ستاد مرکزی انقلاب اسلامی در جنوب فارس در سال ۱۳۵۸-۱۳۵۷
نماینده دفتر امام خمینی (ره) در لامرد در سال ۱۳۵۹-۱۳۵۸
نماینده دوره های اول، دوم، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی
مخبر و سخنگوی کمسیون شورا ها و امور داخلی ، کمسیون خاص وظیفه عمومی ، کمسیون خاص وظایف و اختیارات ریاست جمهوری در دوره های اول و دوم مجلس شورای اسلامی
معاونت نظارت و بازرسی و معاونت روابط عمومی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح در سال های ۶۸ تا ۷۰
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم رهبر جمهوری اسلامی، سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۸
نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری


برگشت ببالا

زندگینامه: علی جنتی (۱۳۲۸ -) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


علی جنتی فرزند آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در سال ۱۳۲۸ متولد شد.

وی پس از گذراندن دوران متوسطه و دبیرستان با آغاز به کار مدرسه علمیه منتظریه (حقانی) که بنیانگذاران آن شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، شهید قدوسی و جمعی از استادان حوزه علمیه قم بودند، تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد و به مدت ۱۰ سال از محضر استادان بزرگ حوزه در زمینه ادبیات عرب، منطق، ‌فلسفه، اقتصاد اسلامی و فقه و اصول بهره گرفت و پس از پایان سطح، دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات شبیری زنجانی، یوسف صانعی و آذری قمی گذراند.

جنتی در سال ۱۳۵۴ پس از یک دوره دشوار جنگ و گریز با ساواک با مشورت شهید بهشتی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خارج از کشور عزیمت و در کشورهای سوریه و لبنان مقیم شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در آغاز سال ۱۳۵۹ به عنوان مدیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز اهواز منصوب شد که همزمان بود با آغاز جنگ تحمیلی.

وی دی ماه همان سال پس از تصویب قانون اداره صدا و سیما، از سوی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی به‌ عنوان نماینده قوه‌ قضاییه در شورای سرپرستی صدا و سیمای جمهوری‌ اسلامی ایران معرفی شد و تا سال ۱۳۶۲ به عنوان عضو شورا و در مقطعی به عنوان مدیر شبکه اول سیما خدمت کرد. جنتی در سال ۶۳ استانداری همان استان را بر عهده گرفت و پس از آن مدتی استانداری خراسان و ریاست دفتر هاشمی رفسنجانی را تجربه کرد.

در سال ۷۱ با حکم علی لاریجانی وزیر وقت ارشاد به عنوان معاون امور بین‌الملل این وزارتخانه منصوب شد که این فعالیت تا سال ۷۷ ادامه یافت و طی این مدت، دوران دو وزیر ارشاد دیگر (مصطفی میرسلیم و عطاءالله مهاجرانی) را تجربه کرد. همکاری علی جنتی با مهاجرانی یک سال بیشتر دوام نیاورد و از سال ۷۷ تا پایان دوره ریاست جمهوری خاتمی، به عنوان سفیر ایران در کویت مشغول فعالیت بود.

چندی بعد به ریاست کمیته فرهنگی ــ اجتماعی شورای‌ عالی امنیت ملی انتخاب شد. آن روزها حسن روحانی دبیر این شورا بود. با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ مصطفی پورمحمدی وزیر کشور وقت، جنتی را به سمت معاون سیاسی وزارت کشور انتخاب کرد، اما در سال ۸۵ بار دیگر به عنوان سفیر ایران در کویت منصوب شد که این دوره هم تا سال ۸۹ ادامه یافت.
در همین سال به درخواست حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان پژوهشگر سیاست خارجی در این مرکز مشغول به کار شد.

جنتی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284/ موافق: 234 رای؛؛ مخالف: 36 رأی؛؛ ممتنع: 12رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به فعالیت شد.

برگشت ببالا


زندگینامه: محمود حجتی (۱۳۳۴ -) جهاد کشاورزی


محمود حجتی فرزند حاج شیخ غلامرضا حجتی از روحانیون برجسته نجف آباد در سال ۱۳۳۴ در شهر نجف آباد اصفهان چشم به جهان گشود.

وی تحصیلات خود را تا اخذ مدرک دیپلم در نجف آباد طی کرد و سپس وارد دانشگاه صنعتی اصفهان شد و در رشته مهندسی عمران موفق به اخذ مدرک لیسانس شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان خدمت کرد.

با شروع عملیات اجرایی سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری فعالیت کرد و در دوره اول ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و دوره دوم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی ماند.

حجتی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده:284/ موافق: 177 رای؛؛ مخالف: 81 رأی؛؛ ممتنع: 26 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت شد.

برگشت ببالا


زندگینامه: محمدرضا نعمت‌زاده (۱۳۲۴ -) وزیر صنعت


محمدرضا نعمت‌زاده در سال ۱۳۲۴ در تبریز به دنیا آمد. در تهران در مدرسه جامعه تعلیمات اسلامی به نام «سیدجعفری» و بعد در دبیرستان «فیاضی» تحصیل کرد.

وی 2 سال آخر را در دبیرستان علوی گذراند و فارغ‌التحصیل شد. تحصیلات دانشگاهی را به دلیل رشته‌ای که علاقه‌مند بود (مهندسی محیط زیست)‌ در آمریکا گذراند و از دانشگاه برکلی لیسانس گرفت.

از همان ماه‌های آغازین بازگشت به ایران، جذب بخش خصوصی شد و حتی در دوره‌ای، معلم بود و مبحث موتور و مکانیک را در دبیرستان تدریس می‌کرد. سال‌های جوانی‌اش در کارخانه‌ای خانوادگی، مدیر فنی بود و تا اواخر سال 1356 همین کار را ادامه داد.

نزدیک انقلاب و با مختصر سابقه‌ای که در اعتراض‌ها و فعالیت‌های انقلابی داشت از اواخر سال 1356 به طور کامل به جریان انقلاب پیوست.

قبل از انقلاب با انجمن‌های اسلامی خارج کشور آشنا شد و فعالیت‌های سیاسی‌اش را آغاز ‌کرد. با شهید باهنر از طریق کارهای فرهنگی، کتب و جزوات و با هاشمی رفسنجانی و شهید رجایی در جریان اعتصابات صنعت نفت آشنا شد. در سال‌های تحصیل در آمریکا و با کمک چند نفر از دوستانش انجمن اسلامی غرب آمریکا را تاسیس کرد و تا زمانی که در آنجا بود مسؤولیتش را عهده‌دار شد.

او ۱۰ ماه در سال ۱۳۵۸ وزیر کار و بین سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ و سپس از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ به ترتیب در دولت‌های شهید محمدعلی رجایی و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر صنایع ایران بود.

نعمت زاده معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی در کابینه‌های خاتمی و معاونت وزارت نفت در امور پخش و پالایش را در کابینه احمدی نژاد بعهده داشته‌است.

نعمت زاده مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه صنعت و معدن به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده: 283/ موافق: 199 رای؛؛ مخالف: 60 رأی؛؛ ممتنع: 24 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر صنعت مشغول به فعالیت شد.

برگشت ببالا


زندگینامه: حسین دهقان (۱۳۳۵ -) وزیر دفاع


حسین دهقان در سال ۱۳۳۵ در شهرضا دیده به جهان گشود. وی دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه تهران است.

دهقان در مقام فرماندهی سپاه تهران در سالهای دهه 60 که تحولات بسیار مهمی در حوزه های اجتماعی، سیاسی و امنیتی در مرکز کشور در جریان بود ضمن قرار گرفتن در جایگاه مدیریت شرایط بحرانی ناشی از تحرکات ضد انقلاب، نقش تعیین کننده ای در ایجاد امنیت پایدار در تهران ایفا کرد.

در این راستا وی با فرماندهی سپاه یکم و قرار گاه عملیاتی ثارالله در سالهای دفاع مقدس، فرماندهی عالی مجموعه یگانهای رزمی استان تهران را عهده دار شد.

پیروزیهای غرور آفرین لشکرها و تیپهای این استان در عملیاتهای متعدد نشان روشنی از شایستگیهای وی در مقام فرماندهی یگانهای عملیاتی به حساب می‌آید.

فرماندهی نیروی هوایی سپاه که اولین یگان بهره بردار از موشکهای زمین به زمین در مجموعه نیروهای مسلح بود ضمن به محک زدن توانمندی ایشان در توسعه و هدایت یک یگان رزمی نوین که تجربه مشابهی در کشور نداشته است، قدرت فرماندهی و مدیریت وی در هدایت عملیاتی یکی از مؤثرترین یگانهای رزمی نیروهای مسلح را به نمایش گذاشت.

سردار دهقان در طول سالهای پس از پایان دفاع مقدس با پذیرش مسئولیت جانشینی ستاد مشترک سپاه و بنیاد تعاون این نهاد انقلابی در سازماندهی جدید سپاه متناسب با شرایط پس از جنگ و همچنین فعال سازی ظرفیتهای سپاه در حوزه سازندگی و خدمات رسانی به کارکنان آن نیز پایه گذار فعالیتها و اقدامات نوینی در کشور شد.

حضور سردار دهقان در جایگاه جانشینی وزیر دفاع و پشتیبانی مسلح در دولتهای هفتم و هشتم و نقش تاثیر گذار وی در ورود بخش دفاعی کشور به عرصه جدیدی از قدرت سازی در حوزه های سخت و نرم در ردیف ارزشمند‌ترین فعالیتهای ایشان در طول سالهای حضور وی در نیروهای مسلح است.

نقش تعیین کننده وی در تحول قابل ملاحظه ای که حد فاصل سالهای 76 تا 84 در بخشهای طراحی و تولید تجهیزات و اقلام دفاعی در زمینه های موشکی، دریایی، فضایی، هوایی و هوشمند سازی سامانه های مختلف نظامی در وزارت دفاع به وقوع پیوست مورد تاکید و تایید مدیران و متخصصان صنعت دفاعی کشور است.

سوابق تحصیلی وی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های صنعتی و جایگاه علمی وی به عنوان استاد دانشگاه موجب سرعت یافتن و ارتقاء ارتباط هدفمند همکاری صنعت دفاعی با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور خواهد شد.
آشنایی وی با اصول مدیریت بنگاه و بخش خصوصی که در طول مسئولیت وی در بخش اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام حاصل شده است در کنار ویژگی‌های ذکر شده، لوازم مورد نیاز برای تحقق یکی از اهداف کلان دولت یازدهم که توسعۀ نوآوری در قالب همکاری دولت، صنعت و دانشگاه است را مهیا خواهد ساخت.

اگرچه در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره افراد توانمندی مسئولیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را برعهده داشته‌اند و هر یک منشاء تحولات ارزشمندی در این وزارتخانه حساس بوده‌اند.

حسین دهقان مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه دفاع به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284/ موافق: 269 رای؛؛ مخالف: 10 رأی؛؛ ممتنع: 5 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر دفاع مشغول به فعالیت شد.

مسئولیت‌های حسین دهقان:

  • معاونت رییس جمهور
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت‌های هشتم و نهم
  • جانشینی وزارت دفاع در دولت‌های هفتم و هشتم
  • فرماندهی رده‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس
  • دومین فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

برگشت ببالا


زندگینامه: علی طیب نیا (۱۳۳۹ -) امور اقتصادی و دارایی


علی طیب نیا متولد ۱۶ فروردین ماه ۱۳۳۹ از اصفهان، چهره‌ای دانشگاهی و دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است که همزمان با آغاز ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، عنوان جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم را به خود گرفت و در ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۲ نیز رکورددار وزیران پس از انقلاب اسلامی در جلب رأی اعتماد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شد.

طیب نیا همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 دیپلم خود را در گروه ریاضی کسب کرد و در همان سال با کسب رتبه شانزده در آزمون ورودی دانشگاه، وارد دانشگاه تهران شد و تحصیل در رشته اقتصاد نظری را آغاز کرد. دکتر علی طیب نیا یک دانشگاه تهرانی است که نه تنها اکنون عضو هیأت علمی این دانشگاه است بلکه هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه تهران گذرانده است، هر چند که پایان نامه خود را در دانشگاه لندن گذرانده است.

دکتر طیب نیا هم رتبه اول را در آزمون ورودی به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و هم رتبه اول در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی را در کارنامه تحصیلی خود دارد و موضوع رساله‌اش «تورم ساختاری در ایران» است.

طیب نیا دارای 27 سال سابقه اجرایی در نظام جمهوری اسلامی ایران است و از سال 65 تا کنون با دولت‌های مختلف همکاری کرده است. سوابق اجرایی اقتصادی و عضویت در مجامع و شوراها و مشاوره علی طیب نیا در 12 مورد در ادامه مورد اشاره قرار گرفته است.

  • نهاد ریاست جمهوری، دبیرکمیسیون اقتصاد، ۱۳۷۶- ۱۳۷۳
  • نهاد ریاست جمهوری، معاون طرح و بررسی، ۱۳۸۰- ۱۳۷۶
  • نهاد ریاست جمهوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی، ۱۳۸۴ - ۱۳۸۰
  • سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه، ۱۳۸۵- ۱۳۸۴
  • نهاد ریاست جمهوری، مشاور کمیسیون اقتصاد هیات دولت، ۱۳۸۴- ۱۳۷۶
  • ستاد مدیریت بحران، نهاد ریاست جمهوری؛ دبیر ۱۳۸۲- ۱۳۸۴
  • شورای پول و اعتبار، عضو به عنوان کارشناسی خبره در امور پولی و بانکی، ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷
  • هیات امناء حساب ذخیره ارزی، دبیر،۱۳۸۵- ۱۳۸۴
  • نماینده رییس جمهور در کارگروه قانون استفاده از حداکثر توان داخلی، ۱۳۸۱-۸۴٫
  • نهاد ریاست جمهوری، ستاد تنظیم بازار، دبیر، ۱۳۷۵-۱۳۸۴٫
  • عضو ستاد اقتصادی دولت ،۱۳۸۰-۱۳۸۴٫
  • سوابق نخست وزیری، مشاور، ۱۳۶۸-۱۳۶۵

سوابق علمی، پژوهشی و فرهنگی وی نیز به این شرح است:

  • دانشگاه تهران، عضو هیات علمی، ۱۳۶۸ تا کنون
  • دانشگاه تهران، مدیر گروه اقتصاد اجتماعی - نهادی؛۱۳۹۱تا کنون
  • دانشگاه تهران؛ عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران؛ ۱۳۹۲٫
  • دانشگاه تهران - مدیر گروه اقتصاد نظری ۱۳۷۶- ۱۳۷۴
  • صدا و سیماِی- مرکز اصفهان، مدیر رادیو، ۱۳۶۲- ۱۳۵۹
  • عضو شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور؛ ۱۳۸۶ تا کنون.
  • عضو شورای پژوهشی نهاد ریاست جمهوری، ۸۴- ۱۳۸۳٫
  • عضو هیات امنا موسسه علوم بانکداری ایران، بانک مرکزی؛ ۱۳۸۷ تا کنون.
  • مدیر گروه پژوهشی اقتصاد ایران، موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران؛ ۱۳۸۸ تا کنون
  • مدیرمسئول مجله برنامه و بودجه، ۱۳۸۶- ۱۳۸۴
  • عضو هیات تحریریه مجله اقتصاد و تجارت نوین؛ وزارت بازرگانی، ۱۳۸۶ تا کنون.
  • عضو هیات تحریریه مجله پول و اقتصاد، پژوهشکده پولی و بانکی کشور، ۱۳۸۸ تا کنون.
  • عضو هیات تحریریه فصلنامه اقتصاد محیط زیست و انرژی، ۱۳۹۰ تا کنون.
  • عضو هیات تحریریه مجله راهبرد اقتصادی؛ مرکز مطالعات استراتژیک،۱۳۹۱ تا کنون.

طیب نیا پس از قریب سه دهه فعالیت علمی و اجرایی در جمهوری اسلامی ایران، همزمان با پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، به طور رسمی به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی کابینه یازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

همزمان با معرفی رسمی طیب نیا به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی کابینه یازدهم، صاحب‌نظران علمی و اجرایی و رسانه‌ها، قضاوت‌ها و تعابیر مختلفی را درباره او مطرح کردند. رسانه‌ها عناوینی نظیر متخصص مهار تورم، آقای ضد تورم، دشمن تورم ایران، سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز اقتصادی، متدین و متعهد به نظام، مبادی آداب و اهل مشورت، اقتصاددان سرشناس و چهره بین‌الملی، کلیددار اقتصادی دولت روحانی، حامی الگوی اقتصادی «بازار - دولت»، اعتدال‌گرا و دارای روحیه تعاملی، مدیری اقتصاددان و اقتصاددانی مدیر، جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه دکتر حسن روحانی، مدیر اجرایی علمی، عملی، دقیق، جامع‌نگر، باتجربه و مستقل و معرفت شناس‌ترین وزیر اقتصاد پس از انقلاب را درباره او منتشر کردند.

دکتر علی طیب نیا در نهایت در 24 مرداد ماه 1392 توانست با جلب 274 رأی موافق نمایندگان مردم در خانه ملت نه تنها رأی اول وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم را از آن خود کند بلکه رکورددار وزیران پس از انقلاب اسلامی در جلب رأی اعتماد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شود.

برگشت ببالا


زندگینامه: سید حسن قاضی زاده هاشمی (۱۳۳۸ -) وزیر بهداشت


سیدحسن قاضی زاده هاشمی در سال ۱۳۳۸ در شهرستان فریمان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

وی پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد و همزمان در فعالیت‌های مذهبی که توسط بزرگان دینی برگزار می‌شد، شرکت داشت.

قاضی‌زاده هاشمی، سال 56 وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیت‌های اجتماعی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشته و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی با مشارکتی فعال، در رخدادهای سیاسی - اجتماعی شهر مشهد تاثیرگذار بود.

نام وی به عنوان یکی از مؤسسان سازمان جهاد سازندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح است و با شروع جنگ تحمیلی نیز 33 ماه به عنوان یکی از موسسان مهندسی رزمی جهاد سازندگی به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور داشته و از مجروحان جنگ تحمیلی نیز می‌باشد.

هاشمی اکنون به عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان فارابی و بیمارستان چشم پزشکی نور فعال است. ده کتاب تالیفی و 157 مقاله جهانی وی، مرجع تحقیقات علمی در رشته چشم پزشکی است.

دکتری پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد (1365)، دکتری تخصصی چشم پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد (1368)، فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی چشم از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - بیمارستان لبافی نژاد (1370)، گذراندن دوره‌های تکمیلی متعدد در آمریکا و اروپا و استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوابق تحصیلی قاضی‌زاده هاشمی است.

وی همچنین در چهاردهمین جشنواره ابن سینا (1391)، جشنواره چشم پزشکی فارابی (1390) و پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی (1388) موفق به کسب عنوان محقق برتر شده است.

انتشار بیشترین مقاله در خصوص اپیدمیولوژی عیوب انکساری در سطح جهان، 157مقاله در مجلات بین‌المللی با نمایهISI ، PubMed و Scopus، انتشار 36 مقاله در مجلات معتبر داخلی، آموزش و تربیت بیش از 100 دستیار تخصصی چشم در رشته چشم پزشکی و انتشار بیش از ده کتاب در زمینه‌های مختلف چشم پزشکی از جمله خدمات آموزشی، پژوهشی و تألیف‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی است.

راه اندازی و آموزش 31 روش عمل جراحی جدید در رشته فوق تخصصی چشم پزشکی برای نخستین بار در ایران از جمله نوآوری‌های وی در عرصه چشم پزشکی است.

تاسیس و هدایت تنها مرکز تحقیقات چشم پزشکی خصوصی کشور در کارنامه دکتر هاشمی ثبت شده است. این مرکز تحقیقات چشم پزشکی مصوب شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و بدون دریافت بودجه دولتی، موفق به کسب رتبه نخست شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شده است. این مرکز در حال حاضر طبق مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوره PhD by Research را نیز راه‌اندازی کرده و دو دانشجو در مقطع PhD در این مرکز مشغول تحصیلند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور (1380-1376)، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (1380-1376)، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (1384)، مدیر گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (1387-1384) و رییس هیات مدیره و دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران (1390 تاکنون) از جمله سوابق اجرایی وی به شمار می‌رود.

قاضی زاده هاشمی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284/ موافق: 260 رای؛؛ مخالف: 18 رأی؛؛ ممتنع: 6 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر بهداشت مشغول به فعالیت شد.

  

برگشت ببالا



زندگینامه: علی ربیعی (۱۳۳۴ -) وزیر کار


علی ربیعی در سال ۱۳۳۴ در جنوب شهر تهران به دنیا آمده و پیش از انقلاب تکنیسین کارخانه «جنرال موتورز» بوده است.

وی پس از انقلاب تحصیلات خود را در رشته مدیریت تا مقطع دکترا ادامه داد. ابتدا از دانشگاه تهران لیسانس مدیریت دولتی خود را دریافت کرد و پس از آن فوق لیسانس مدیریت فرهنگی (علوم اجتماعی) را از دانشگاه علامه طباطبایی اخد کرد.

ربیعی همچنین دارای مدرک دکترای تخصصی PHD مدیریت استراتژیک است. وی مدرس دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، محقق و نویسنده در حوزه جامعه شناسی سیاسی و مدیریت و مشاور اجتماعی رییس جمهور طی سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ می‌باشد.

وی مشاور اجتماعی سید محمد خاتمی در دوره ۸ ساله ریاست جمهوری وی بوده‌است.

ربیعی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه کار و امور اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284 رای/ موافق: 163 رای؛ مخالف: 100 رأی؛ ممتنع: 21 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر کار مشغول به فعالیت شد.

سوابق هیات علمی:

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در مرتبه استادیار

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی کار در مرتبه استادیار

سوابق تدریس:

تدریس در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران.

تدریس در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، گروه ارتباطات.

تدریس در دانشکده اطلاعات مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.

تدریس در دانشگاه کیش، مقطع کارشناسی ارشد در رشته روابط بین‌الملل.

تدریس در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات - گروه ارتباطات.

تدریس در دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه پیام نور.

تدریس در موسسه آموزش عالی کار در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.

تدریس در دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب در مقطع کارشناسی ارشد.

تالیفات:

تالیف کتاب جامعه‌شناسی تحولات ارزشی درایران (چاپ اول به اتمام رسیده‌است).

تالیف کتاب (زنده باد فساد) جامعه‌شناسی سیاسی فساد در دولتهای جهان سوم. چاپ ششم. سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

تالیف کتاب مطالعات امنیت ملی. مقدمه‌ای برنظریان امنیت ملی درجهان سوم. چاپ چهارم. دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه.

تالیف کتاب معمای دولت مدنی. توسعه و امنیت درکشورهای جهان سوم. موسسه تحقیقات و علوم انسانی ۱۳۸۶.

مسئولیت‌های علمی و پژوهشی و اجرایی:

مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از۱۳۷۴ تاکنون ادامه دارد.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز بررسیهای راهبردی ریاست جمهوری با حکم رئیس جمهور تامرداد ۱۳۸۴.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی از سال ۱۳۶۸تا۱۳۷۳.

عضو کمیته‌های فنی پروژه‌های تحقیقاتی در مرکز تحقیقات استراتژیک.

عضو هیات موسس و عضو هیات مدیره موسسه «فرهنگ و تمدن ایران زمین» از ۱۳۸۴.

مشاور رئیس جمهور تا مرداد ۱۳۸۴.

دبیر ستاد ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد تا مرداد ۱۳۸۴.

عضو شورای عالی کار از سال ۱۳۵۸تا۱۳۶۰.

صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه کارو کارگر ۱۳۷۵تا ۱۳۷۹.

معاون وزیر اطلاعات در زمان تصدی آقایان ری شهری و فلاحیان تا سال ۱۳۷۴

مسئول اطلاعات سپاه در استانهای شمالی ایران

مسئول اطلاعات استان آذربایجان شرقی

عضو کمیته پیگیری قتلهای زنجیره‌ای

رئیس دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

مسئول اجرایی شورای عالی امنیت ملی از ۷۴ تا ۸۴

برگشت ببالا



زندگینامه: محمد جواد ظریف (۱۳۳۸ -) وزیر امور خارجه


محمد جواد ظریف در سال ۱۳۳۸ در شهر تهران دیده به جهان گشود. وی دانش آموخته دبستان و دبیرستان علوی تهران است.

ظریف در سال ۱۳۵۵ با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و 1367 دکترای مطالعات بین المللی خود را از دانشگاه دنور ایالت کلرادو گرفت. وی پیش از این نیز کارشناسی ارشد خود را در حوزه روابط بین‌الملل و در دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو به پایان برده بود.

او سال‌های 57 تا 59 مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو بود. پس از آن تا سال61 مشاور سیاسی، رایزنی و کارداری نمایندگی ایران در سازمان ملل را تجربه کرده است. ظریف هم‌چنین سال‌های 67 و 68 مشاور علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت بوده است.

وی سال 68 تا 71 سفیر و معاون نماینده دایم نمایندگی در سازمان ملل شد و با پایان ماموریتش در سازمان ملل، 10 سال معاونت حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه را برعهده داشت.

از 81 تا 86 برای بار دوم به عنوان سفیر ایران مسوولیت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را پذیرفت و به نیویورک اعزام شد.
ظریف پس از بازگشت تا سال 89 دستیار ارشد وزیر امور خارجه بود. پس از آن به دانشگاه آزاد رفت و معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی را مدیریت کرد.

ظریف در مجامع بین‌المللی مسوولیت‌هایی را نیز برعهده داشته است.

وی سال 71 رییس کمیته حقوقی مجمع عمومی چهل و هفتم سازمان ملل متحد در نیویورک بود و سال 72 ریاست کمیته نگارش اجلاس آسیایی حقوق بشر را در بانکوک برعهده داشت. در اجلاس افتتاحیه کنگره حقوق بین الملل ملل متحد در نیویورک رییس بود. او هم‌چنین ریاست اجلاس‌ها و نشست‌های متعددی مانند کمیته حقوقی مشورتی آسیایی - آافریقایی، کمیته سیاسی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران، نشست کارشناسان ارشد هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران، کمیته کارشناسان اعتمادسازی، کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها در دوربان، سمپوزیوم اسلامی گفت‌وگوی تمدن‌ها، کمیسیون خلع سلاح ملل متحد، کنفرانس آسیایی نژادپرستی و تبعیض نژادی، کمیته متخصصان گفت‌وگوی تمدن‌ها در جده، کمیسیون فرهنگی یونسکو در نیویورک را برعهده داشته است.

وی از 82 تا 84 معاون مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. ظریف سخنگویی هشتمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی تهران در تهران را نیز برعهده داشت.

او عضو هیات علمی گروه عمومی دانشگاه تهران بوده است و در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه‌های دیپلماسی در سازمان‌های بین‌المللی،‌ سازمان‌های بین‌المللی و موضوعات جهانی، حل و فصل اختلافات در سازمان ملل متحد، امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی، مبانی حقوق بشر، حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی، حقوق بشر و سیاست جهانی تدریس کرده است.
ظریف از جمله مشهورترین دیپلمات‌های برجسته ایران به شمار می‌آید.

وی تالیفات متعددی در حوزه سیاست خارجی، حقوق و روابط بین‌الملل به زبان‌های فارسی و انگلیسی دارد.

محمد جواد ظریف مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 281/ موافق: 232 رای؛؛ مخالف: 36 رأی؛ ممتنع: 13 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر امور خارجه مشغول به فعالیت شد.

برگشت ببالا



زندگینامه: بیژن نامدار زنگنه (۱۳۳۱ -) وزیر نفت


بیژن نامدار زنگنه در سال ۱۳۳۱ در شهرستان کرمانشاه دیده به جهان گشود.

وی تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در زادگاه خود ادامه داد و دوره دوم متوسطه را تا اخذ دیپلم در تهران به پایان رساند.

زنگنه در سال 1350 به دانشکده فنی دانشگاه تهران رفت و در سال 1356 با درجه فوق لیسانس مهندسی راه و ساختمان فارغ التحصیل شد.

او حضور خود در دولت را از سال 1359 آن هم با سمت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد و در آبان ماه سال 1361 به عضویت شورای مرکزی این نهاد درآمد.

زنگنه که از سال 1364 تا 1384 در دولت‌های مختلف به عنوان وزیر حضور داشته است لقب "شیخ الوزرا" را نیز یدک می‌کشد.

سوابق وزارتی زنگنه:

  • وزیر جهاد سازندگی (1364 - 1368) / دولت چهارم - آیت الله سید علی خامنه‌ای
  • وزیر نیرو (1368 - 1376) /دولت پنجم و ششم/ آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی
  • وزیر نفت (1376 - 1384)/ دولت هفتم و هشتم/ حجت الاسلام سید محمد خاتمی

همچنین از دیگر مناصب دولتی زنگنه می توان از عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام (1375 - 1390) و عضویت در شورای اقتصاد (1362 - 1384) نام برد.

وی همچنین عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده و هم اکنون عضویت بنیاد باران را هم دارد.

بیژن نامدار زنگنه که پیش از این دو دوره چهار ساله وزیر نفت دولت هفتم و هشتم اصلاحات بود مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه نفت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 283/ موافق: 166 رای؛ مخالف: 104 رأی؛؛ ممتنع: 13 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر نفت مشغول به فعالیت شد.

برگشت ببالا


زندگینامه: محمدباقر نوبخت حقیقی (۱۳۲۹ -) 


محمدباقر نوبخت حقیقی در سال ۱۳۲۹ در خانواده‌ای مذهبی و سرشناس در شهرستان رشت دیده به جهان گشود.

وی، خواهرزاده آیت‌الله حجتی، از روحانیون سرشناس گیلان است. نوبخت دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه انگلستان است.

نوبخت، در دهه سوم زندگی‌اش، مدیر دبیرستان دکتربهشتی (شاهپور) رشت، پس از آن مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه و سپس چهار دوره نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی نماینده مردم رشت در ادوار سوم تا ششم مجلس شورای اسلامی و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه بوده و همچنین معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد.

وی، در هر چهار دوره، به عنوان نماینده منتخب نخست شهر، از طرف مردم، با اختلاف آراء شدید و قابل توجه، برگزیده شده است. اکنون، به عنوان معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، فعالیت می‌نماید.

پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور کشور، مرداد سال 1392 وی به عنوان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور منصوب شد.

سوابق تحصیلی:
• دکتری تخصصی مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی تهران

• دکتری تخصصی اقتصاد از دانشگاه Paisley, U.K.

• دوره بعد از دکتری در توسعه اقتصادی از مرکز مطالعات کاربردی CASIN (ژنو، سوئیس)

سوابق آموزش عالی:
1ـ دانشگاه شهید بهشتی تهران 1390ـ1386

2ـ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران 1390ـ1386

3ـ دانشگاه گیلان 1382ـ1377

4ـ مرکز آموزش مدیریت دولتی گیلان 1382ـ 1374

5ـ دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت 1377ـ 1374

6ـ مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران 1374ـ 1372

7ـ دانشگاه شهید بهشتی تهران 1372ـ 1369
مجری طرح‌‌های پژوهشی:

- «طراحی و تدوین الگوی مطلوب رابطه مالکیت و مدیریت در جمهوری اسلامی ایران»، مؤسسه تحقیق و توسعه نوین دانشمند، زمان اجرای طرح: 90-1387
2- «سیاست‌های کلی ارتقا جایگاه مدیریت شهری در ساختار سیاسی - مدیریتی کشور»، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، زمان اجرای طرح: 90-1388

3- «امکان‌سنجی فنی، اقتصادی و مالی نیروگاه 500 مگاواتی»، زمان اجرای طرح:1390

4- «تطبیق ساختار بودجه کل کشور با سیاست‌های کلی به خصوص سیاست‌های اصل 44 و چشم‌انداز»، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، زمان اجرای طرح: 1389

5- «مطالعات بنیادی و تحلیلی تدوین سیاست‌های کلی نظام در خصوص الگوی مطلوب توسعه»، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، زمان اجرای طرح: 1388

6- «فرصت‌های سرمایه‌گذاری ناشی از اجرای اصل 44 قانون اساسی»، مؤسسه تحقیق و توسعه نوین دانشمند، زمان اجرای طرح: 1387

7- «شناخت فرصت‌‌ها و تهدید‌های ناشی از چالش‌‌های عصر اطلاعات و ارتباطات در ابعاد قدرت ملی و تدوین استراتژی‌‌های مناسب»، دانشگاه عالی دفاع ملی، زمان اجرای طرح:87-1385

8- «روش شناسی انواع محیط»، دانشگاه عالی دفاع ملی، زمان اجرای طرح:87-1385

9- «تدوین راهبردهای مناسب بسیج عمومی‌ در دفاع و حضور همه‌جانبه»، دانشگاه عالی دفاع ملی، زمان اجرای طرح: 88-1384

10- «آینده بیکاری و طراحی مدل راهبردی برای تعادل بازار کار و تنظیم روابط صنعتی در ایران»، دانشگاه آزاد اسلامی، زمان اجرای طرح: 1384

11ـ «مطالعات مبانی نظری و تجارب کشورها در قانون جامع آب»، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، زمان اجرای طرح: 1383

12ـ «مطالعات مبانی نظری و تجارب کشورها در قانون برق»، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، زمان اجرای طرح: 1380

13ـ «بررسی تأثیر حداقل دستمزد و مزایای قانونی بر اشتغال در ایران»، مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، زمان اجرای طرح:1377

کتاب‌ها:

اقتصاد کار (1390)
راهنمای کامل فرایندها، الگوها و تکنیک‌های کلیدی مدیریت پروژه پیشرفته (1389)
اقتصاد جدید (1389)
دریاچه خزر در قرن بیست ‌و ‌یکم (1388)
پژوهش‌های راهبردی در توسعه اقتصادی ایران (3) (1388)
پژوهش‌های راهبردی در توسعه اقتصادی ایران (4) (1388)
پژوهش‌های راهبردی در توسعه اقتصادی ایران (5) (1388)
پژوهش‌های راهبردی در توسعه اقتصادی ایران (6) (1388)
پژوهش‌های راهبردی در توسعه اقتصادی ایران (7) (1388)
روش‌های ارتقاء بهره‌وری منابع انسانی در چشم‌انداز بیست ساله (1387)
دولت الکترونیک و امکان‌سنجی استقرار آن در ایران (1387)
بررسی نحوه استفاده از دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در صنایع تولیدی (1387)
فرایند جهانی‌شدن؛ تغییرات و الزامات لازم در حوزه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران (1387)
بررسی نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور (1387)
توسعه صنعت گردشگری در ایران؛ موانع و راهکارها (1387)
منطقه آزاد انرژی در ایران (1387)
اقتصاد کار (راهبردهای تعادل بازار کار و اشتغال فارغ‌التحصیلان) (1387)
بررسی ابعاد مختلف تجهیز منابع سرمایه‌ای در جهت توسعه اقتصادی کشور (1387)
ارزیابی اقتصادی تأسیس رشته-شهرهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی و پیشنهاد مدل ایجاد آن (1387)
پژوهش‌های راهبردی در توسعه اقتصادی ایران (2) (1385)
پژوهش‌های راهبردی در توسعه اقتصادی ایران (1) (1385)

مقالات

ارزیابی سهم دانشگاه آزاد اسلامی در تولید ناخالص داخلی از دیدگاه انباشت سرمایه انسانی (مهر 1391)
چالش‌ها و مشکلات ارتقای جایگاه شهرداری به‌عنوان نهاد اجتماعی ایران (اسفند 1390)
کارکردهای الگوی توسعه (آذر 1390)
الگوی اسلامی توسعه (مورد ایران) (خرداد 1390)
ارزیابی روند توسعه ایران در سده اخیر با تأکید بر نظریه آشوب و نظریه بازی (خرداد 1390)
نقش قانون‌ کار در بازار کار و روابط کار در ایران (دی 1389)
الگوی مطلوب توسعه ایرانی اسلامی (دی 1389)
روش‌شناسی تدوین بودجه کل کشور منطبق بر اسناد فرادستی نظام (مرداد 1389)
توسعه پایدار، ضرورت رویکردی متفاوت به مفاهیم رایج (خرداد 1389)
فرهنگ اسلامی ایرانی در برنامه پنجم توسعه (خرداد 1389)
روش‌های ارتقاء بهره‌وری منابع انسانی (خرداد 1389)
سیاست‌های کلی جایگاه مدیریت شهری در ساختار سیاسی - مدیریتی کشور (اسفند 1388)
راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه (بهمن 1388)
نفت، بخش پیشرو در توسعه نامتوازن ایران (آبان 1388)
خصوصی‌سازی در ایران؛ مروری بر مبانی نظری، مطالعات تجربی و عملکرد سیاست‌های کلی اصل 44 (آذر 1387)
موانع اشتغال جوانان و راهبرد تعادل بازار کار در ایران (تیر 1387)
بررسی بازار کار ایران و تاثیر افزایش قیمت نفت بر این بازار درهم سنجی با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) (دی 1386)
تحزب و توسعه (آذر 1385)
نقش ثبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در قراردادهای نفتی (آذر 1385)

پژوهشنامه ها

پیش‌بینی وضعیت بازار گاز و ارتباط آن با قیمت‌های جهانی نفت (شماره 10) (تیر 1388)
آینده بیکاری و طراحی مدل راهبردی برای تعادل بازار کار و تنظیم روابط صنعتی در ایران (شماره 1) (بهمن 1385)

برگشت ببالا


زندگینامه:‌ اسحاق جهانگیری (1336 -) معاون اول رئیس جمهور


اسحاق جهانگیری در سال 1336 در کوه‌شاه در شمال شرق استان هرمزگان به دنیا آمد.

وی تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی در سیرجان گذرانده و سپس به کرمان رفت؛ مدرک کارشناسی فیزیک را از دانشگاه کرمان گرفت و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع به دانشگاه صنعتی شریف رفت.

اسحاق جهانگیری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 به عنوان مسئول جهاد سازندگی شهرستان جیرفت مشغول به کار شد و سال 1363 در جهاد کشاورزی فعالیت کرد تا اینکه در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست به نمایندگی از مردم جیرفت وارد مجلس شد.

وی همچنین توانست در سومین دوره مجلس شورای اسلامی بار دیگر از طرف مردم جیرفت به مجلس راه یابد.

وی با عنوان چهره حزبی نیز شناخته می‌شود، زیرا وی از موسسان حزب کارگزان سازندگی به شمار می‌آید.

اسحاق جهانگیری در سال 1371 در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اصفهان رفت و به جای غلامحسین کرباسچی استاندار اصفهان شد.

همچنین وی در دوره دولت اصلاحات ابتدا به عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی ‌شد و پس از ادغام وزراخانه‌ها نیز مسئولیت وزارت صنایع و معادن را بر عهده گرفت.

اسحاق جهانگیری مرداد سال 1392 از سوی دکتر حسن روحانی به عنوان معاون اول رئیس جمهور در دولت یازدهم انتخاب شد.

برگشت ببالا


زندگینامه: اکبر ترکان (۱۳۳۱ -) رئیس گروه مشاوران رئیس جمهور


اکبر ترکان در سال 1331 در شهر تهران دیده به جهان گشود.

وی در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شده است.

ترکان وزیر دفاع در دولت اول و وزیر راه و ترابری در دولت دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است.

وی از ۱ تیر ۱۳۶۰ تا ۴ مرداد ۱۳۶۱ استاندار ایلام و از ۱۵ تیر ۱۳۶۲ تا ۱۴ بهمن ۱۳۶۳استاندار هرمزگان بوده‌است.

اکبر ترکان تنها فرد غیر نظامی است که به مقام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیده‌است.

اکبر ترکان در کابینه اول محمود احمدی نژاد به مدت ۴ سال معاونت وزارت نفت را بر عهده داشت.

وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ به عنوان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی شروع به فعالیت کرده است.

ترکان پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری به عنوان رئیس گروه مشاوران رئیس جمهور مشغول به فعالیت شد.

سمت‌های اجرایی اکبر ترکان:

  • استاندار ایلام
  • استاندار هرمزگان
  • معاونت صنایع بنیاد جانبازان
  • رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع دفاع
  • وزیر دفاع و پشتیبانی در کابینه اکبرهاشمی رفسنجانی
  • رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان گسترش صنایع ایران
  • معاون برنامه ریزی وزارت نفت.

برگشت ببالا


زندگینامه: محمد نهاوندیان (1332 - ) رییس دفتر رییس جمهور


محمد نهاوندیان پسر حاج جعفر نهاوندیان، بنیانگذار حسینیه زنجانی‌ها در خیابان شیخ هادی تهران در سال 1332 در همین شهر دیده به جهان گشود.

وی دوره دبستان را تا سال پنجم در مدرسه جعفرى در گذر وزیردفتر درس خواند که در آن ایام، مدرسه شماره یک جامعه تعلیمات اسلامى بود. کلاس ششم دبستان به دبستان علوى رفت و دبیرستان را هم در دبیرستان علوى گذراند.

وی دروس حوزوى نیز گذرانده است. پس از پایان دوره دبیرستان، شروع به مطالعات دروس حوزوى کرد و مقدمات را نزد برخى علما همچون علامه نورى، شهید مطهرى و شوشترى گذراند.

نهاوندیان در سال ۵۱ به دانشگاه رفت و در رشته اقتصاد مشغول به تحصیل شد. بعد از پایان دوره لیسانس، به تحصیل همزمان براى فوق لیسانس در دو رشته «برنامه ریزى شهرى و منطقه اى» و اقتصاد پرداخت.

با اوجگیرى انقلاب، هر دو رشته تحصیلى خود را رها کرد و بعد از یک وقفه زمانى، در سال ۶۴ به همراه همسر و چهار فرزند خود به آمریکا رفت و در دانشگاه جورج واشینگتن در رشته «اقتصاد» فوق لیسانس خود را پى گرفت. نهاوندیان دکتراى خود را نیز در این رشته گرفت و سال ۷۲ به ایران بازگشت.

دکتر صدر، زمانی که وزیر بازرگانى دولت موقت بود، نهاوندیان را به این وزارتخانه دعوت کرد و مسئولیت روابط عمومى را برعهده او گذاشت.

وی بعد از واقعه هفتم تیر، به معاونت هماهنگى وزارت بازرگانى رسید و پس از آن هم معاونت طرح و برنامه وزارت را برعهده گرفت.

نهاوندیان در سال ۷۲ به وزارت بازرگانى که مدیریتش برعهده یحیى آل اسحاق عضو شوراى مرکزى جمعیت موتلفه بود، رفت و معاون او شد و تا سال 80 در این وزارتخانه ماند و پس از آن سمت‌هایی چون مشاور اقتصادى سیدمحمد خاتمى، رئیس مرکز ملى جهانى شدن و رئیس شوراى اقتصادى سازمان صدا و سیما را از سال ۸۰ تا ۸۴ برعهده داشت.

در جریان رقابت‌هاى انتخاباتى ریاست جمهورى در سال ۸۴ مدیریت اقتصادى برنامه‌هاى على لاریجانى را برعهده گرفت. پس از تشکیل دولت نهم نیز یک باره نام او براى دبیرکلى بورس مطرح شد اما وى نپذیرفت و ترجیح داد همکارى خود را با على لاریجانى که به سمت دبیر شوراى عالى امنیت ملى انتخاب شده بود، ادامه دهد و معاونت اقتصادى او در این شورا را پیگیرى نماید.

محمد نهاوندیان سیاستمدار و اقتصاددان ایرانی 12 مرداد سال 1392 از سوی حجت‌الاسلام حسن روحانی، به سمت رییس دفتر رییس جمهور ایران منصوب شد.

برخی از سمت‌های اجرایی محمد نهاوندیان:

  • رئیس دفتر رئیس جمهور (حسن روحانی)
  • معاون وقت دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران (معاون علی لاریجانی)
  • عضو ستاد ویژه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی
  • رییس مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی در جمهوری اسلامی
  • معاونت در وزارت بازرگانی
  • رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

برگشت ببالا


زندگینامه: محمد شریعتمداری (1339 -)


محمد شریعتمداری در سال 1339 در شهر تهران دیده به جهان گشود.

متن زیر بخش‌هایی از زندگینامه خودنوشت محمد شریعتمداری به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وی است:

پدرم حاج نورالدّین شریعتمداری از مبارزان و رنجیدگان رژیم ستم شاهی و فرزند آیت الله حاج شیخ جلال الدّین شریعتمداری مجتهد و نوه آیت الله العظمی حاج شیخ علی شریعتمداری و نتیجه آیت الله العظمی آخوند ملا محمد جعفر شریعتمداری استرآبادی (هر دو از مراجع تقلید زمان) و مادرم از خانواده مذهبی و روحانی عطار، نوه حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمود عطار از علمای مشهد مقدس بوده و اصالتاً اهل مشهد است.

دارای دو خواهر و دو برادرهستم، یکی از برادرانم در جریان دفاع مقدس در عملیات کربلای هشت بدست دشمن بعثی صهیونیستی به فیض شهادت نائل گردید.

همسرم از مدیران مدارس آموزش و پرورش تهران است. حاصل زندگی مشترک ما، چهار فرزند(سه دختر و یک پسر) است. اولین دختر عزیزم دانش آموخته رشته کارشناسی ارشد اقتصاد، دومین فرزندگرامی ام دانش آموخته رشته کارشناسی میکروبیولوژی و سومین ازعزیزانم دانش آموخته رشته کارشناسی مهندسی صنایع، و پسر گرامیم نیز دانش آموخته رشته کارشناسی مدیریت بازرگانی است، به لطف الهی همه فرزندانم ازدواج کرده و به زندگی مستقل خودشان مشغول می‌باشند.

اینجانب تحصیلات ابتدائی و دبیرستان را به تبعیت از خانواده، در تهران و شهرستان های مختلف گذرانده و در کلیه سالهای تحصیلی به فضل خدا در همه پایه‌ها در رتبه‌های اول هر پایه قرار گرفته ام.

در سال ۱۳۵۶ در رشته الکترونیک وارد دانشگاه شدم. به محض پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا در کمیته استقبال از حضرت امام (ره) در دبیرستان دخترانه علوی در خدمت مرحوم حاج مهدی شایسته (رحمه ا... علیه) رئیس وقت دبیرستان و سپس در کمیته مرکزی انقلاب اسلامی در خدمت حضرت آیت ا... باقری کنی و حضرت آیت ا... مهدوی کنی افتخار خدمت داشته ام .

از سال ۱۳۶۰ از زمان نخست وزیری شهید رجایی (اعلی ا... مقامه) در نخست وزیری به عنوان جانشین معاونت امور انقلاب انجام وظیفه کرده ام. در تشکیل وزارت اطلاعات در کنار حضرت آیت ا... ری شهری در تأسیس نهادی انقلابی برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران مشارکت و در دولت اول حضرت آیت ا... هاشمی رفسنجانی به عنوان قائم مقام وزیر بازرگانی انجام وظیفه کرده ام.

از روزهای آغازین رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی افتخار خدمت در دفتر معظم له را یافته و از سال ۱۳۶۹ به امر و نظر مقام معظم رهبری مدظله مامور تأسیس و تشکیل معاونت نظارت و حسابرسی دفتر شدم. و تا مهر۱۳۷۶ در این سمت فعالیت کرده ام و افتخار دارم که حضرتشان از خدمت این معاونت در طول دوران تصدی ام بارها ابراز رضایت و آرامش فرموده اند.

همچنین به رأی و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۰ به عضویت هیأت امناء اموال در اختیار ولی فقیه منصوب شدم. از مرداد ماه ۱۳۷۳ مسئولیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)را نیز با حفظ سمت بنا به نظر و موافقت ایشان بر عهده گرفتم.

در عرصه خدمات حج از سال ۱۳۷۰ در بعثه مقام معظم رهبری مد ظله العالی به عنوان نماینده ویژه سرپرست حجاج مسئولیت بازرسی و نظارت ویژه بر فعالیت های سازمان حج و زیارت را برعهده داشته ام.همچنین به عنوان مشاور عالی و رئیس شورای راهبردی حج و زیارت در تدوین استراتژی حج جمهوری اسلامی مسئولیت داشته ام.

پیش از اتمام دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در کنار حضرت آیت ا... ری شهری در تأسیس جمعیت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی، با احساس ضرورت در مشارکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در قالب حزبی اسلامی و ارزشی مشارکت کردم.

پس از اتمام مبارزات انتخاباتی سال ۱۳۷۶ و انتخاب حجت الاسلام والمسلمین خاتمی به ریاست جمهوری اسلامی، از سوی ایشان به دولت دعوت شده و توسط ایشان بعنوان نامزد تصدی وزارت بازرگانی به مجلس محترم شورای اسلامی معرفی و با کسب رأی اعتمادی بالا از مجلس پنجم و تنها با ۹ رأی مخالف تایید و به حکم رئیس جمهورمحترم به سمت وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران منصوب شدم.

علاوه بر فعالیت های جاری بازرگانی از همان ابتدا با علاقمندی که در رئیس دولت بود و همراهی و گرایش و اقبالی که دولت از خود نشان می داد، در بسیاری از موضوعات غیر اقتصادی دولت از حیث مسئولیت مشترکی که وزراء در اداره امور دولت بر عهده دارند و میثاقی که با رئیس دولت اخلاقاً بسته اند، مشارکت کردم.بطوری که گاهی این مشارکت ها ، مورد انتقاد و سرزنش از سوی برخی از دوستان و دشمنان و البته تشویق و دعای خیر از سوی خیل کثیری از دوستان مواجه می شد.

مجدداً در یک تلاطم انتخاباتی دیگر البته غیر قابل مقایسه با سال ۱۳۷۶ مجدداً جناب آقای خاتمی با رأیی بیشتر به ریاست جمهوری هشتم رسید، و به لطف وجود سابقه یک دوره همکاری مشفقانه و حسن ظنّ و اعتماد وافر شخص ایشان و لاغیر برای بار دوم کاندیدای پست وزارت بازرگانی شدم. و با معرفی ایشان و رأی اعتمادی بیش از دوره نخست ۲۲۵ رای موافق مجدد سکان کشتی بازرگانی کشور را نمایندگان ملت و رئیس جمهور منتخب مردم بدست اینجانب سپردند و با توکل به خدا با قوّتی مضاعف دوره دوم آغاز شد.

حدود بیست سال است که بعنوان عضو هیات امناء ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و نیز عضو هیات امناء آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) منصوب شده ام و بنا به وظیفه در سمت های مذکور در حد بضاعه مزجاه انجام وظیفه می کنم.

از مورخ ۱۳۸۷ بنا به حکم مؤسس و رئیس مؤسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث به عضویت و دبیری هیات امناء آن مؤسسه نیز منصوب شده‌ام.

برگشت ببالا


زندگینامه: عباس آخوندی (۱۳۳۶ -) وزارتخانه راه و شهرسازی


عباس احمد آخوندی در سال ۱۳۳۶ در خانواده‌ای روحانی در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود.

وی فرزند آیت‌الله علی احمدآخوندی و نوه دختری علامه عبدالحسین امینی از مراجع فقید نجف و صاحب اثر معروف الغدیر است.

آخوندی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علوی ایرانیان در زادگاه خود گذراند و چندی بعد به همراه خانواده به ایران نقل مکان کرد.

همچنین تحصیلات متوسطه را در قم و تهران به اتمام رساند و پس از سپری کردن این دوران، در سال 1356 وارد دانشکده فنی تهران شد.

  • خاطرات عباس آخوندی از ساخت سالن اجلاس سران

وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند.

دکتر آخوندی مرداد سال 1361 به عنوان معاون سیاسی وزیر وقت کشور (آیت‌الله ناطق نوری) انتخاب شد و در دولت دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرده است.

آخوندی در شکل‌گیری و تاسیس جهادسازندگی نقش موثری داشت و از سوی شهید دکتر بهشتی در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی به عنوان عضو شورا انتخاب شد.

وی همچنین در جهاد سازندگی مسئولیت امور استان‌ها را بر عهده داشت و پس از شروع جنگ تحمیلی مسئولیت پشتیبانی جبهه‌های جنگ را نیز برعهده گرفت.

آخوندی در سال 1376 نماینده ویژه رییس جمهور وقت برای اجرای طرح احداث سالن بزرگ همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

دکتر آخوندی علاوه بر مسئولیت‌های سیاسی و اجرایی که در عرصه‌های مختلف به عهده داشته است، در بخش آموزش نیز فعالیت دارد. وی در دانشکده مطالعات جهان علاوه بر عضویت در هیات علمی، در گروه بریتانیا نیز تدریس می‌کند.

آخوندی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284/ موافق: 159 رای؛؛ مخالف: 107 رأی؛؛ ممتنع: 18 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر راه و شهرسازی مشغول به فعالیت شد.

برخی از سمت‌ها و فعالیت‌های اجرایی دکتر عباس آخوندی:

  • عضو شورای رقابت از سال ۱۳۸۸
  • عضو شورای مرکزی نظام مهندسی (دوره پنجم)، ۱۳۸۹ تا کنون.
  • عضو هیات مدیره دوره پنجم نظام مهندسی استان تهران، از سال ۱۳۸۸ تا کنون.
  • عضو شورای مرکزی نظام مهندسی (دوره چهارم)، ۱۳۸۶-۱۳۸۹
  • عضو هیات مدیره دوره چهارم نظام مهندسی استان تهران، ۱۳۸۵- ۱۳۸۸
  • قائم قام مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از مهر ماه ۱۳۷۶ تا شهریور ماه ۱۳۷۷
  • عضو شورای عالی پول و اعتبار از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶
  • وزیر مسکن و شهرسازی از مرداد ماه ۱۳۷۲ تا مرداد ماه ۱۳۷۶
  • رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از بهمن ماه ۱۳۶۶ تا مرداد ماه ۱۳۷۲
  • مشاور رئیس بنیاد مسکن و مسئول بازسازی مناطق سیلزده از بهمن ماه ۱۳۶۵ تا بهمن ماه ۱۳۶۶
  • معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور از مرداد ماه ۱۳۶۱ تا آبانماه ۱۳۶۵
  • عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی از خرداد ۱۳۵۸ تا تیر ماه ۱۳۶۱
  • دبیری شورای امنیت کشور
  • رئیس شورای تامین ویژه غرب کشور
  • رئیس ستاد مرزها
  • رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر
  • رئیس شورای هماهنگی امور افاغنه
  • برگزاری انتخاب اولین دوره مجلس خبرگان
  • برگزاری چهارمین دوره ریاست جمهوری ایران
  • برگزاری دومین دوره مجلس شورای اسلامی
  • عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

کتاب‌ها:

  • کاربرد پلیمرها در خاک مسلح. ترجمه عباس آخوندی (۱۳۷۵) انتشارات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
  • بررسی مبانی نظری خصوصی سازی از منظر رابطه دولت - بازار، عباس آخوندی، نشر پیشبرد، ۱۳۸۲
  • مدیریت بازسازی مناطق زلزله زده: تجربه زلزله گیلان و زنجان.حسین بحرینی و عباس آخوندی (۱۳۷۹) انتشارات دانشگاه تهران.
  • اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از نگاه بخش خصوصی. عباس آخوندی با همکاری اعظم فیروزی (۱۳۹۰). نشر مکث نظر.

مقالات:

  • سیاست مدار اقتصاد فهم و دولت یازدهم, عباس آخوندی. ماهنامه صنعت و توسعه, شماره ۵۱, خرداد ۱۳۹۱
  • اقتصاد محلی و مدیریت شهری در عصر جهانی شدن, عباس آخوندی. ماهنامه شهرداریها, شماره ۱۰۵, اسفند ۱۳۹۰, انتشار خرداد ۱۳۹۱
  • نیازسنجی آموزشی شهرداری ها به منظور بهسازی سکونتگاه های غیر رسمی در ایران مطالعه موردی: بندر عباس تبریز زاهدان سنندج و کرمانشاه, عباس آخوندی, ناصر برک پور, هادی سعیدی رضوانی, حسین ایمانی جاجرمی و تقی بینقی. فصلنامه مدیت شهری, شماره ۲۷, بهار و تابستان ۱۳۹۰
  • راهبرد‌های استقرار نظام حکمروایی در منطقه کلا‌ن‌شهری تهران، عباس آخوندی و ناصر برک‌پور. فصلنامه راهبرد: سال نوزدهم، شماره ۵۷، زمستان ۸۹
  • نظام مهندسی و ترقی معکوس، عباس آخوندی. نشریه آموزشی، خبری، تحلیلی (فنی مهندسی) شمس، سال هفتم، شماره ۵۹ و ۶۰، مهر و آبان ۱۳۸۸
  • بررسی تأثیر انتخاب مستقیم شهرداران در بهبود شاخص‌های حکمروایی شهری ایران، عباس آخوندی و ناصر برک پور، ایرج اسدی، میثم بصیرت، حبیب ا.. طاهر خوانی. نشریه علمی-پژوهشی معماری و شهرسازی، سال هفدهم، شماره ۴۶، بهار و تابستان ۱۳۸۷
  • آسیب‌شناسی مدل اداره امور شهر در ایران، عباس آخوندی. مجله علمی پژوهشی جغرافیا، شماره ۶۳، بهار ۱۳۸۷
  • چشم‌انداز نظام حاکمیت منطقه کلان‌شهری تهران, عباس آخوندی. نشریه علمی-پژوهشی هنرهای زیبا, شماره ۳۳، بهار ۱۳۸۷
  • حاکمیت شهر - منطقه تهران: چالش‌ها و روندها, عباس آخوندی. نشریه علمی-پژوهشی هنرهای زیبا, شماره ۲۹، بهار ۱۳۸۶
  • مسئله حکمرانی و قانون جامع شهرسازی و معماری کشور، عباس آخوندی. فصلنامه تحلیلی- پژوهشی علوم اجتماعی جستارهای شهرسازی، سال ششم، شماره ۱۹و ۲۰، بهار ۱۳۸۶
  • خصوصی سازی از منظر رابطه دولت بازار، عباس آخوندی. نشر مرکز، ۱۳۸۲
  • مبانی نظری خصوصی سازی از منظر رابطه دولت- بازار، عباس آخوندی. مجله سرمایه، سال سوم، شماره سوم، تابستان ۱۳۸۲
  • جهانی شدن و برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی ایران، عباس آخوندی. ماهنامه بورس, ۱۳۸۰
  • اقتصاد نفت در عصر جهانی شدن: یک پیشنهاد برای منطقه خلیج فارس, عباس آخوندی. فصلنامه سیاسی مرکز مطالعات وزارت امور خارجه، ۱۳۸۰
  • مشارکت مردم در تولید مسکن و مدیریت شهری, عباس آخوندی. مجموعه مقالات سومین سمینار سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، ۱۳۷۵
  • سازماندهی نظام تولید و تقاضای مسکن در ایران, عباس آخوندی. مجموعه مقالات دومین سمینار سیاستهای توسعه مسکن در ایران. ۱۳۷۴
  • سیاست بخش مسکن در برنامه دوم, عباس آخوندی. مجموعه مقالات اولین سمینار سیاستهای توسعه مسکن در ایران. ۱۳۷۳

گزارش های علمی:

استفاده ازخدمات فنی وتخصصی وکارشناسی جهت تهیه مقررات اجرایی ودرامدخصوصی سازی وواگذاری بنگاه های دولتی اعم ازتصویب نامه هاایین نامه هادستورالعمل هاوضوابط موردنیازقانون اصلاح موردی. دانشگاه تهران, ۱۳۸۶٫

بررسی نحوه همکاری متقابل دولت ونهادهای مالی دربرنامه خصوصی سازی کشورهای مختلف وارایه پیشنهادی کاربردی برای ایران. دانشگاه تهران, ۱۳۸۶٫

دروس تدریس شده:

تمدن امریکا, مطالعات جهان/موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا, دانشگاه تهران.

دولت رفاه در بریتانیا، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران.

اقتصاد انگلستان، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران.

سمینار, دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران.

رساله های دکتری:

"ارزیابی فرآیند تملک اراضی در طرح های بهسازی و نوسازی شهری ایران با رویکرد شهرسازی عدالت محور"، هادی سعیدی رضوانی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ۱۳۸۹٫ ( استاد مشاور).

تاثیرات جهانی شدن بر حکمروایی کلان‌شهری: مطالعه موردی تهران، میثم بصیرت، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ۱۳۸۸٫ (استاد مشاور).

پایان نامه های کارشناسی ارشد:

بررسی اثر بخشی قانون سقف گذاری قیمت : مطالعه موردی شرکت مخابرات بریتانیا از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۳ میلادی, مریم حسین زاده بیرق, دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ۱۳۹۰٫ (استاد راهنما).

شهر جهانی لندن: مزیت رقابتی در چهارچوب جهانی شدن مالی, سمانه افشاری, دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ۱۳۹۰٫ (استاد راهنما).

بررسی سیاست های ضد تورمی در دوره ی تاچر و گوردون براون، بعثت کلانتر هرمزی، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ۱۳۸۹٫ (استاد راهنما).

بررسی چارچوب مقرراتی خصوصی سازی برق در انگلستان، بیژن کردونی، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ۱۳۸۹٫ (استاد راهنما).

راه سوم و اصلاحات تامین اجتماعی در بریتانیا، سمیره احمدی، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ۱۳۸۹٫ (استاد راهنما).

قانون رقابت انگلستان: مطالعه موردی صنعت خودرو در انگلستان، مهشاد حسینی، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ۱۳۸۹٫ (استاد راهنما).

خصوصی سازی از منظر رابطه دولت-بازار: مطالعه تطبیقی ایران و انگلستان، حجت صمدنژاد، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ۱۳۸۸٫ (استاد راهنما).

تی. اس. الیوت، فرهنگ و فاشیسم، امیر شریفی، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ۱۳۸۹٫ (استاد مشاور).

شهر جهانی لندن: برتری رقابتی لندن در جهانی شدن مالی, سمانه افشاری, دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ۱۳۹۰٫ (استاد راهنما).

بررسی اثر بخشی قانون سقف گذاری قیمت : مطالعه موردی شرکت مخابرات بریتانیا از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۳ میلادی, مریم حسین زاده بیرق, دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ۱۳۹۰٫ (استاد راهنما).

طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی:

مجری طرح علمی-پژوهشی "تدوین برنامه استراتژیک توسعه اقتصادی شهر تهران", ۱۳۹۱٫

بازنگری قانون اصل ۴۴ قانون اساسی. کارفرما: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، ۱۳۸۹٫

مجری طرح پژوهشی "پروژه تعیین اولویت‌های واگذاری وظایف و کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی"، ۱۳۸۹٫

مجری طرح پژوهشی "پروژه تعیین اولویت‌های واگذاری وظایف و کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه حمل و نقل ریلی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی"، ۱۳۸۹٫

مجری طرح پژوهشی "مهندس ایرانی ۱۴۰۴: تدوین چشم‌انداز مهندسی ساختمان در افق چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران و سند آموزش مهندسی متناظر آن"، ۱۳۸۹٫

مجری طرح پژوهشی "بررسی نحوه همکاری متقابل دولت و نهاد های مالی در برنامه خصوصی سازی کشور‌های مختلف و ارائه پیشنهادات کاربردی برای ایران"، کارفرما سازمان خصوصی‌سازی، ۱۳۸۸٫

مجری طرح پژوهشی "پروژه بررسی نهادی و طراحی برنامه‌های آموزشی شهرداری‌های شهرهای بندرعباس، تبریز، زاهدان، سنندج، و کرمانشاه". شهریور ۱۳۸۸٫ کارفرما: بانک جهانی و وزارت مسکن و شهرسازی.

مجری طرح پژوهشی " بررسی نقش دولت در مدیریت اقتصاد ملی انگلستان و جایگاه بخش خصوصی در آن"، ۱۳۸۷٫

مجری طرح پژوهشی "مقررات ملی ساختمان‌های کوتاه‌مرتبه یک و دو خانواری، پیش‌نویس بخش سازه، مرداد ۱۳۸۷٫

راهبری مقررات ملی ساختمان‌های کوتاه‌مرتبه یک و دو‌خانواری، پیش‌نویس بخش سازه، مرداد‌ماه ۱۳۸۷٫

تدوین مقررات اجرایی لایحه قانونی اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیر دولتی ۱۳۸۶-۱۳۸۷

تدوین پیش نویس لایحه قانونی اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش های غیر دولتی ۱۳۸۵٫

مجری طرح پژوهشی "تهیه برنامه اجرایی و کنترل اقدامات اجرایی لازم جهت اجرای لایحه سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری فعالیت ها و بنگاه های دولتی به بخش های غیر دولتی"، کارفرما سازمان خصوصی سازی، ۱۳۸۵٫

راهبری مطالعات بازنگری استراتژیک نظام مالیه محلی شهر تهران ۱۳۸۴٫

راهبری مطالعات بازنگری استراتژیک مطالعات بازنگری نظام مدیریت مجموعه شهری (منطقه کلانشهری) تهران ۱۳۸۴-۱۳۸۵٫

راهبری مطالعات بازنگری استراتژیک نظام تدوین و اجرای مقررات ملی ساختمان ایران۱۳۸۴-۱۳۸۵٫

تدوین پیش نویس لایحه قانون نظام جامع مهندسی ایران ۱۳۸۳-۱۳۸۴٫

تدوین پیش نویس لایحه خصوصی سازی در سال ۱۳۸۲٫

سخنرانی‌ها:

کنفرانس ساخت و ساز در پایتخت، "تفرق سیاسی و مدیریتی در اداره منطقه کلان شهری تهران: پیامد ها و راهبردها. ۱۳۸۹٫

نظام مدیریت و کنترل ساخت و ساز های روستایی در ایران (مشکلات و راهکارها)، عباس آخوندی، حبیب ا...طاهرخوانی، چکیده مقالات اولین کنفرانس بین المللی سکونتگاه های روستایی: مسکن و بافت، ۲۸-۲۹ اردیبهشت ۸۹، تهران مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما.

هم اندیشی اصلاح قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ از دیدگاه بخش خصوصی، "تحولات پیش نویس قانون اصل ۴۴ از آغاز تا تصویب و ارائه راه حل های اصلاح آن"، ۱۳۸۹٫

برگشت ببالا



زندگینامه: مصطفی پورمحمدی (۱۳۳۸-) وزیر دادگستری

مصطفی پورمحمدی در سال ۱۳۳۸ در قم متولد شد. او مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند.

او در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزه علمیه تحصیل کرده است.

او در فاصله سال‌های 1358 تا 1365 دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان [خراسان جنوبى، خراسان‌ رضوى، خراسان شمالى] بود.

پس از آن در سال 1366 معاون وزیر اطلاعات شد. سه سال بعد ارتقا مقام یافت و به عنوان جانشین وزیر اطلاعات برگزیده شد.

مصطفی پورمحمدی در سال 1370 رییس اطلاعات خارجی شد. در سال 1381 رییس گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبری شد.

پورمحمدی از سال 1379 تاکنون به تدریس علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق (ع) مشغول است.

وی در تاریخ 24 مرداد سال 1384 از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر کشور معرفی شد و از مجلس رای اعتماد گرفت.

از کارهای علمی او می‌توان به تألیف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشه سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی، نگارش مقالات علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی، و تدریس دروس حقوق سیاسی، فقه سیاسی و اندیشه سیاسی اشاره کرد.

مصطفی پورمحمدی متاهل و دارای چهار فرزند است. تحصیلات حوزوی در حد اجتهاد است.

پورمحمدی مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه دادگستری به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده 284/ موافق: 201 رای؛ مخالف: 64 رأی؛؛ ممتنع: 19 رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیر دادگستری مشغول به فعالیت شد.

سوابق تحصیلی:

1- دکترای حوزوی قم در حد اجتهاد

سوابق اشتغال:

1- دادستانی انقلاب در استان‌های خوزستان ، هرمزگان ، خراسان از 1358 تا 1365
2- معاون وزیر اطلاعات 1366
3- جانشینی وزیر اطلاعات 1369
4- رییس اطلاعات خارجی 1370
5- رییس گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبری 1381
6- وزیر کشور  در سال 1384

[پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور شد]

[پورمحمدی رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی شد]

سوابق علمی، تحقیقاتی و آموزشی:

1- عضو موسس حوزه علمیه مسجد سلیمان
2- عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا (حوزه علمیه خواهران - قم)
3- عضو هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی
4- مدرس علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)



برگشت ببالا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.