.

.

قمه زنی ریشه های تشیع را هدف قرار داده است!

مردمی با قمه‌ای در دست؛ اگر در روزهای معمول سال، شخصی با چنین مشخصاتی را در خیابان‌ها ببینید، یک تماس با پلیس کافی است تا دستگیر شود؛ اما در عاشورا قمه زنی راه را برای قداره‌بندی باز می‌کند. از آن عجیب‌تر، تیغ‌زنی است که خوشبختانه در کشورمان باب نیست، ولی گروهی از شیعیان افغانستان و عراق به سهم خود، جورمان را در این زمینه می‌کشند!

به گزارش «تابناک»، کوبیدن تیغه قمه بر فرق سر، یک روش قمه زنی است که منجر به مرگ هم شده‌ و کوبیدن مکرر لبه کند قمه بر فرق سر و سپس یک برش‌ روی محل مکرر ضربه خورده، روش دیگری است که قمه زنان به کار می‌گیرند و این عمل را نیز در راستای ‌ارادت به حضرت ابالفضل عباس (ع) می‌دانند؛ هرچند برخی دیگر بر این باورند این کار تماماً از سر ارادات نیست و انگیزه‌های دیگری نظیر خودنمایی نیز در آن هست؛ جنبه‌ای که در سینه زنی ساده قابل تبلور نیست.

 نایت اسکین

با این حال حتی اگر قمه زنی از سر ارادت به شهدای کربلا به ویژه حضرت عباس باشد، قطعاً مورد رضایت قلبی معصومین نیست، چرا که ایشان برای جلوگیری از انحراف دین خدا جان دادند و ظلم بزرگی به اسلام و ‌تشیع است‌که شیعه را با تیغ و قمه معرفی کرد و فلسفه عاشورا را آنچنان در چنین امور انحرافی کشاند که با جست‌و‌جو در منابع غیرفارسی زبان پیرامون محرم و عاشورا و تاسوعا، با حجم انبوهی از تصاویر سر‌ها و تنهای خونین مواجه شد که در میان آن‌ها کودکان نیز هستند.

‌«انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی / به کار بردن شمشیر‌ها (=قمه‌زنی) و زنجیر‌ها و طبل‌ها و بوق‌ها و کارهایی مانند این امور که امروزه در دسته‌های عزاداری و در روز عاشورا معمول است، همه حرام و غیر شرعی است»؛ این فتوای سید ابوالحسن اصفهانی استاد بزرگانی چون زنده یاد علامه طباطبایی و آیت الله بهجت به حمایت از علامه سید محسن امین و در حرمت قمه بود.

این فتوا پس از آن صادر شد که علامه سید محسن امین پس از نگارش رساله‌ای با نام التنزیه لاعمال الشبیه، که در آن اثبات کرده بود قمه زنی و پاره‌ای از رسوم عزاداری عوام، اعمال غیرشرعی، حرام و شیطانی‌اند و به واسطه همین رساله مورد خشم مردم عوام قرار گرفت و پس از تهمت‌ها و توهین‌های فراوان طردش کردند. شبیه همین فتوا را سید محمدحسین کاشف الغطاء نیز داد و البته در مقابل این نظریات، شیخ نائینی بود که دیدگاهی کاملاً مخالف داشت که بسیاری نیز از نظر آیت الله نائینی در قمه زنی پیروی کرده و می‌کنند.

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی نیز مبارزاتی را با افراط گرایی در عزاداری پی گرفت و چهره‌هایی چون آیت الله محمدباقر صدر و شهید آیت الله مرتضی مطهری نیز در این زمینه گفتارهای صریحی داشتند. استاد مطهری در این باره در کتاب جاذبه و دافعه علی گفته است: «قمه زنی و بلند کردن طبل و شیپور از ارتودکس‌های قفقاز به ایران سرایت کرد و چون روحیه مردم برای پذیرش آن آمادگی داشت، همچون برق در همه جا دوید‌».

مقام معظم رهبری نیز درباره چنین اقداماتی در سال ۷۳ در جمع روحانیون صراحتاً تأکید نمودند: «من حقیقتاً هر چه فکر کردم دیدم نمی‌توانم این مطلب [قمه‌زدن] را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است به اطلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند من قلباً از او ناراضی‌ام. این را من جدا عرض می‌کنم. یک وقت بود در گوشه و کنار چند نفر دور هم جمع می‌شدند و دور از انظار عمومی مبادرت به قمه‌زنی می‌کردند و کارشان تظاهر، به این معنا که امروز هست، نبود. کسی هم به خوب و بد عملشان کار نداشت، چرا که در دایره محدودی انجام می‌شد. اما یک وقت بناست که چندهزار نفر ناگهان در خیابانی از خیابان‌های تهران یا قم یا شهرهای آذربایجان و یا شهرهای خراسان ظاهر شوند و با قمه و شمشیر برسر خودشان ضربه وارد کنند. این کار قطعاً خلاف است. امام حسین (علیه السلام) به این معنا راضی نیست. من نمی‌دانم کدام سلیقه‌هایی و از کجا این بدعت‌های عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی و جامعه انقلابی ما می‌کنند‌».

در چنین شرایطی در کشورمان به رغم ممنوعیت قمه زنی برای جلوگیری از وهن تشیع، شاهد تکرار فراوان چنین رفتاری هستیم و همین امسال نیز در بازار تهران برخی ‌مردم از انجام در خفای قمه زنی به خبرنگار «تابناک» می‌گفتند، هرچند هیچ کدام نه حاضر شدند درباره جزئیات این ماجرا‌ها جلوی دوربین سخن بگویند و نه نقدهایی را که به این خونریزی‌ها داشتند ‌به هر شکل ممکن بیان کردند. طلب نشانی محل‌های قمه زنی را نیز به سادگی رد می‌کردند، تا احیاناً مسیر تیزی به سمتشان تغییر جهت ندهد!

با این حال در دیگر کشور‌ها از جمله عراق و افغانستان تیغ زنی و قمه زنی ‌‌کاملاً علنی پابرجا بود تا رسانه‌های اروپایی باز هم چنین تصاویری را برای معرفی عزاداران حسینی برگزینند و وهن تشیع بار دیگر رخ دهد؛ امری که پیش از این با هشدار برخی علمای بزرگ و حتی قرار دادن حرمت برای آن همراه شده و در مقابل حتی در این زمینه برای برخی علمای بزرگ نیز داستان‌هایی در راستای مشروع سازی این عمل آوردند که خوشبختانه در‌‌ همان زمان حیات ایشان رد شد.

با این اوصاف، در چنین روزهایی، شاید بتوان با اندکی تأمل در فلسفه ضعیف قمه‌زنی این پرسش را مطرح کرد که آیا قمه‌زنی ارتباطی با فلسفه عاشورا دارد و یا ذره‌ای از جنبه‌های عزای امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در آن لحاظ شده است و پس از آن برای پیوستن به چنین حرکت‌هایی تیغ برکشید؛ شیعه بیش از تیغ‌ به اندیشه نیاز دارد.


به گزارش پارس به نقل از به نقل از کیهان، رسانه های ضدایرانی در روز ها و شب های تاسوعا و عاشورای حسینی با ترفندهای خاصی به این مقدسات اسلامی بی حرمتی کردند. ازجمله اینکه شبکه بی بی سی فارسی تلاش کرد تا علاوه بر پخش برنامه های شاد در این مناسبت، سنت غلط قمه زنی را به عنوان یکی از رسوم عزاداری در عاشورا معرفی کند! به نوشته سایت 598 گزارشگر بی بی سی رسومی مانند بر سر و سینه زدن، گریه کردن، مداحی، نمایش تعزیه و سخنرانی پیرامون اهداف کربلا را «رسم های دولتی و حکومتی» خوانده ولی قمه زنی را سنتی دیرپا و مردم پسند عنوان می کند!
همچنین شبکه سلطنتی بی بی سی در یکی دو سال گذشته درست در نقطه مقابل استراتژی روزهای اول تاسیس، مدیران و برنامه سازان این شبکه ، به عناد و تقابل علنی و بی پرده با باورهای مذهبی و دینی مردم ایران روی آورده اند و بطور مثال در شب های عزاداری مردم ایران به پخش برنامه های شاد و زننده می پردازند یا مجریان این شبکه با اطلاع از رسیدن شب های عزاداری شیعیان با لباس های شاد در برنامه ها حاضر می شوند. در همین زمینه و در ادامه رویکرد یکی دو سال اخیر، شب عاشورا مجری شبکه سلطنتی انگلیس در شب تاسوعای حسینی با پوشیدن لباس قرمز زننده به روی آنتن آمد.
سایت یورونیوز نیز در قسمت «عکس روز» خود، برای انعکاس عزاداری های شیعیان در ماه محرم عکسی از فردی را منتشر کرد که خودش را زخمی و خونین کرده است!
یورونیوز با انتشار این عکس نوشت: «یک مسلمان شیعه در شهر کابل افغانستان که همزمان با مراسم عاشورا، با استفاده از زنجیرهایی که بر لبه آن ها چاقوهایی قرار دارد، در حال زنجیرزنی است.»

شما خود قاضی باشید ، کجای این صحنه ها زیبنده مرام و مکتب اباعبدالله الحسین(ع) است.

تصاویر قمه زنی در روز عاشورای حسینی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.