.

.

6 راه حل برای از بین بردن بوی بد سیر

غذاهای محتوی "سیر و پیاز" بی نهایت خوشمزه هستند، اما سبب بوی بد دهان می شوند و این مشکل بسیاری از افراد است که راهی برای حل آن نمی دانند. در این مواقع چه باید کرد؟

به گزارش پاگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ،از باشگاه خبرنگاران؛ هنگامی که با خوردن غذاهایی حاوی سیر، پیاز یا ادویه کاری دهان بدبو می شود، باید از خوشبوکننده های دهان استفاده کرد و البته این کار را به کرات انجام داد، یعنی تقریبا هر نیم تا یک ساعت یک بار تا زمانی که ماده غذایی مقصر از "جریان خون" پاک شود که معمولا این روند حدود ۲۴ ساعت به طول می انجامد.

نایت اسکین

 در این میان مسواک زدن هم کمک می کند اما نمی توان "مسواک" را همیشه در دهان نگه داشت، یکی از بهترین راه های مبارزه با بوی بد دهان، خوردن بعضی خوراکی ها پس ازغذاهای بودار است. این فهرستی از موادغذایی است که می تواند به شما کمک کند تا بر این مشکل خودتان غلبه کنید.

۱) لیمو: خوردن یک "قاچ لیمو" معجزه می کند. می توانید از لیمو به عنوان "چاشنی غذا" استفاده کنید یا حتی به لیوان آب خود مقداری آب لیموی تازه بیفزایید، "آب نبات های لیمویی" نیز همان خاصیت را دارند با این مزیت که همیشه می توانید با خود همراه داشته باشید.

۲) جعفری یا سایر چاشنی های سبز: وقتی در "رستوران" پاستای سیر یا "همبرگر پر پیاز" سفارش می دهید، کنار غذای اصلی چند "برگ جعفری" می گذارند که در عین
تزیین ظرف غذا، بوی بد دهان ناشی از سیر و پیاز نیز رفع شود. جویدن برگ های تازه جعفری موجب "آزادسازی روغن" های آن می شود که حس تازگی به دهان می دهد. "ریحان" و "رزماری" اثری مشابه دارند.

۳) سیب: علاوه بر سیب می توان به "گلابی" و هویج هم اشاره کرد. این خوراکی ها دارای "فیبر" زیادی هستند که جویدن آنها باعث ترشح بیشتر "بزاق دهان" شده مانند یک اسکراب دهان را تمیز می کند.

۴) ادویه های قابل جویدن: هل، "گشنیز" یا رازیانه را به راحتی می توانید از عطاری محل خود تهیه کنید. به میزان مساوی از هر یک داخل یک کاسه دردار بریزید و روی میز غذاخوری کنار نمک و "فلفل" بگذارید. جویدن فقط چند دانه باعث تازه و خوشبو شدن دهان خصوصا پس از صرف غذای حاوی "ادویه کاری" یا نوشیدن قهوه می شود.

۵) برگ نعناع یا چوب دارچین: هر یک از این دو طعم بوی شبه گوگردی پیاز و سیر را رفع می کند. علاوه بر آن، وجود یک سری روغن های اساسی در دارچین با نوعی میکروب دهانی مبارزه می کند. آدامس های نعناعی یا دارچینی تأثیری مشابه دارند. رعایت طولانی مدت "بهداشت دهان" شما را شش سال جوان تر از سن واقعی تان نشان می دهد.

۶) انواع توت و ماست: گاهی به خاطر میل زیاد به خوردن غذاهای سیردار یا در نظر گرفتن سلامتی و بهداشت تغذیه نمی توان از آنها چشم پوشید اما می توان با رعایت نوعی رژیم غذایی پیشگیرانه، ضمن برخورداری از فواید سلامتی سیر و امثال آن، دهانی خوشبو نیز داشت. خوردن نیم فنجان ماست ساده دو بار در روز، سطح سولفید هیدروژن (همان بوی تخم مرغ گندیده) دهان را کاهش می دهد. انواع توت و البته خربزه، "هندوانه"، پرتقال و سایر میوه های سرشار از "ویتامین C" مانع از فعالیت میکروب مولد بوی بد دهان می شوند. صبح ها پس از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از خوابیدن، پیاله ای پر از میوه با "سس ماست"نوش جان کنید تا دیگر نگران بوی بد دهان خود نباشید.

نکته
جوانه های سیر و پیازی که در محیط بدون نور خورشید جوانه زده اند هرگز نخورید.
در جوانه پیاز و سیر سمی تولید می‌شود که مصرف آن سلامت را به خطر می‌اندازد و باید پیش از مصرف همانند جوانه سیب‌زمینی آنها را جدا و بقیه را مصرف کرد.
وی گفت :  سیب زمینی، پیاز یا سیر را در یخچال یا فضای خارج از خانه در مکانی که نور می‌تابد نباید  نگه داشت ، بلکه بهترین محل نگهداری، داخل کابینت آشپزخانه است. این سبزی‌ها را تا زمانی که جوانه نزده‌اند می‌توان ذخیره کرد و مورد استفاده قرار داد.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه  خانم ها  برای پیشگیری از جوانه زدن و خراب شدن پیاز، مقدار فراوانی پیاز را تفت می‌دهند و در یخچال یا فریزر نگه‌داری می‌کنند، اظهار کرد: در این حالت ارزش غذایی پیاز پایین می‌آید، بنابراین چنین اقدامی را  توصیه نمی‌کنیم.
رحمانی ادامه داد:‌ نکته‌ای که نباید فراموش کرد  این  است که پیاز و سیر را نباید سرخ کنید بلکه یک تفت مختصر کفایت می‌کند. سرخ کردن باعث می شود ارزش غذایی پیاز افت کند و اگر بخواهید آن را برای مدتی در یخچال هم نگه دارید، این ارزش غذایی کمتر هم خواهد شد.


از آنجا که بحث روی سیر و پیاز است بهتر است از فواید پیاز هم این اطلاعات را به اندوخته هایتان اضافه کنید.

بسیاری از ما بدون آنکه از خواص پیاز مطلع باشیم به صورت سنتی و مداوم کنار غذا آن را مصرف می‌کنیم غافل از اینکه پیاز اثرات درمانی زیادی مانند پیشگیری از سرطان، کنترل قند خون و نقش آنتی‌بیوتیکی قوی را دارد. شیوا فرجی در مورد خواص پیاز و علت مصرف آن در کنار غذا گفت: پیاز از دیرباز در غذای ایرانیان چه به صورت سرخ‌کرده یا خام وجود داشته و گفته می‌شود که از حدود 6 هزار سال پیش تاکنون به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی است و قادر به متوقف کردن روند تغییر شکل سلول‌ها است افزود: به همین دلیل گفته می‌شود که این نوع ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و کسانی که با غذای خود کمی پیاز خام می‌خورند کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند.
وی تصریح کرد: همچنین ماده‌ای به نام پروپیل‌سولفات در پیاز وجود دارد که از ابتلا به سرطان معده و روده جلوگیری می‌کند اما نباید فراموش کرد که پیاز خام تأثیر بیشتری نسبت به پیاز پخته شده بر سلامت بدن دارد.
به گفته این متخصص تغذیه همچنین ترکیبات گوگرد‌دار در پیاز عضلات صاف ریه را تحریک کرده و باعث باز شدن شریان‌های کوچک و ناژه‌‌ها می‌شود و برای همین به آنهایی که دچار سرماخوردگی می‌شوند مصرف پیاز به صورت خام یا در کنار غذا توصیه می‌شود.
فرجی با تاکید بر اینکه پیاز در تنظیم قند خون نیز بسیار مؤثر است تصریح کرد: در پیاز ترکیباتی مانند یک نوع انسولین گیاهی وجود دارد که قند خون را تنظیم می‌کند. ولی نباید فراموش کرد که افرادی که دچار قند خون می‌شوند نباید بیش از حد پیاز مصرف کنند.
عضو انجمن علمی تغذیه ایران گفت: شاید جای سؤال باشد که چرا در کنار کباب یا غذاهای بین راهی پیاز خورده می‌شود اما جالب اینجاست که این ماده غذایی آنتی‌بیوتیک بسیار قوی بوده و در از بین بردن میکروب‌های مختلف نقش مؤثری دارد به همین جهت معمولا در کنار غذاهای گوشتی و پرچرب و مهمان‌خانه‌های بین راهی توصیه می‌شود تا حتماً پیاز در کنار غذا به صورت خام خرده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.