.

.

معرفی یک نرم افزار مفید و کاربردی حافظه های جانبی

در این مطلب با نرم افزاری آشنا می شوید که به وسیله آن قادر خواهید بود تا مشکلات حافظه های جانبی را بر طرف نمایید .
هارد دیسک یک حافظه جانبی می باشد که نسبت به دیگر حافظه های جانبی دارای کاربردهای بیشتری در میان کاربران می باشد و در سیستم های خانگی این نوع حافظه یکی از متداولترین و پرکاربردترین سخت افزار به منظور ذخیره سازی اطلاعات می باشد.

این قطعه های سخت افزاری نیز همانند دیگر بخش های سیستم کاه دچار مشکلات و معایبی می شوند. در پاره از اوقات می توان این مشکلات را با کمک نرم افزارها و ابزارهای موجود برطرف نمود و در غیر این می بایست این قطعه را به دست تعمیرکاران حرفه ای سپرد.

 

  نایت اسکین

HD Tune Pro نام نرم افزاری به منظور نگهداری و حفظ سلامت حافظه های جانبی مثل هارد دیسک می باشد. به کمک ابزارهای موجود در این نرم افزار کاربران می توانند مدیریتی منسجم بر هارد دیسک خود داشته باشند. از ویژگی های موجود در این نرم افزار می توان به طراحی ساده این نرم افزار برای استفاده اسان کاربران خانگی اشاره نمود. از دیگر ویژگی های این نرم افزار می توان به کنترل خودکار سلامتی هارد دیسک ، چک کردن هارد در زمان های تعیین شده و نظارت مداوم بر عملکرد هارد ، ابزار کنترل Noise بر روی هارد ، حفاظت از هارد دیسک و پشتیبان ها و … اشاره نمود.
این نرم افزار محصولی از شرکت EFD Software می باشد.

برای اندازه گیری Performance درایو هایتان همچنین اسکن کردن خطاهای درایوتان ،چک کردن وضعیت سلامت هارد به صورت هوشمند کارایی دارد حتی به صورت کاملا امن می توانید دیتا ها و فایل های روی هارد دیسک را به راحتی پاک کنید ممکن است برای ارتقا سیستمان یا به دلایل دیگر بخواهید هارد دیسک خود را تعمیر ،ارتقا، یا... کنید از این رو پاک کردن اطلاعات هاردتان خیلی مهم می باشد و برنامه HD Tune این قابلیت را دارد تا با الگوریتم های پیشرفته این کار رابرایتان انجام دهد .
ما در این بخش از آموزشمان ،سرعت خواندن و نوشتن فلش مموریها را با این نرم افزار بررسی می کنیم.
امروزه فلش مموری یا کول دیسک ها یکی از بهترین گزینه ها برای تبادل اطلاعات هستند و کسانی که میخواهند به تازگی یک فلش مموری بخرند یا اینکه یک فلش مموری بهتری خریداری کنند باید به چندین معیار فلش مموری مورد نظر دقت کنند که یکی از آنها سرعت است .
فلش مموری های مختلفی با مارک های فروانی در بازار پیدا میشود که یکی از مهمترین معیار های فلش مموری خوب سرعت خواندن و نوشتن آن هست. اگرچه روی جلد برخی از فلش مموری ها سرعت خواندن و نوشتن آنها را مینویسند ولی اکثرا هدف تبلیغاتی دارند .
برای تست سرعت فلش مموری ها نرم افزار های مختلفی وجود دارد که ما در اینجا همین نرم افزار را معرفی میکنیم و آموزش کار با آنها را به شما یاد میدهیم .
آموزش نرم افزار حرفه ای HD Tune Pro
از این نرم افزار چند کاره میتوانید به عنوان تست سرعت فلش مموری استفاده کرد. البته کار های دیگری هم میتوان با آن انجام داد که در قسمت به آنها پرداخته نمی شود.

برای دانلود این نرم افزار به انتهای مطالب آموزشی مراجعه نمایید.
بعد از دانلود آن را نصب کنید و سپس اجرا کنید ، این نرم افزار مانند نرم افزار USBDeview بدون نصب اجرا نمیشود و حتماً باید آن را روی ویندوز خود نصب کنید که این یک نقطه ضعف در برابر نرم افزار USBDeview هست. البته HD Tune Pro نکات بسیار مثبتی نسب به USBDeview دارد که در پایین به آنها اشاره میکنیم .

بعد از اجرا کردن نرم افزار همانند عکس زیر یک پنجره با تولبار های زیادی برای شما ظاهر میشود که ما در این مقاله فقط با تولبار Benchmark کار داریم

حال باید روی تولبار Benchmark کلیک کنید و بعد فلش مموری خود را به کامپیوتر وصل کنید و از اون بالا اسم فلش مموری خود را انتخاب کنید .
سپس در قسمت ۱ که در عکس بالا مشخص است نوع تست را انتخاب کنید که گزینه اول یعنی خواندن و گزینه دوم یعنی نوشتن ، سپس در قسمت ۲ روی دکمه Start کلیک کنید تا تست سرعت خواندن اطلاعات شروع شود .
بعد از تست سرعت که حدود ۲ دقیقه طول میکشد باید روی دکمه Stop کلیک کنید البته میتوانید بیشتر صبر کنید تا خود نرم افزار تست را تمام کند. سپس به این قسمت که در عکس زیر مشخص شده است نگاه کنید :

میبینید که در سمت راست عکس سرعت را به مگابایت در ثانیه نشان داده است و در سمت چپ و در صفحه مشکی رنگ یک آمار از سرعت فلش شما نشاد داده است .
توجه مهم
بهتر است این عملیات روی فلش مموری خالی از اطلاعات انجام شود!
زیرا هم سرعت ها به واقعیت نزدیک است و هم اطلاعات حافظه ی جانبی مان آسیب نمی بیند. به اخطار صفحه ی زیر توجه کنید.

حال برای تست نوشتن کافی است در اول گزینه را روی Write بیاورید و سپس روی دکمه Start کلیک کنید و صبر کنید تا تست کامل شود و مانند عکس های بالا ظاهر شود .
همچنین با این نرم افزار میتوانید کار های دیگری مثله تست سرعت هارد ، تست سلامتی هارد و فلش مموری ، مانیتورینگ و.. را انجام دهید که خودتان میتوانید به وسیله تولبار های بالای نرم افزار این کار ها را به راحتی انجام دهید .
دیگر قابلیت های این نرم افزار
– دیدن مقدار میزان انتقال
– تست Cache
– مشاهده چگونگی استفاده از CPU
– استفاده از کلیپ بورد
– کپی متن و اسکرین شات به داخل کلیپ برد
– مشاهده سلامتی در هنگام تست رم ، فلش و هارد
– تنظیم و مشاهده دمای هارد
– تکنولوژی S.M.A.R.T
دیگر نرم افزار های تست سرعت
همانطور که در قبل گفتیم نرم افزار های زیادی برای تست سرعت فلش مموری وجود دارد که در اینجا به معرفی اسم برخی از آنها میپردازیم :
– نرم افزار ساده FlashCheck که با آن میتوانید فقط سرعت فلش مموری ها را تست و چک کنید. این نرم افزار ساده را میتوانید به رایگان در اینترنت دانلود کنید .
– نرم افزار Roadkil’s Disk Speed یک نرم افزار کوچک و بسیار ساده هست که فقط یک پنجره دارد و با آن میتوانید تمام فلش ها را تست کنید .
– نرم افزار کامل و حرفه ای Flash Memory Toolkit یکی دیگر از نرم افزار های تست سرعت واقعی فلش مموری ها هست. این نرم افزار در ۲ نسخه رایگان و تجاری موجود هست که در نسخه رایگان شما فقط میتوانید سرعت خواندن فلش مموری را تست کنید .
– نرم افزار ساده HD Tach که پس از تست فلش مموری نتایج سنجش را با دیگر فلش مموری ها به مقایسه میگزارد و به آنها امتیاز میدهد .
– نرم افزار ساده و رایگان HD Speed که شما میتوانید تمام وسایل را مانند CD ، فلش ، هارد و.. تست سرعت کنید و احتیاج به نصب ندارد .
البته راه های دستی هم برای تست سرعت فلش وجود دارد که در پایین به آن اشاره میکنیم :
تست دستی سرعت فلش
برای تست سرعت فلش به صورت دستی و بدون نرم افزار ابتدا باید فلش مموری خود را به کامپیوتر وصل کنید و تمام نرم افزار های اضافی را که در حال اجرا هستند را ببندید تا سرعت کاسته نشود. سپس یک فایل ۲۰۰ مگابیتی را برای کپی در فلش آماده کنید .
سپس بر روی درایو فلش مموری بروید و آن را روی فلش کپی کنید ، بلافاصله خودتان زمان بگیرید که چقدر طول کشید تا این فایل ۲۰۰ مگابایتی در داخل فلش کپی شد. سپس ۲۰۰ را تقسیم بر زمان کپی شدن کنید. به طور مثال اگر ۱ دقیقه طول کشید باید عدد ۶۰ را به عنوان زمان کپی تعیین کنید. ۲۰۰ تقسیم بر ۶۰ میشود ۳.۳ که یعنی ۳.۳ مگابایت بر ثانیه .
حال برای تست سرعت خواندن فلش هم میتوانید از این روش استفاده کنید به طور مثال اگر ۴۰ ثانیه طول کشید که یک فایل ۱۵۰ مگابایتی از فلش مموری در هارد شما کپی شود باید عدد ۱۵۰ را تقسیم بر ۴۰ کنید که میشود ۳.۷۵ که یعنی ۳.۷۵ مگابایت بر ثانیه سرعت خواندن فلش مموری شما هست .
البته این روش دستی آنچنان دقیق نیست و ما پیشنهاد میکنیم از همان نرم افزار ها استفاده کنید .
این بود مقاله تست سرعت فلش مموری ها که در آن چندین روش به شما معرفی شد و با آنها میتوانید به وسیله تشخیص سرعت فلش مموری ها ، فلش مموری بهتری را خریداری کنید و یا فلش مموری ها را با یک دیگر مقایسه کنید . لطفاً نظرات خود را در مورد این مقاله به ما اطلاع دهید و اگر میخواهید میتوانید تست های سرعت فلش مموری خود را در این جا به اشتراک بگزارید . 

اگر شما هم تست کردید و جمع سرعت های خواندن و نوشتن فلش شما بیش از تا ۳۵ باشد سرعت رم شما خوب و اگر جمع سرعت ها بین ۲۰ تا ۳۰ باشد سرعت معمولی و اگر پایین تر از ۲۰ باشد سرعت فلش مموری شما پایین میباشد .
البته راه هایی هم برای بالا بردن سرعت فلش مموری وجود دارد مثله ویروس کشی ، دیفراگمنت یا تخلیه اطلاعات موجود در آن .

خصوصیات جدیدی که در این نسخه از نرم افزار اضافه شده اند شامل :
ماژول های جدید با توابع زیر اضافه شده اند :
چک کردن وضعیت سلامت همه هارد های متصل به صورت یکجا
اطلاعات ریز به صورت SMART
اجرای S.M.A.R.T self-test
وضعیت دستگاه
وضعیت دمای دستگاه
پشتیبانی از هارد دیسک های SSD سالید استیت اضافه شده
ارتقای پشتیبانی از هاد دیسک ها تا بیش از 4 ترابایت
سطح هشدار جدید اضافه شده
پشتیبانی از سیستم عامل های :
Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8
مشخصات سخت افزاری لازم :
hard disk (internal or external), SSD, USB stick, memory card reader

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.