.

.

معرفی رشته های تحصیلی دانشگاهی

صدها هزار راهیان دانشگاه پس از پذیرفته شدن در آزمون سراسری در مرحله مهم انتخاب رشته تحصیلی قرار دارند. این مرحله هم حساس است و هم مهم. همچنین اقدام در این مرحله در معرض آسیبهایی است که بی تفاوتی و بی اطلاعی نسبت به آنها می تواند آینده و توانایی جوانان را تحت تاثیر منفی قرار دهد. همچنانکه مواجهه درست، سنجیده منطقی و مدبرانه با این مرحله می تواند نویدبخش آینده و راهی مطمئن و کم دغدغه برای آنها باشد


 

1-انتخاب رشته تحصیلی “حساس” است. زیرا کوچکترین اشتباه، بی تدبیری، جو زدگی و برخورد و تصمیم گیری از سر احساس میتواند آرزوها و آمال فرد را دچار تهدید و ناکامی سازد

٢ - این مرحله، “حساس” است زیرا در طی آن فرد داوطلب باید میزان “علاقه و توانایی” خود برای ورود در رشته های مختلف دانشگاه را به درستی و دقت بسنجد و تصمیمی منطبق بر واقعیات و متناسب با توانایی و علاقه خود بگیرد. در نظر داشتن علاقه صرف، بدون توجه به میزان توانایی و استعداد، می تواند فرد داوطلب را در انتخاب مسیر آینده تحصیلی و حتی کاری اش با مشکل مواجه سازد. این حساس و مهم بودن مرحله انتخاب رشته، اقتضا می کند تا داوطلبان ورود به دانشگاه با حوصله، دقت، مطالعه و استفاده از تجارب و مشورت افراد امین و مطلع به عبور موفق از این مرحله بپردازند.لذا توجه به نکات ذیل را بسیار ضروری می داند:

1. قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت کنید.

2. در انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود، خودتان تصمیم آگاهانه بگیرید، زیرا ممکن است تغییر یا انتقال رشته برای شما مقدور نباشد ، قبل ازانتخاب رشته در باره موقعیت جغرافیایی و جایگاه علمی دانشگاه و رشته مورد نظر خود مطالعه و بررسی لازم را انجام دهید.

3.   دفترچه راهنمای انتخاب رشته را خودتان به دقت مطالعه کنید و هنگام دریافت برگه انتخاب رشته به اطلاعیه ها و نکاتی که سازمان سنجش یا دانشگاه ها در مورد ظرفیت و شرایط پذیرش منتشر می کنند توجه نمایید.

4.   براساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نمایید زیرا انتظار بالای شما ممکن است باعث از دست دادن موقعیت های دیگر باشد که در آینده به راحتی نتوانید بدست آورید.

5. هرگز به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید زیرا کامپیوتر نمی تواند استعداد، علاقه و شخصیت شما را در نظر بگیرد. اما می توانید از انتخاب رشته کامپیوتری به عنوان راهنما کمک بگیرید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.