.

.

ماشین ظرف شویی عامل انتقال بسیاری از بیماریها بویژه برای کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد که ماشین‌های ظرفشویی خانگی که برای تمیز کردن ظروف به کار می‌روند، بستر مناسبی برای رشد قارچ‌های بیماری‌زا هستند.
ماشین ظرفشویی و بیماری

متخصصان مدتی پیش در کمال ناباوری اعلام کردند ماشین های ظرفشویی خانگی که برای شستن ظروف و حتی میوه و سبزی به کار می روند، بستر مناسبی برای رشد قارچ های بیماریزا هستند.

 

به گفته این متخصصان، نگرانی نسبت به جرم های روی دیواره ماشین ظرفشویی کافی نیست و این قارچ های خطرناک داخل ماشین ظرفشویی هم در کمین سلامت شما نشسته اند.

 

به همین دلیل توصیه می شود بلافاصله پس از خشک شدن ظرف ها، آنها را از ماشین ظرفشویی خارج کنید تا عوامل بیماریزا فرصت انتقال به ظروف را نداشته باشند.

 

بسیاری از خانم ها به منظور صرفه جویی در وقت، زمان شستشوی ظروف را کوتاه تر می‌کنند و به جای یک مرحله شستشو با آب گرم و آبکشی نهایی، تنها مرحله آب کشی را انتخاب می‌کنند.

   نایت اسکین

 در این روش بسیاری از باکتری ها و میکروب ها در ظروف به خصوص در نواحی برجسته و غیر قابل دسترس باقی می‌ماند و می‌تواند عاملی برای ابتلا به بیماری های گوارشی باشد.

 

به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت استفاده از ماشین ظرف شویی، حداقل زمان شستشو لحاظ شده و ماهی یک بار محفظه داخلی ماشین ظرف شویی با مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده شستشو داده شود.

 

تحقیقاتی که انجام شد

بر اساس تحقیقات معلوم شد، رطوبت بالا و محیط گرم و قلیایی ظرفشویی‌ها بستر مناسبی برای رشد قارچ‌های بیماری‌زا در ماشین‌های ظرفشویی است.

 

این تحقیق به طور خاص نشان می‌دهد که قارچ‌های Exophiala، Rhodotorula و Candida parapsilosis که به آن‌ها مخمرهای سیاه، قرمز و سفید گفته می‌شود در ماشین‌های ظرفشویی وجود دارند.

خونریزی های گوارشی، آسیب های دستگاه گوارش و تحریک پذیری روده از جمله مهم ترین عوارض قارچ های بیماریزایی است که وارد بدن می شوند

در تحقیق انجام شده در سال 2011 مشخص شده است که 62 درصد ماشین‌های ظرفشویی آزمایش شده دارای قارچ‌های بیماری زا هستند و 56 درصد آن‌ها دربرگیرنده قارچ Exophiala dermatitidis و Exophiala phaeomuriformis می باشند.

 

تحقیقات اخیر نیز نشان می‌دهد که این قارچ‌ها بیشتر در قسمت درز درب ماشین ظرفشویی وجود دارند.

 

یکی از این محققان می گوید: نکته اصلی اینجاست که قارچ‌های بیماری‌زا به ندرت در طبیعت مشاهده می‌شوند، اما تعداد آن‌ها در ماشین‌های ظرفشویی بسیار بالاست.

 

این گونه قارچ ها تحمل فوق‌العاده‌ای در برابر حرارت، غلظت‌های بالای نمک، پاک‌ کننده‌ها و مواد ضدعفونی کننده قوی و اسیدی دارند.

 

خطرات قارچ های بیماری زا

حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که این قارچ ها تا چه حد برای سلامت ما مضر هستند؟

 

قارچ‌ها با آزاد کردن هاگ تولیدمثل می‌کنند. این هاگ‌ها با استنشاق وارد ریه می‌شوند که موجب عفونت‌های بدنی می‌گردد.

 

بد نیست بدانید بروز خونریزی های گوارشی، آسیب های دستگاه گوارش و تحریک پذیری روده از جمله مهم ترین عوارض قارچ های بیماریزایی است که وارد بدن می شوند.

 

افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند و افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، بیش از بقیه در معرض این خطر قرار دارند.

 

نکات لازم برای کار با ماشین ظرفشویی

1- دقت کنید دقیقا به همان اندازه پیشنهادی، پودر داخل ماشین ظرفشویی بریزید. پودر بیش‌تر روی ظرف‌ها باقی می‌ماند و مقدار کم‌تر آن باعث کثیف ماندن ظروف می‌شود.

 

2- تنها زمانی که ماشین‌ظرفشویی پر است، شستشو را آغاز کنید. در صورت پر نبودن، برای از بین بردن بوی غذا از دور آبکشی استفاده کنید.

 

3- از مایع براق‌کننده استفاده کنید. براق‌کننده، کشش سطحی آب را کم کرده و مانع ایجاد لکه آب روی ظروف می‌شود. به خصوص در جاهایی که آب سخت دارند، باعث خشک شدن زودتر ظروف شده و در مصرف انرژی در دور خشک کن صرفه‌جویی می‌کند.

 

4- ظرف‌ها را با کم‌ترین درجه حرارت خشک کنید. حرارت زیاد روی لیوان‌های بلور لکه به جا می‌گذارد.

 

5- ظروف زیر را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید:

آکریلیک، قطعات چسب‌دار، تمام آلومینیوم، آنتیک، برنز، چدن، ظروف چینی با تزیینات متالیک، کریستال، ظروف پلاستیکی که برچسب قابل شستشو در ماشین ظرفشویی را ندارند، کارد و چنگال با دسته‌های استخوانی، پلاستیک، چوبی یا منبت‌کاری شده، قاشق و چنگال‌های طلایی، آهنی، چاقوها، بسیاری از تابه و قابلمه‌های نچسب، شیشه شیر، ظروف مفرغی، ابزارهای پلاستیکی، قوطی و قاشق‌های چوبی.

 

6- پودر را روی قاشق ‌و چنگال‌های نقره‌ای نریزید، چون لکه‌های قهوه‌ای ایجاد می‌کند.

 

7- قرار دادن بیش از حد قاشق و چنگال داخل سبد مخصوص، موجب خش افتادن آن‌ها می‌شود.

 

8- فلزهای مختلف را با هم داخل ماشین قرار ندهید. بشقاب‌های نقره و قاشق و چنگال‌های فولاد ضد زنگ را حتی در دور آبکشی ساده، همزمان داخل ماشین نگذارید. واکنش بین دو فلز به هر دو آسیب می‌رساند. چاقوها را به دلیل لبه فلزی از ظروف نقره دور نگه دارید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان



امروزه پلاستیک‌ها همه جا هستند و نمی‌توان غذاهای‌مان را در فضایی عاری از پلاستیک فرض کرد. در واقع پلاستیک‌ها همه‌جا همراه غذاها هستند. غذاهای ما در ظرف‌های پلاستیکی آماده، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و نگهداری می‌شوند حتی در ظروف پلاستیکی پخته می‌شوند یا دوباره گرم می‌شوند.
امروزه پلاستیک‌ها همه جا هستند و نمی‌توان غذاهای‌مان را در فضایی عاری از پلاستیک فرض کرد. در واقع پلاستیک‌ها همه‌جا همراه غذاها هستند. غذاهای ما در ظرف‌های پلاستیکی آماده، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و نگهداری می‌شوند  حتی در ظروف پلاستیکی پخته می‌شوند یا دوباره گرم می‌شوند (در مایکروویو). با توجه به اینکه غذاها همیشه در تماس با پلاستیک هستند به این فکر کرده‌اید این مواد‌غذایی ممکن است برای سلامت ما مضر باشند؟ این مطلب را بخوانید و بیشتر در این مورد دقت کنید.



پلاستیک‌ها  نشت می‌کنند

شاید عجیب به‌نظر برسد اما در تمام ظروف پلاستیکی فرآیند «نشت» اتفاق می‌افتد. در این فرآیند پلاستیک به داخل ماده غذایی که درون آن نگهداری می‌شود نشت می‌کند که البته این میزان نشت کردن در ظروف مختلف و بسته به کارکرد این ظروف و گرم شدن یا نشدن آنها و مدت زمان نگهداری محصولات غذایی در آن‌ها، فرق می‌کند و متغیر است. این مسئله با 2 فاکتور مهم مرتبط است:
1- زمانی که غذا در ظروف پلاستیکی پخته یا گرم می‌شود، میزان نشت پلاستیکی به داخل غذا بیشتر می‌شود.
2- زمانی که ماده غذایی که در ظرف پلاستیکی نگهداری می‌شود اسیدی پرنمک، یا چرب باشد، میزان نشت پلاستیک بیشتر می‌شود.
در واقع نشت پلاستیک به غذاهای ما اجتناب‌ناپذیر است، با این اوصاف غذایی که می‌خوریم، چقدر سالم است؟ مطالعاتی که اخیرا به‌صورت مشترک توسط پژوهشگران کانادایی و آمریکایی انجام گرفته، نشان می‌دهد 2 گروه اصلی از مواد شیمیایی مضر در ظروف پلاستیکی هستند که می‌توانند برای انسان خطرناک باشند؛‌ در این مطلب به این دو دسته اشاره می‌کنیم.



سمی که شما را چاق می‌کند

  • بیس فنل آ (BPA)
این ماده شیمیایی به‌خصوص در پلاستیک‌های سبک اما سخت و سفت که به نام پلی‌کربنات‌ها نامیده می‌شوند یافت می‌شود. تاثیرات این ماده بر سلامت انسان زیاد است:
این ماده می‌تواند روی عملکرد غدد درون‌‌ریز انسان و هورمون‌ها اختلال ایجاد کند. شاخص‌ترین تاثیر بر هورمون استروژن (هورمون جنسی زنانه) است که می‌تواند بر عملکرد جنسی و تولید مثل زنان تاثیر بگذارد.
مطالعات دانشمندان کانادایی نشان داده کسانی که میزان BPA در ادرار آنها بیشتر بوده، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های دیابت، مشکلات کبدی و بیماری‌های قلبی دارند.
افرادی که به‌صورت مزمن در تماس با BPA هستند بیش از سایر افراد دچار اضافه وزن و چاقی مفرط می‌شوند.
جنین‌هایی که در معرض BPA- حتی با مقدار کم- قرار می‌گیرند، سال‌ها بعد با احتمال بیشتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.
مطالعات نشان داده BPA روی بخشی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است، تاثیرات مخرب زیادی می‌گذارد.
  • بیشترین موارد استفاده از BPA:
از آنجا که پلی‌کربنات‌ها، پلاستیک‌های شفاف و نشکن هستند از آنها برای ساخت شیشه شیر کودکان، بطری‌های آب معدنی، بطری‌های مخصوص نوشیدنی‌های ورزشی، ابزار و وسایل پزشکی و دندان‌پزشکی، لنزهای عینک و CD و DVD استفاده می‌شود.
ماده اپوکسی رزین که حاوی BPA است برای آغشته کردن قوطی‌ها و ظرف‌های کنسرو حاوی مواد‌غذایی یا نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.



سمی که شما را عقیم می‌کند

  • فتالات‌ها phethalates
پلی‌وینیل کلراید (pvc) ماده‌ای است که در بسیاری از محصولات و تولیدات به کار گرفته می‌شود. برای آن‌که این ماده را نرم و منعطف کنند یک بخش پلاستیکی حین ساخت به آن اضافه می‌کنند. به‌طور معمول پلاستیکی که در این پروسه به کار گرفته می‌شود از نوع فتالات است. فتالات موجود در ظروف pvc می‌تواند به درون غذایی که در این ظرف‌ها نگهداری می‌شود نشت کند که این حالت به‌خصوص در مواردی که غذا چرب یا داغ باشد، بیشتر می‌شود.
  • تاثیرات فتالات بر سلامت انسان
درست مثل BPA، فتالات‌ها بر هورمون‌های انسان تاثیر می‌گذارند. در این مورد هورمون تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) بیشترین تاثیر را می‌گیرد و این می‌تواند با مشکلات تولیدمثل در مردان همراه باشد. مطالعات نشان داده است میزان بیشتر فتالات در بدن مردان بالغ با کاهش میزان اسپرم و افزایش مشکلات اسپرم‌ها، همراه بوده است.
مطالعه‌ای در فنلاند نشان داده بالا بودن میزان فتالات در زنان باردار احتمال تولد فرزندان پسر دچار مشکلات دستگاه تناسلی را در آنها بالا می‌برد.
بالا بودن میزان فتالات در بدن با افزایش احتمال ابتلا به واکنش‌ها و حالت‌های آلرژیک در کودکان همراه است. در مطالعه‌ای نشان داده شد در کودکانی که کف خانه آنها به‌طور مرتب با ماده وینیل پولیش می‌شود، بیماری‌هایی مثل آسم یا خس‌خس سینه بیشتر است.کودکان به‌دلیل آن‌که هرچیزی را به دهان می‌برند، بیشتر در معرض خطر تماس با این ماده هستند. درضمن لوسیون، شامپوها و پودرهای بچه در بسیاری موارد حاوی این ماده هستند.



همه آنچه با پلاستیک‌های خطرناک ساخته می‌شوند

  •  نوارهای بسته‌بندی و پلاستیک‌های مخصوص نگهداری بطری‌ها، کنسروها و قوطی‌های غذایی عموما حاوی فتالات هستند.
  •  داخل بسته‌های قرص و مکمل‌های دارویی با پلاستیک‌های حاوی فتالات‌ پوشانده می‌شود.
  •  داخل کاپشن‌ها، لباس‌های چرم ‌مانند و کلا لباس‌های ضدآب با این نوع از پلاستیک‌ها پوشانده می‌شود.
  •  وسایل الکترونیکی پرتابل، محلول‌های وینیل تمیز‌کننده کف ساختمان‌ها و بسیاری از اسباب‌بازی‌ها و وسایل کودکان، تشک‌ها و حوضچه‌های بادی با پلاستیک‌هایی ساخته می‌شوند که حاوی فتالات هستند.


راه‌هایی برای دور ماندن از مسمومیت پلاستیکی

محصولات بهداشتی و آرایشی شخصی مثل عطرها، سایه چشم، مرطوب‌کننده‌ها، پولیش‌های ناخن، صابون‌های مایع و اسپری‌های مو ممکن است حاوی فتالات باشد. اما حالا که این خطرات را شناسایی کردید چه راه‌هایی برای دورماندن از آنها دارید؟ ما این توصیه‌ها را داریم:
1- سعی کنید از مواد‌غذایی که در ظروف پلاستیکی نگهداری می‌شوند که از نوع پلی‌کربنات هستند، دوری کنید (به‌طور معمول روی این بسته‌ها حروف PC نوشته می‌شود یا عدد 7 قرار می‌گیرد که این یعنی اینکه پلاستیک‌ها حاوی پلی کربنات هستند) اگر روی بسته‌ها نوشته شده باشد عاری از BPA هستند می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید.
2- از بسته‌ها و قوطی‌های PVC و پیل‌وینیل کلراید برای نگهداری مواد‌غذایی استفاده نکنید. (روی این پلاستیک‌ها یا عدد 3 نوشته می‌شود یا حروف PVC)
3- یادتان باشد روی بسیاری از ظروف پلاستیکی نوشته می‌شود «مخصوص استفاده در مایکروویو» یادتان باشد که این نوشته به این معناست که این ظروف داخل مایکروویو آب نمی‌شوند یا نمی‌شکنند. این نوشته به این معنی نیست که پلاستیک در زمان گرم‌کردن به داخل غذای شما نشت نمی‌کند. بهترین کار این است که هیچ‌وقت غذای خودتان را داخل ظروف پلاستیکی داخل مایکروویو گرم نکنید و از ظروف مطمئن‌تر شیشه‌ای یا سرامیکی استفاده کنید.
4- هیچ‌گاه ظروف پلاستیکی را در داخل ماشین‌های ظرفشویی قرار ندهید. یا آنها را با مواد تمیز‌کننده خیلی اسیدی یا قلیایی نشویید (درصورتی که آنها را برای خشک‌ شدن در کنار سایر ظروف خود قرار می‌دهید). می‌توانید این ظروف را با دست و با ابرهای مخصوص شست‌وشو و با مایع‌های معمول ‌شستن ظروف بشویید سپس در جایی جداگانه برای خشک‌شدن قرار دهید.
5- برای کودکان‌تان از شیشه‌های شیر استفاده کنید نه بطری‌های پلاستیکی، البته درصورتی که بطری‌های نشکن مورد استفاده قرار دهید بهتر است. اگر از بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید هیچ‌گاه برای گرم‌شدن شیر، آن در داخل مایکروویو قرار ندهید.
6- مواد‌غذایی خودتان را در ظروف شیشه‌ای یا استیل نگهداری کنید. به‌خصوص در مورد غذاهای چرب مثل غذاهای گوشتی یا پنیر از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید. اگر این مواد‌غذایی را در ظرفی می‌گذارید روی آنها درب پلاستیکی قرار ندهید.
7- اگر مواد‌غذایی فویل‌بندی شده یا داخل روکش پلاستیکی خریداری کردید، لایه سطحی این مواد‌غذایی را که با پلاستیک در تماس بوده ببرید و دور بیندازید.  سپس بقیه آن را در ظروف شیشه‌ای یا سرامیکی نگهداری کنید.
8- در مایکروویو خودتان از روکش‌های پارچه‌ای به جای روکش پلاستیکی برای پوشش غذاها استفاده کنید.
9- اگر به‌صورت بسته‌ای مواد‌غذایی یا بطری‌های آب را خریداری می‌کنید پلاستیک‌های روی بسته‌ها، یا نوارهای بسته‌بندی پلاستیکی این بسته‌ها را بکنید و دور بیندازید و قوطی‌ها و بطری‌ها را به‌صورت تک‌تک نگهداری کنید.

منبع : مجله زندگی ایده آل

عوارض ماشین ظرفشویی برای کودکان

istock-dishwasher
آیا می دانشتید یکی از عوامل ابتلای کودکان به آلرژی ممکن است همین ماشین ظرف شویی باشد ؟چون میکروبهای موجود در محیط ماشین ظرفشویی با سرایت به اطفال آنان را بیشتر در معرض آلرژی قرار میدهند.

عوارض استفاده از ماشین‌های ظرفشویی

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که گویی نگرانی نسبت به جرم‌های روی دیواره ماشین ظرفشویی کافی نیست و این قارچ‌های بیماری‌زا در ماشین ظرفشویی شما همچنان در کمین هستند.



رطوبت بالا و محیط قلیایی ظرفشویی‌ها بستر مناسبی برای رشد قارچ‌های بیماری‌زا در ماشین‌های ظرفشویی اروپا، آسیا، خاورمیانه، آفریقا، استرالیا و آمریکای شمالی و جنوبی است.

این تحقیق به طور خاص نشان می‌دهد که قارچ‌های Exophiala، Rhodotorula و Candida parapsilosis که به آن‌ها مخمرهای سیاه، قرمز و سفید گفته می‌شود در ماشین‌های ظرفشویی وجود دارد.



در تحقیق انجام شده در سال 2011 مشخص شده است که 62 درصد ماشین‌های ظرفشویی آزمایش شده دارای قارچ‌های بیماری زا هستند و 56 درصد آن‌ها دربرگیرنده قارچ Exophiala dermatitidis و Exophiala phaeomuriformis است. تحقیقات اخیر نیز نشان می‌دهد که این قارچ‌ها بیشتر در قسمت درز در ماشین ظرفشویی مستقر شده‌اند.




نکته اصلی اینجاست که گونه‌های قارچ‌های بیماری‌زا به ندرت در طبیعت مشاهده می‌شود اما تعداد آن‌ها در ماشین‌های ظرفشویی بسیار بالا است.



قارچ‌ها با آزاد کردن هاگ‌ها تولید مثل می‌کنند، این هاگ‌ها با استنشاق وارد ریه می‌شود که موجب عفونت‌های بدنی می‌شود. افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند و افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند بیش از سایرین در معرض این خطر قرار دارند. اما ضرورتی برای نگرانی افراد سالم وجود ندارد.

منبع: همشهری


نتایج یک آزمایش جدید نشان داده است که بیش از 60 درصد ماشین های ظرفشویی، محل مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زا هستند.

پزشکان معتقدند که محیط گرم و مرطوب داخل ماشین های ظرفشویی فضای مطلوب و ایده آلی برای رشد انواع قارچ هایی است که برای سلامت بدن مضر هستند.

در مطالعه ای که اخیرا در چندین کشور مختلف بر روی وضعیت بهداشت آشپزخانه ها انجام گرفت، آشکار شد که 62 درصد این ماشین ها محلی مناسب برای رشد قارچ ها هستند و تماس با آنها می تواند به بروز بیماری های ریوی و عفونت های پوستی منجر شود.

همچنین برخی از این گونه های قارچی به طور خاص مستعد رشد در ماشین های ظر فشویی هستند و در محیط های شور هم پرورش می یابند.

پزشکان هشدار دادند: افرادی که از داروهای آنتی بیوتیک استفاده می کنند و نیز مبتلایان به بیماری دیابت یا نقص سیستم ایمنی بدن، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های پوستی و ریوی ناشی از این قارچ ها هستند.

علاوه بر این به کاربران این وسیله توصیه می شود که ماهی یک بار بخش های داخلی ماشین ظرفشویی را بیرون آورده و آن ها را با آب گرم شست وشو دهند. همچنین می توان با ترکیبی از سرکه و آب گرم فضای داخلی ماشین های ظرفشویی را ضدعفونی کرد.

منبع : ایسنا


دست نوشته های یک مادر

برای بسیاری از خانم ها ماشین های ظرفشویی یکی از مهم ترین وسایل آشپز خانه به

 حساب می آیند اما این ما شین ها ممکن است به محل رشد برخی  هستند که از عوامل بیماری زای

خطرناک تبدیل شوند در حقیقت محیط داخلی این وسایل یکی از بهترین مکان ها برای رشد 

قارچ هایی هستند که می توانند انسان را به بیماری های کشنده دچار کنند دانشمندان از ۱۸۹ ماشین

 ظرفشویی در ۱۰۱ کشور جهان نمونه برداری کردند و متوجه شدند روی حلقه لاستیکی دور در ۶۲

در صد از این وسایل قارچ های خطر ناک زندگی می کنند نیمی از این ماشین ها مخمر های سیاهی دارند که می توانند

 

 برای سلامت انسان مضر باشد حتی زمانی که ماشین های ظرفشویی به خوبی پاکیزه می شوند این عوامل بیماری

زا داخل آن باقی مانده وبه ظروف غذا خوری شما منتقل می شوند به این ترتیب باید گفت شما بدون آن که

 خود متوجه باشید همراه با غذا. آن ها را هم وارد بدن خود می کنید. مخمر های سیاه می توانند به ریه ها ی انسان

حمله کنند وبه همین دلیل افراد مبتلا به بیماری های تنفسی باید بیشتر مرافب این موضوع باشند. جالب اینجاست

 که این قارچ ها توانایی زیادی در تحمل گرما. نمک. محلول های شست وشو و حتی آب های اسیدی دارند و می توانند

 تا مدت ها در داخل ماشین ظرفشویی به حیات خود ادامه دهند این آخرین هشداری است که تا کنون در مورد خطرات استفاده از 

از وسایل خانگی واداری منتشر شده است

قبلا هم دانشمندان هشدار داده  بودند میزان با کتری ها و عوامل  بیماری زای کیبورد کا مپیو تر ها ۵ برابر از سطح دستشویی

های عمومی آلوده تر است هنوز شرکت های تولید کنده ماشین های ظرفشویی در این مورد اظهار نظر نکرده اند



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.