.

.

وب سرور چیست؟

چکیده‌ی مطلب

بسیاری از مردم رانندگی با ماشین را تجربه نموده اند و با آن آشنایی دارند ، اما آگاهی  دانش و علم اینکه ماشین چگونه کار می کند و از چه اجزایی تشکیل شده است را به ندرت دارند. بسیاری از مردم به صفحات وب آشنا هستند، اما دانش و آگاهی چگونگی ایجاد صفحات وب و نحوه انتقال اطلاعات را ندارند. در اینجا ما به این سوال پاسخ می دهیم که "یک وب سرور" چیست؟ 

  نایت اسکین

 تاریخچه وب سرور:

در سال 1989 تیم برنرز لی یک پروژه جدید به نام CERN به کارفرمای خود پیشنهاد داد، هدف از این پروژه کاهش تبادل اطلاعات بین دانشمندان با استفاده از تکنولوژی ابرمتن بود. این پروژه که در سال 1990 استارت خورد، شبکه جهانی وب بود. اولین وب سرور جهان، به عنوان HTTPD CERN شناخته شد. بین سال های 1991 و 1994، با استفاده از این فن آوری از طریق شبکه جهانی وب به گشت و گذار و تبادل اطلاعات پرداخته می شد. گسترش استفاده از وب سرور در میان سازمان های علمی و دانشگاه ها و پس از آن صنعت به سرعت افزایش یافت. در سال 1994 تیم برنرز لی کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) برای تنظیم توسعه بسیاری از فن آوری های درگیر (HTTP، HTML، و غیر) از طریق یک فرآیند استاندارد را تشکیل داد. قبل از توضیح اینکه وب سرور چیست ابتدا درباره سرور توضیح مختصری می دهیم و بعد به توضیح وب سرور خواهیم پرداخت.

سرور چیست؟

هر گاه سامانه ای نصب شود و کاربران زیادی بتوانند به آن از طریق مختلف وصل شده و اطلاعات درخواستی خود را دریافت نمایند آن سامانه را Server گویند. طبیعی است هر سرور بایستی آدرس مخصوص به خود را داشته باشد که این آدرس همان IP سرور می باشد.

web-server

سرورها با کاربری مختلف و دارای اطلاعات متفاوت می باشند. در زیر تعدادی از سرورها و کاربری آنها ذکر شده است :

  • فایل سرور FTP Server
  • میل سرور Mail Server
  • دایرکتوری سرور Direcrory Name Server) DNS)
  • وب سرور Web Server
  • وب سرور چیست؟

    در ابتدایی ترین سطح، وب سرور یک برنامه کامپیوتری است که صفحه های وب خواسته شده را کنار هم قرار می دهد. اما در شکل کلی وب سرور سامانه ای است که توانایی پاسخگوئی به یک مرورگر وب و ارسال صفحه درخواستی مرورگر را داراست. وقتی که شما پشت کامپیوتر خود نشسته اید اولین کاری که برای دیدن یک سایت در اینترنت انجام می دهید قطعا وارد نمودن آدرس آن سایت در قسمت آدرس بار مرورگر خود می باشد. فرقی نمی کند که مرورگر شما فایر فاکس باشد یا موزیلا یا اینترنت اکسپلور و ...، در واقع شما با وارد نمودن آدرس سایت درخواست خود را به وسیله این مرورگرها برای سرور ارسال نموده اید. مرورگرها این درخواست شما را برای مشاهده سایت به سرور انتقال می دهند و با مشاهده سایت، سرور به درخواست شما پاسخ داده است. صفحات وب بر پایه یک ساختار مشخص و با یک نام واحد که همان آدرس IP است بر روی وب سرور قرار می گیرند. همچنین بر روی یک وب سرور امکان قرار گرفتن صفحات متعدد و با ساختارهای جداگانه نیز وجود دارد.

    وظیفه وب سرور چیست؟

    اصلی ترین وظیفه یک وب سرور ارائه صفحات وب به کاربران است. این بدان معناست که صفحه های html همراه با هر نوع مطالب اضافی مانند: تصاویر، شیوه نامه ها و جاوا اسکریپت ها شامل شود. .

    وب سرور چگونه کار میکند؟

    وب اساسا سیستمی است برای درخواست و پاسخ . WEB SERVER درخواست های WEB BROWSER را پاسخ می دهد. به درخواست های کاربران بر روی شبکه گوش داده و از سرویس WWW استفاده می نماید. روش کار بدین صورت است که کاربر از طریق یک مرورگر وب (مانند Mozilla Firefox) ارتباط اولیه را با ارسال درخواست اولیه (شامل آدرس محل مورد نظر) برای وب سرور فراهم نموده و وب سرور نیز پس از دریافت آن، اطلاعات را به دستگاه کاربر ارسال و یا با ارسال پیام خطایی به کاربر عدم وجود منبع خاص را به اطلاع می رساند. به عنوان مثال اگر در صفحه مرور گرتان آدرس http://Parsdata.com را وارد کنید، یک درخواست به دامنه ای که نامش parsdata.com است، فرستاده می شود. آنگاه وب سرور صفحه اصلی دامنه را برای شما ارسال می کند. هر کامپیوتری می تواند با نصب نرم افزار وب سرور به یک دستگاه سرور وب (خدمات رسان وب) تبدیل شود.

    ویژگی های مشترک وب سرورها:

    در حالت کلی وب سرورها دارای ویژگی های ذیل می باشند:

  • احراز هویت
  • قبل از اینکه اجازه دسترسی به منبع درخواستی کاربر را بدهند آن را شناسایی می کنند.

  • اجازه دسترسی
  • نه تنها اجازه دسترسی به منابع استاتیک (مانند محتویات فایل ها که بر روی سیستم فایلی وجود دارد) را به کاربر می دهد، بلکه مفاهیم داینامیک را با یک یا چند ساختار نیز مانند SI , GI , CGI ,FastCGI ,JSP ,PHP ,ASP , ASP.NET اداره می کند.

  • امکان استفاده
  • این نوع پشتیبانی وب سرورها امکان استفاده از پروتکل HTTPS را نیز فراهم نموده تا به کاربران اجازه دهند ارتباطات مطمئن و امنی را داشته باشند.

  • فشرده سازی
  • فشرده سازی مطالب تا بتوان از حجم پاسخ ها کم کرد. (با استفاده از تکنولوژی GZIP)

  • پهنای باند
  • وب سرورها پهنای باند را کنترل کرده تا بدین طریق از سرعت پاسخ ها کاسته و همچنین از ترافیک و ازدحام شبکه جلوگیری نمایند، در این صورت وب سرورها قادر به پاسخگوئی به کاربران بیشتری خواهند بود.

  • پشتیبانی از فایل های بزرگ
  • پشتیبانی از فایلهای بزرگ، تا بتواند فایل های بزرگتر از 2 گیگا بایت را سرویس دهی کند.

    نرم افزارهای وب سرور:

    امروزه نرم افزارهای بسیاری برای وب ارائه شده اند که از آن جمله می توان به آپاچی ، iis ، GWS ، انجین اکس ، lighttpd ، Oversee و ... اشاره نمود. ما در اینجا به معرفی دو وب سرور پر طرفدار می پردازیم.

    نرم افزار وب سرور آپاچی:

    این نرم افزار وب سرور در توسعه و همگانی شدن وب جهانی نقش بسیار مهمی داشته است. این وب سرور به زبان C نوشته شده است دارای قابلیت cross-platform (سازگار با سیستم های عامل مختلف) بوده و بر روی ماشینهای مختلف قابل اجرا می باشد. یکی از دلایل انتخاب این اسم برای این وب سرور  به دلیل احترام به یکی از قبایل قدیمی بومی آمریکا بوده که به خاطر مقاومت و مهارت در ساخت ابزار آلات جنگی مشهور می باشند. این وب سرور از سال 1996 به عنوان محبوبترین وب سرور برای HTTP در وب جهانی شناخته شده بود ولی در سال 2005 میدان مبارزه را به IIS مایکروسافت واگذار کرد و در حال حاضر نزدیک به 49 % بازار وب سرورهای جهان را به خود اختصاص داده است. آپاچی برای میزبانی هر دو نوع وب ایستا و وب پویا مناسب است.

    نرم افزار وب سرور (IIS (Internet Information Services:

    این وب سرور را شرکت مایکروسافت ارائه نموده است. در واقع IIS مجموعه ای از سرویس های اینترنتی است که به صورت یکجا نمایش داده شده است. طبق آخرین آماری که منتشر شد بعد وب سرور آپاچی بیشترین محبوبیت را بین کاربران داشته است. وب سرور IIS تنها در ساختار مایکروسافت ویندوز قابل ارائه می باشد و در پلتفرم های دیگر عمل نمی کند. برای اولین بار مایکروسافت این وب سرور را در یک پروژه آکادمیک در دانشگاه اسکاتلند به صورت مجانی عرضه کرد. سپس برای اولین بار از آن در Windows NT استفاده کرد که در آن قابلیت Active Server Page یا صفحه های فعال کارساز را به آن افزود. بعدها با تکامل نسخه های ویندوز، IIS هم تکامل پیدا کرد و در نسخه شماره 6.0 آن مایکروسافت پشتیبانی از IPV 6.0 را نیز به آن اضافه کرد.

    نظرات 0 + ارسال نظر
    امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.