.

.

اصولی ساده برای تربیت فرزند موفق

1. با فرزندانتان مهربان باشید: برای انتقال حس عشق به فرزندانتان، آنها را با مهربانی و عطوفت نوازش کنید. دستی به پشت فرزند زدن، لبخندی گرم نثار او کردن، دست دادن با او یا حتی چشمک زدن، زحمتی ندارد ولی برای فرزندتان بسیار ارزشمند است. طبق گزارش ها و تحقیقات، افراد با محبت انسان هایی شادتر، با اعتماد به نفس تر، اجتماعی تر و از نظر روحی و روانی سالم تر هستند. این افراد نسبت به افراد دیگر کمتر دچار استرس، افسردگی، ترس از صمیمیت و انزوای اجتماعی می شوند.

  نایت اسکین

2. هرگز فراموش نکنید فرزندتان را بابت رفتار خوبشان تشویق کنید، همان گونه که وقتی رفتاری بد از آنها سر می زند، تنبیه شان می کنید: واکنش مثبت در برابر رفتار خوب فرزندتان باعث پیشرفت او می شود. هر زمان که فرزندتان قوانین را به خاطر سپردند و آنها را اجرا کردند، آنها را تمجید و تشویق کنید. اصلا نیازی نیست برای انجام این کار از روش هایی پر زرق و برق استفاده کنید، فقط بابت رفتار خوبشان از آنها تشکر و قدردانی کنید. مثلا بگویید: ازت ممنونم که خودت بشقاب کثیف را از سر سفره جمع کردی و گذاشتی توی ظرفشویی. فرزندانتان را بابت رفتار خوبشان در آغوش بگیرید.

3. در اجرای قوانین ثابت قدم و استوار باشید: هرگز قوانینی را که تصور می کنید در اجرایشان ثابت قدم نخواهید بود، وضع نکنید. تزلزل و عدم ثبات در اجرای قوانین باعث می شود فرزندانتان شما را بازی دهند و روی نقاط حساس عاطفی تان دست بگذارند و انها را انگولک کنند.

4. به فرزندانتان کمک کنید یاد بگیرند چگونه بهترین انتخاب ها را برای خودشان داشته باشند: بچه ها باید یاد بگیرند که زندگی پر از انتخاب است. شما می توانید از زمانی که فرزندتان خیلی کوچک است، فرصت هایی را برای تصمیم گیری در اختیارش قرار دهید تا قدرت تصمیم گیری او را تقویت کنید. حتی تصمیم هایی به ظاهر ساده و پیش پا افتاده همچون اینکه آیا کتاب بخواند یا تلویزیون تماشا کند، فرصتی بسیار عالی و ارزشمند برای تقویت قدرت تصمیم گیری است.

5. سعی کنید وقت معینی را در روز تعیین کنید که فرزندتان بداند در آن موقع می تواند بی دغدغه با شما صحبت کند و شما در آن زمان با تمام وجود به حرف های او گوش می دهید: صبح ها هنگام صرف صبحانه یا شب ها قبل از خواب، زمانهایی بسیار مناسب در طول روز هستند تا خودتان را در دسترس فرزندتان قرار دهید. فرزندان شما بی صبرانه منتظر رسیدن آن وقت معین در روز هستند تا بتوانند هر آنچه را باعث آزار و اذیتشان می شود برایتان تعریف کنند.

6. به فرزندانتان هنر گوش کردن به عقاید و دیدگاه دیگران و درک آنها را بیاموزید: گوش دادن به نظریات دیگران و درک آنها، مهارتی بسیار ارزشمند برای تصمیم گیری های درست است. به فرزندانتان خاطر نشان کنید که چقدر می توانند از دیگران بیاموزند. به آنها بیاموزید برای افکار و تجربه های انسان های دیگر ارزش قائل شوند حتی اگر با افکار و تجربه های خودشان فرق داشته باشد.

7. برای فرزندانتان الگوی خوبی باشید: والدین اولین و تاثیرگذارترین الگو در زندگی فرزندان خود هستند. اگر الگویی خوب برای فرزندانتان نباشید، او رفتاربد شما را به ارث خواهد برد. اگر به حرفهای فرزندانتان گوش ندهید، آنها هم هرگز به شما گوش نخواهند داد.

8. تمجید! تمجید! تمجید!: تمجید از فرزندتان یکی از بنیادی ترین اصول برای خلق فرزندانی موفق است. تمجید خالق عزت نفس و اعتماد به نفس است. جملاتی نظیر: آفرین! بدون غرولند حمام کردی، صد آفرین همه هویج هایت را خوردی یا آفرین، چقدر سریع لباسهایت را پوشیدی! جایزه ای برای بچه ها محسوب می شود و به آنها می گوید که کار درست را انجام داده اند. وقتی بچه ها بفهمند که شما تلاش آنها را می بینید و درک می کنید، با کمال میل آن کار را تکرار می کنند.

9. به فرزندانتان فواید ورزش کردن را بیاموزید: ورزش نه تنها فرزندانتان را از نظر جسمانی قوی می سازد، بلکه آنها را از لحاظ عاطفی نیز محکم و قوی می کند. بچه هایی که به ورزش می پردازند بیشتر احساس تندرستی می کنند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و راحت تر از بچه هایی که ورزش نمی کنند، دوست پیدا می کنند.

10. به فرزندانتان آموزش دهید که بدترین دشمن آنها ترس از شکست است: این نکته خیلی مهم است که فرزندانمان بفهمند تا وقتی نهایت تلاششان را برای انجام کاری می کنند، دیگر مهم نیست اگر شکست بخورند و باید بدانند که اگر تلاش نکنند، بی شک جز شکست نصیب شان نخواهد شد.

11. به فرزندانتان حتی از سنین بسیار پایین در خانه وظایفی را محول کنید: سپردن مسئولیت به فرزندان باعث می شود آنها احساس ارزشمند و مورد نیاز بودن کنند و در نتیجه عزت نفس شان تقویت شود.

12. برای احساسات و نظریات فرزندانتان ارزش قائل شوید و به آنها احترام بگذارید: با به حساب آوردن افکار فرزندانتان، آنها پی خواهند برد که شما برای عقایدشان ارزش قائل هستید و شخصیت آنها را ارج می نهید. این باعث می شود آنها احساس ارزشمند بودن کنند.

13. فرزندانتان را به کتاب خواندن تشویق کنید: کتاب خواندن ذهن فرزندانتان را فعال می کند، خلاقیت آنها را پرورش می دهد، دنیاهای جدیدی را به روی آنها می گشاید و واقعیت هایی شگفت انگیز را به آنها آموزش می دهد.

14. به فرزندانتان آموزش دهید اتحاد با دیگران است که قدرت به بار می آورد: بچه ها باید بیاموزند که کار گروهی کلید موفقیت در خیلی از جنبه های زندگی است. به آنها خاطر نشان کنید که نقاط قوت انسانی دیگر، می تواند نقاط ضعف آنها را برطرف کند و نتیجه ای عالی به دست بدهد.

 15. روحیه ی کاوشگری را در فرزندتان تقویت کنید و از طریق آن به او آموزش دهید: زمانی که فرزندتان عنکبوتی گنده و ترسناک را به خانه می آورد، خودتان را هیجان زده و شگفت زده نشان دهید و از این فرصت استفاده کنید تا همراه فرزندتان در اینترنت به جستجوی مطالبی درباره ی عنکبوتها بپردازید و از او بپرسید آیا دلش می خواهد عنکبوت باشد یا نه ! فراموش نکنید هرگز به او نگویید جوابش غلط است!

16. فرزندانتان را تشویق کنید داوطلب کمک به افرادی شوند که به کمک آنها نیاز دارند: این کار باعث می شود که آنها به شدت احساس مهم بودن کنند و نگرانی ها و دغدغه های خودشان در نظرشان بی اهمیت شود.

17. به فرزندانتان بیاموزید به بدنشان احترام بگذارند و از آن محافظت کنند: با استفاده از کتاب، اینترنت و برنامه های آموزشی تلویزیون، به فرزندانتان نشان دهید چقدر بدن انسان حیرت انگیز و ظریف است. آنها با داشتن چنین تصوراتی در ذهنشان، بی شک بهتر از بدنشان مراقبت خواهند کرد.

18. به فرزندانتان بیاموزید قدر داشته هایشان را بدانند و بابت آنها احساس شادی و رضایت کنند: همیشه نهایت تلاشتان را بکنید که بر لذت های واقعی زندگی همچون دوستی، داشتن خانه ای امن و نشان دادن استعدادهایشان تاکید کنید.

نام کتاب: اصولی ساده برای تربیت فرزند موفق - نویسنده: الکس لاچ -  ترجمه: سیما فلاح – ماندانا نوران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.